Bela Szakcsi Lakatos – Climate Change – BMC Records

///Bela Szakcsi Lakatos – Climate Change – BMC Records
  • View Larger Image
  • Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258

Bela Szakcsi Lakatos – Climate Change – BMC Records

Budapest Music Center to potężna instytucja zajmująca się promocją węgierskich twórców, w tym niezwykle rozlegle promując muzyków jazzowych. Dla tych pomysłów stworzono nie tylko Opus Jazz Club, ale także oficynę wydawnicza BMC Records, której katalog obejmuje dzisiaj ponad 200 tytułów. Znamienita większość to nagrania lokalnych muzyków, ich projektów artystycznych oraz specjalnych sesji  aranżowanych dla węgierskich jazzmanów oraz zapraszanych przez nich gości.

Budapest Music Center (BMC)  został założony w 1996 roku  przez wybitnego puzonistę i akademika, profesora Laszlo Goza. Od samego początku instytut stał się swoistym centrum informacji o węgierskiej muzyce klasycznej, współczesnej i jazzowej. Dzisiaj baza BMC zawiera dokumentację dotycząca ponad trzech tysięcy artystów oraz prawie 15500 ich  kompozycji. Dodatkowo biblioteka muzyczna to zbiór ponad 90 tysięcy książek, nut oraz płyt. I choć znaczna część zbiorów dotyczy muzyki klasycznej i współczesnej to niezwykle ciekawą częścią jest dział jazzowy oraz projekty związane z  konkursem  New Music Forum  skierowanym dla młodych, węgierskich twórców. Takich inicjatyw jest dużo więcej: najważniejsze z nich to  tygodniowy festiwal Kurtág 80, Music Forum Expo  ( electroacoustic festival), New Series Festival (oparty na wspólnym pomyśle  BMC i monachijskiej ECM Records), seria koncertowa BMC Music Flash Classic & Jazz oraz słynny  Budapest Jazz Festival. Wiele z tych projektów prezentowanych jest także poza Budapesztem, jak np. kompleksowa prezentacja muzyki współczesnej i jazzu w Holandii, Niemczech czy w ramach festiwalu Extremely Hungary  w Nowym Jorku i Waszyngtonie.

By dokumentować jazzowe projekty w 1998 roku powołano oficynę BMC Records, której katalog obejmuje ponad 200 doskonałych wydawnictw i jest najprzedniejszą dokumentacją węgierskiej sceny jazzowej. Nagrania te budują także międzynarodową reputacje muzykom oraz kompozytorom. Wielu z nich do swoich projektów zaprasza wielkie, jazzowe gwiazdy a nagrania są honorowane najważniejszymi nagrodami. Wśród wielu znakomitych albumów szczególnie wyróżniają się te realizowane z udziałem wybitnych jazzmanów: grający na cimbalomie Lukas Milkos do swojego trio zaprasza basistę Larry Grenadiera( „Cimbalom Unlimited”) ,saksofonista  Mihaly Dresch i jego kwartet gra wspólnie z amerykańskim saksofonistą Chrisem Potterem ( „ZEA”), trio saksofonisty Kristofa Bacso zaprasza do nagrań wirtuoza gitary i wokalistę Lionela Louke, węgierski kwartet promuje pianista Joachim Kuhn ( „Emotions Homogenes”), awangardowy Rudi Mahal gra wspólnie z Istvan Grencso Collective ( „Marginal Music”), pianista Bela Szakgsi Lakatos jest liderem znakomitego kwartetu amerykańskich gwiazdy ( Chris Potter, Reginald Veal, Terri Lyne Carrington). Nota bene  pianiści z „klanu Szakcsi” ( Bela, Robert, Bela Junior) nagrali dla BMC Records piękny album „ Szakcsi Generation” z sekcją rytmiczną marzeń ( Jack De Johnette i John Patitucci). Wspaniałymi nagraniami szczyci się gitarzysta Gabort Gado ( „Budapest Concerts”, „Modern Dances For Advanced In Age”,”La Manivelle Magyare”). Swoje wspaniałe albumy ze znaczkiem BMC Records mają także Elemer Balazs Group & Charlie Mariano („Our Worlds Beyond”), Budapest Jazz Orchestra & David Liebman ( “Human Circle”) ale także  nasz  Grzegorz Karnas Trio  z gościnnym udziałem Miklósa Lukácsa ( “Audio Beads”).

Dionizy Piątkowski
2016-12-12T16:35:19+00:00