BOLLYWOOD BRASS BAND – East Meets Jazz

19.05.2011 – godz. 20:00 – Warszawa – Palladium

Skład zespołu

Jas Daffu – dhol
Rav Neiyyar – tabla, dhol
Philippe d’Amonville – drumkit
Nick Cattermole – surdo, flute
Sarha Moore – soprano sax
Kay Charlton- trumpet
Tom Allan – trumpet
Dave Jago – trombone
Tom Marriott – trombone
Jeff Miller – sousaphone

Era Music Garden
Drums & Rhythm – Workshop

Po oryginalnej muzyce cajun, fado, flamenco i afrykańskich rytmach Era Jazzu przybliżyła swoim słuchaczom egzotykę muzyki towarzyszącej filmom produkowanym w Bollywood. Na scenę wyszła sześcioosobowa sekcja instrumentów dętych, trzech perkusistów i muzyk obsługujący elektroniczne urządzenia. Jednak to oryginalny bęben dhol uderzany z obu stron przez Jasa Daffu nadawał muzyce taneczny rytm. Kiedy trzech z nich wspomaganych przez perkusistę stanęło na skraju sceny tworząc gęstą plątaninę rytmów, napięcie sięgnęło zenitu. Bo The Bollywood Brass Band to przede wszystkim żywioł rytmów i chwytliwych melodii, które mogłyby poruszyć umierającego.
Marek Dusza, Rzeczpospolita

Galeria z koncertu


BOLLYWOOD BRASS BAND – East Meets Jazz

Określenie „bollywood” stało się znakiem rozpoznawczym dla specyficznej, artystycznej kultury, której głównymi elementami były indyjskie filmy oraz towarzysząca tym obrazom muzyka. Dziś słowo „bollywood” nie brzmi już tajemniczo i abstrakcyjnie bowiem filmy z „indyjskiej fabryki snów” docierają zarówno do Ameryki, jak i do Polski. Co ciekawe wiele z nich pretenduje do najważniejszych branżowych nagród (np. „Slumdog Milioneire” dostał Oscara), a niekwestionowanymi gwiazdami, zarówno w Indiach jak i na świecie są popularni aktorzy (np. Shah Rukh Khan). Do Polski „bollywood” dotarł stosunkowo późno, bo dopiero w 2005 roku, gdy na festiwalu Era Nowe Horyzonty zaprezentowano klasyczny i dzisiaj już kultowy film „Czasem słońce, czasem deszcz” Karana Johara. Z czasem do polskich kin zaczęły napływać inne filmy z logo „bollywood” epatujące egzotyczną muzyką, tańcem i śpiewem. Także polska publiczność chętnie poddawała się magii „bollywood” ulegając urokowi kolorów, pejzaży, bajkowych scenografii, zawrotnych tańców i wspaniałej muzyki.

Muzyka z filmów „bollywood” jest niezwykle ekspresyjna, rytmiczna i różnorodna. W większości tych filmów podstawę tzw. ścieżki dźwiękowej stanowią proste schematy harmoniczne i brzmieniowe oparte głównie o współczesny indyjski pop lub – co jest zasadą muzyki „bollywood” – połączenia popu z klasycznymi dźwiękami muzyki hinduskiej. Rzadziej pojawią się nagrania oparte wyłącznie o schemat hinduskiego stylu klasycznego czy wręcz parafrazy znanych tematów hinduskiej muzyki etnicznej.

Obok wielu zespołów sesyjnych nagrywających muzykę na potrzeby indyjskiego przemysłu filmowego, pionierem w prezentacji koncertowej tej muzyki jest formacja Bollywood Brass Band, przedstawiająca najróżniejsze oblicza indyjskiej muzyki ludowej, folkloru hinduskich ceremonii oraz interpretacji przebojów „bollywood”. Włączenie do instrumentarium, poza egzotycznymi instrumentami,takimi jak dhol, colossal sousaphone, punjabi drum czy loud, zestawu jazzowych saksofonów, trąbek, puzonów spowodowało, że Bollywood Brass Band zyskał szlachetne, jazzowe brzmienie, które stylistykę „bollywood” traktuje wyłącznie jako inspirację do żywiołowego koncertu.

Równie przekonująca zespół brzmi na płytach. Premierowy „The Bollywood Brass Band” przedstawiał największe przeboje filmowe z fabryki „bollywood”, takie jak „Ek Ho Gaye”, ” Hum Aur Tum” oraz „Gur Nalon Ishk Mitha”. Doskonała, jazzująca aranżacja nawiązywała do brzmienie prezentowanego (jeszcze w latach dziewięćdziesiątych) przez legendarny Mombay Brass Band, ale propozycje muzyczne debiutantów były zdecydowanie bardziej żywiołowe. Improwizacje jazzowe, aranżowane fragmenty instrumentów dętych tworzyły rodzaj hinduskiej „masali” – magnetycznego powiązania muzyki i życia.
Kolejny album to „Rahmania – The Music of AR Rahman”, album w całości dedykowany i oparty o kompozycje słynnego, hinduskiego kompozytora muzyki filmowej. Pomysłem na własną interpretację popularnych przebojów (np. „Ek Tu Hi Bharosa”, „Ishq Bina ” czy wręcz transowy „Ramta Jogi”) stało się świadome nawiązanie brzmienia „bollywood” do specyficznego, amerykańskiego big-bandowego i musicalowego brzmienia ” Hollywood” z lat trzydziestych i czterdziestych.

Entuzjastycznie przyjęto album „Movie Masala”. Zestaw zaproponowany przez Bollywood Brass Band zawierał kolekcję największych, filmowych przebojów skomponowanych przez najpopularniejszych, indyjskich kompozytorów”bollywood” : duet kompozytorski Laxmikant & Pyarelal oraz wielkiego modernistę stylu R. D. Burmana. Skoro poprzedni album określano jako „Rahmania”, to ten doczekał się rekomendacji jako „Burmania” bowiem lansował nowe brzmienie popularnych kompozycji „bollywood” z ostatniego półwiecza.

Dziesięć doskonałych interpretacji, w tym kultowe „Chura liya hai tum Ne”, „Aaj ki raat” oraz „Dil To Pagal Hai has an alaap”, przedstawiono jako ujazzowione, marszowe, tradycyjne Bhangra. Na dodatkowym CD – jako wersje zmiksowane przez popularnych DJ-ów. Nick z Temple of Sound zrealizował dub-version „Dum maro dum”, Russ z formacji Future World Funk dodał elektroniczne banjo stylistyce Bhangra w ” Too cheez bari hai mustt mustt” (brawurowo odegranej przez wirtuoza tabli). Wśród innych DJ -producentów znaleźli się także Bill Sander – miksujący ludowe brzmienie hinduskiego dhol czy kanadyjski mistrz Electric- Bhangra, Jazzy B ubierający etniczny „Choli ke peeche” w stylistykę dance floor. Z legendarnej oficyny Ninja Tune, DJ Pest brawurowo rozegrał przebój „Aaj ki raat”.

Najnowszy album „Chaiyya Chaiyya” nagrano z charyzmatycznym wokalistą Rafaqatem Alim Khanem, wnukiem najwybitniejszego pakistańskiego śpiewaka, Salamata Ali Khana. Album zawiera piosenki, jakie powstały w stylistyce „bollywood” i na potrzeby filmu w Indiach i Pakistanie w ostatnich sześćdziesięciu latach. Zespół ponownie sięgnął tutaj po przeboje „bollywood” i przedstawił nowe wersje kompozycji AR Rahmana, RD Burmana oraz funkowe brzmienie („bollywood” lat siedemdziesiątych) lansowane wtedy przez popularny duet Kalyanji-Anandji.

Bollywood Brass Band jest pionierskim zespołem, który w znamienity i perfekcyjny sposób połączył elementy hinduskiej muzyki etnicznej oraz tanecznej z przebojami filmowymi „bollywood” i jazzowymi improwizacjami. Obok Triloka Gurtu, formacji Shakti egzotyczny zespół jest dzisiaj najlepszą wizytówką hinduskiego ethno-jazzu.Założony w 1992 roku okazał się sensacją angielskich przyjęć i miejskich festiwali. Po prawie dwóch dekadach działalności jest uznanym zespołem, zapraszanym na najbardziej prestiżowe wydarzenia artystyczne. Jako gwiazda wieczoru, w słynnym salonie Madame Tussaud, towarzyszył odsłonięciu figury bollywoodzkiej mega – gwiazdy Hrithika Roshana.

Dzisiaj Bollywood Brass Band jest gościem prestiżowych festiwalu na całym świecie: od Kanady po Australię, rodzinne Indie oraz prestiżowe estrady festiwali w Glastonbury, Bradford, Cardiff, London Mela, karnawału w Wenecji, festiwalu Sydney Ignite. Koncertują w słynnej Royal Albert Hall i Opera House w Oslo. Na zaproszenie Ery Jazzu egzotyczny Bollywood Brass Band pojawi się w Polsce po raz pierwszy. Specjalnie przygotowany program „East Meets Jazz” zostanie zaprezentowany na jedynym koncercie, 19 maja w Palladium.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

The Bollywood Brass Band (1999)
Rahmania (2002)
Movie Masala (2005)
Chaiyya Chaiyya (2011)

2015-07-30T11:05:34+02:00
Przejdź do góry