BOSSARENOVA TRIO

15.10.2015, godz.20.00 – Poznań – Blue Note

Strona główna/Era Jazzu/BOSSARENOVA TRIO

Skład zespołu

Paula Morelenbaum – śpiew
Joo Kraus – trąbka
Ralph Schmid – fortepian

Paula Morelenbaum udowodniła, iż na szlakach odkrytych przed laty przez Astrud i Joao Gilberto oraz Stana Getza pozostało jeszcze wiele do odkrycia. Samby i bossa novy w wykonaniu Bossarenova Trio otrzymały wyjątkową oprawę, za którą w dużej części odpowiedzialny był Joo Kraus, nie tylko doskonale i stylowo grający na trąbce, ale również generujący rozmaite efekty przy pomocy całej baterii różnorodnych przystawek…Podczas koncertu okazało się, iż w rytmie bossa novy doskonale brzmią nie tylko specjalnie dedykowane temu stylowi kompozycje, ale również muzyka The Beatles („Blackbird”) i Fryderyka Chopina (wykonane w finale „Preludium op. 28 nr 4”).
Robert Ratajczak, Jazz Forum
Koncert był świetnym przykładem na to, jak minimalizm środków przełożyć na maksymalny efekt. Troje artystów proponowało muzykę, która była jednocześnie roztańczona i refleksyjna, w której uroda brazylijskiej tradycji przeglądała się w jazzowym zwierciadle. Ale też każdy z artystów to prawdziwa osobowość. Najpierw Paula Morelenbaum, uśmiechnięta i pięknie śpiewająca: latynosko, a zarazem swingująco, do tego wdzięcznie towarzysząca sobie na skromniutkim zestawie perkusyjnym. U jej boku Joo Kraus, a więc znacząca postać acid jazzu czy tzw. nowych brzmień nawiązujących do jazzowej estetyki, członek słynnego Tab Two czy De-Phazz. Trafne, wyraziste, zachwycające partie trąbki subtelnie wspierał elektronicznym instrumentarium. I wreszcie pianista Ralf Schmid – muzyk, który także współpracował z Tab Two, ale i znaczącymi postaciami światowego jazzu.
Tomasz Janas, Kultura Poznań

Galeria z koncertu


BOSSARENOVA TRIO

Paula Morelenbaum to dzisiaj jedno z najważniejszych nazwisk na współczesnej scenie bossa novy, brazylijskiego stylu muzycznego który przebojem podbił cały świat. Niezwykle utalentowana, obdarzona cudownym głosem wokalistka wraz z trębaczem Joo Krausem i pianistą Ralfem Schmidem w autorskim trio Bossarenova prezentują fenomenalną syntezę samby, bossa-novy, jazzu, muzyki klasycznej i nowych brzmień. Paula Morelenbaum określana jest „nową Astrud Gilberto” i to dzisiaj jej muzyka jest synonimem klasycznej bossa novy, wokalnego jazzu latynoskiego w nowoczesnych aranżacjach i brzmieniu naszej dekady.

„Słuchając trio Bossarenova – zachwyca się Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – odnoszę wrażenie, że słynna, rozkołysana brazylijska samba i bossa-nowa stają się na nowo klasyką. Teraz w połączeniu z europejską narracją muzyczną stają się inspiracją samą w sobie. Czy mogą być ciekawsze konfiguracje brzmień, gdy bossa-nova rozśpiewywany jest subtelnym głosem Pauli, gdy pobrzmiewają nastroje brane wprost z kompozycji europejskich mistrzów muzyki klasycznej jak Chopin, Schubert, Schumann czy Claudio Monteverdi? Do tego standardy brazylijskiego kompozytora Heitora Villa-Lobosa przepięknie rozbrzmiewające nowoczesnymi aranżacjami i wirtuozerią trębacza i pianisty. Trio Bossarenova stało się klasykiem samym w sobie”.

Urocza, brazylijska wokalistka Paula Morelenbaum przez wiele lat związana była z kultowa formacją Nova Banda legendarnego Antonio Carlosa Jobima. Nagrala kilka znamienitych płyt, by na początku lat 90-tych rozpocząć wielka karierę wraz z Quarteto Jobim – Morelenbaum realizując nagrania i koncerty z Jaquesem Morelenbaum oraz Ryuichi Sakamoto. Jej pierwszy solowy album wydany w 1993 roku zdobył Nagrodę Premio Sharp (brazylijski odpowiednik Grammy), ale przełomowym okazała się płyta „Berimbaum” – muzyczny hołd dla „poety bossa novy”, Viniciusa de Moraesa. Nagrania te stały się prologiem wielkiej międzynarodowej solowej kariery wokalistki. Dziś należy ona do elity brazylijskich artystek, wydaje kolejne wspaniałe płyty i koncertuje na całym świecie. Zrealizowane w Europie nagrania (np. wraz z niemieckim SWR Big Band, albumy z Ryuichi Sakamoto) oraz zbierający rekomendujące recenzje i nagrody najnowszy „Samba Preludio” stanowią o niezwykłej ekspansji nowoczesnej bossa-novy w dzisiejszej muzyce.

Do takiej koncepcji, subtelnego trio Bossarenova wokalistka pozyskała dwóch doskonałych muzyków. Joo Kraus to jeden z najpopularniejszych artystów młodego pokolenia, związany z nu & electric-jazzem, hip-jazzem, drum’n’bass i acid-jazzem ostatnich dekad. Trębacz współtworzył brzmienie i jest autorem sukcesów takich formacji jak Kraan, Tab Two, Soulounge, Jazzkantine oraz De Phazz. Jego muzyczne pomysły, brawurową grę na trąbce oraz charakterystyczne brzmienie usłyszeć można w nagraniach zarówno jazzowego Pee Wee Ellisa i Passport Klausa Doldingera, jak i w rockowych formacjach BAP a nawet w nagraniach Nany Mouskouri i Tiny Turner oraz multi-kulturowego pianisty Omara Sosy. Pianista Ralf Schmid  to uznany kompozytor I aranżer, współpracujący z gigantami współczesnej muzyki jak Herbie Hancock, Michael Brecker, Randy Brecker, Natalie Cole, Dionne Warwick, Nana Mouskouri, Pee Wee Ellis, Eliane Elias.
Trio Bossarenova zadebiutowało w 2009 roku, w 50-tą rocznicę narodzin jazzowej bossa nowy. Nawiązując do tradycji Stana Getza, Astrud Gilberto, Antoniu Carlosa Jobima, Joao Gilberta i Charliego Byrda stali się wspaniałymi ambasadorami brzmienia, które zbudowało przed laty dzisiejszą modę na latynoską sambę i bossa-novę.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

Céu da Boca – Céu da Boca (1981);
Show Habia – With A.C. Jobim (1987),
Céu da Boca – Baratotal (1982),
Nova Banda – Amazonas Família Jobim  (1991),
Paula Morelenbaum (1992),
Quarteto Jobim – Morelenbaum (1999),
Céu da Boca – Millennium (2000),
Morelenbaum2 / Sakamoto – Casa (2001),
Morelenbaum2 / Sakamoto – Live in Tokyo (2001),
Morelenbaum2 / Sakamoto – A Day in New York (2003),
Paula Morelenbaum – Berimbaum (2004),
Telecoteco (2008),
SWR Bigband & Paula Morelenbaum – Bossarenova (2009),
Paula & Donato – Água (2010),
Bossarenova Trio (2011)

2015-10-27T09:07:55+00:00