TANIA MARIA – The Brazilian Touch of Jazz

28.09.2009 – Warszawa – Filharmonia Narodowa

//TANIA MARIA – The Brazilian Touch of Jazz

Skład zespołu

Tania Maria – piano, vocal
Mestra Carnero – percussion
Marc Bertaux – bass

Tania Maria była trzecią z legendarnych diw piosenki brazylijskiej, którą zaprosił do Polski promotor Ery Jazzu Dionizy Piątkowski. Podkreślę, że artystką najmniej znaną i występującą u nas wcześniej bodaj tylko raz. W warszawskiej filharmonii zaprezentowała się najlepiej jak mogła… W każdym utworze kipiała energią, ale kiedy przyszedł czas na balladę, zaśpiewała ją z tak przejmującą nostalgią, że cała sala posmutniała. Nie na długo, bo kolejne rytmiczne kompozycje wyrwały słuchaczy z zadumy. Na koniec zaintonowała sztandarowy przebój z brazylijskiego repertuaru „Aquarela do Brasil” Aryego Barroso i postanowiła wciągnąć publiczność do wspólnego śpiewania. Zrazu szło jej to opornie, ale powiedziała, że nie ma dla niej znaczenia, czy śpiewamy czysto, z większym zaangażowaniem, czy od niechcenia, każda wersja będzie jej się podobać. I wtedy chóralny, choć subtelny, śpiew wypadł najlepiej. Ta próba nawiązania kontaktu ze słuchaczami tak się wszystkim spodobała, że Tania Maria musiała bisować i było widać, że sprawiło jej to ogromną przyjemność.
Marek Dusza, Rzeczpospolita

Galeria z koncertu


TANIA MARIA – The Brazilian Touch of Jazz

W historii muzyki rozrywkowej trzy brazylijskie wokalistki rozsławiły jazz, sambę i bossa – novę na całym świecie: Astrud Gilberto, Flora Purim oraz Tania Maria. Ta wybitna pianistka, dynamiczna wokalistka i znakomita artystka sceniczna będzie pierwszym gościem jesiennej edycji Ery Jazzu. Śpiewa stylem staccato łącząc go z walorami bebopu i latynoskiej muzyki tanecznej, a całość przedstawia wyjątkowo spontanicznie. Współpracowała z najwybitniejszymi artystami jazzu: od wokalistki Sarah Vaughan po gitarzystę Charlie?go Byrda. Uwielbiana przez fanów na całym świecie, nagradzana prestiżowymi laurami jest Tania Maria artystką niepowtarzalną i wielką estradową osobowością. Wieczór w warszawskiej Filharmonii Narodowej jest polską premierą albumu „Intimidate” oraz jedynym koncertem egzotycznej, brazylijskiej pianistki i wokalistki w Polsce.
Tania Maria (prawdziwe nazwisko Correa Reis Maria) urodziła się (1948) w brazylijskim w So Luis .Tam właśnie w wieku siedmiu lat rozpoczęła naukę gry na fortepianie i choć rodzina była biedna, zapobiegliwa matka przygotowywała swe cztery córki, by w przyszłości miały konkretny zawód. Dla Tani wymarzyła karierę w stomatologii, psychologii, inżynierii lądowej lub reklamie. Jednak desperacja ojca, utalentowanego gitarzysty i wokalisty amatora, doprowadziła,że Tania najmocniej interesowała się muzyką. Początkowe zachwyt muzyką latynoską przerodził się w fascynację jazzem. W konsekwencji Tania jako trzynastolatka zaczęła występować z własnym, jazzującym zespołem. Otoczona zewsząd przez muzykę młoda artystka chłonęła: sambę, pop, jazz, blues i brazylijskie chorinho i bossa-novę. Choć naukę rozpoczynała od klasycznych lekcji gry na pianinie, szybko jednak zainspirowały ją dokonania nagrania jazzowe. Idolami stali się Nat „King” Cole i Oscar Peterson. Może właśnie dlatego jej indywidualny styl kształtowany był dzięki wpływom najlepszych: pianistów Oscara Petersona i Billa Evansa, wokalistki Sarah Vaughan, brazylijskich innowatorów jazzu Antonia Carlosa Jobima czy Miltona Nascimento. Poza wirtuozerską pianistyką Tania Maria coraz częściej sięgała po znane standardy jazzu i odpowiednio je aranżując łączyła rytmy brazylijskie z karaibską salsą i ekspresyjnymi aranżacjami właściwymi muzyce jazzowej.

Debiutancki album „Apresentamos Tania Maria „ukazał się w Brazylii w 1969 roku ale dopiero autorski „Olha Quem Chenga” (z 1971 roku) i lansował nową, lokalną gwiazdę. Międzynarodowy rozgłos zdobyła Tania Maria dopiero po przeprowadzce do Francji : w 1974 roku przeniosła się do Paryża, a zapał i energia szybko zapewniły jej trzymiesięczny kontrakt w jednym prestiżowych klubów. W Paryżu została przez następne siedem lat a albumy, jakie nagrała, niezmiennie podkreślały jej brazylijskie korzenie. Lansowały w Europie brazylijskie rytmy i modę na latynoski jazz. W 1975 roku wystąpiła na Newport Jazz Festival wraz z Sarah Vaughan.

Zachęcona przez gitarzystę Charliego Byrda nagrała w 1981 roku płytę „Piquant” dla amerykańskiej wytwórni Concord, która poszukiwała artystki dla swego latynoskiego projektu „Concord Piccante”.

Na zaproszenie wytwórni przeniosła się do USA. Tam zrealizowała swe najlepsze (najczęściej koncertowe) albumy. W 1983 roku nagrała bestsellerowy album „Come With Me”, z tytułowym utworem, które stał się międzynarodowym przebojem i przyniósł pianistce i wokalistce światową karierę. W latach dziewięćdziesiątych wkroczyła w wyjątkowo aktywny okres swego życia. Nagrywała z zespołami w różnych składach, najczęściej wraz ze swoim trio. Koncertowała na najważniejszych festiwalach na całym świecie, stała się „ambasadorem oraz ikoną jazzowej samby”. Od wielu lat mieszka w Paryżu oraz Nowym Jorku, skąd często wyjeżdża się w długie trasy koncertowe. W głębi serca artystka – jak sama przyznaje – pozostaje Brazylijką. ‚Myślę, że muzyka bardziej niż cokolwiek innego jest kwestią wyboru. Dla mnie to zawsze była misja. Wybrałam muzykę, a muzyka wybrała mnie, bym mogła ją sławić’
Wieczór Ery Jazzu w warszawskiej Filharmonii Narodowej (18.09) jest polską premierą nowego albumu „Intimidate” oraz jedynym koncertem egzotycznej, brazylijskiej pianistki i wokalistki w Polsce.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

1969 – Apresentamos Tania Maria ;1971 – Olha quem chega;1975 – Via Brazil ;1978 -Live at Jazzhus Montmartre;1978 – Brazil with My Soul ;1979 – Tania Maria & Niels-Henning Orsted Pedersen ;1981 – Piquant ;1982 – Taurus ;1983 – Come with Me ;1984 – Love Explosion ;1986 – The Wild! ;1987 – Made in New York ;1988 – Lady from Brazil ;1989 – Forbidden Colors ;1990 – Bela Vista ;1993 – Outrageous ;1995 – Alive & Cooking ;1995 – No Comment ;1996 – Bluesilian ;1997 – Europe ;1999 – The Very Best of Tania Maria ;2000 – Viva Brazil ;2001 – Viva Maria ;2002 – Live at the Blue Note ;2005 – Intimidate

2015-08-06T11:35:23+00:00