James Carter – Caribbean Rhapsody – Universal

///James Carter – Caribbean Rhapsody – Universal
  • View Larger Image
  • Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258

James Carter – Caribbean Rhapsody – Universal

„ Caribbean Rhapsody” to płyta nieszablonowa, której realizacja poprzedzona była długimi przygotowaniami. Starannie dobierano kompozycje, solistów oraz orkiestrę. Wszystkie te elementy spięte zostały w układ klasycznej rapsodii, gdzie  jazzowy saksofonista Jamesa Cartera jest solistą wyśmienitej ( polskiej !)  orkiestry Sinfonia Varsovia. W nagraniu gościnnie udział wzięły dwie wybitne instrumentalistki: jazzowa skrzypaczka (i kuzynka Cartera) Regina Carter, oraz znakomita   wiolonczelistka i kompozytorka Akua Davis. To wytrawne, jazzowe artystki, które perfekcyjnie opanowały także wirtuozerię muzyki orkiestrowej.

Akua Dixon  występowała przecież z Duke’em Ellingtonem, Maxem Roach, Dizzym Gillespie, Jamesem Brownem, Betty Carter, „Cachao” Lopezem, „ Rahsaanem ” Rolandem Kirkiem, Rayem Charlesem, Wyntonem Marsalisem . Jej zespół smyczkowy występował i nagrywał  z legendami jazzu :Lionelem Hamptonem, Woody’m Shaw, Carmen Marce. Zaś aranżacje Akui można usłyszeć na nagrodzonej ( w pięciu kategoriach) Grammy płycie „The Miseducation of Lauryn Hill”, jak i na nominowanym do Grammy albumie Arethy Franklin „A Rose Is Still A Rose”.

Równie imponujący jest dorobek skrzypaczki Reginy Carter, gwiazdy  wiosennej Ery Jazzu. Dzisiaj z pewnością najlepsza skrzypaczka  i jedna z najbardziej ekspresyjnych solistek jazzu. Genialna instrumentalistka , która jako pierwsza wykonawczyni jazzowa,  zagrała na bezcennych, ponad dwuwiekowych Il Cannone Guarnei del Gesu, skrzypcach należących niegdyś do  samego mistrza Niccolo Paganiniego. Swój najsłynniejszy album Paganini: After A Dream “ nagrała  właśnie na skrzypcach Paganiniego, a zawarty tam materiał to jazzowe interpretacje kompozycji mistrza.

Oczywiście bohaterem nagrania jest James Carter. Wszechstronny instrumentalista, saksofonista tenorowy,  altowy,  barytonowy,  sopranowy,  klarnecista basowy,  flecista basowy,  gra także na piccolo. Już w jako jedenastolatek rozpoczął naukę gry na saksofonie ( pod kierunkiem Donalda Washingtona) by niebawem zostać muzykiem warsztatowej formacji swojego nauczyciela – Bird Trane Sco Now.  Młody jazzman aktywnie uczestniczył we wszelkiego rodzaju  warsztatach muzycznych; pogłębiając wiedzę muzyczną był jednocześnie wyśmienitym improwizatorem  najróżniejszych grup.  To właśnie ze szkolnym, warsztatowym zespołem Blue Lake Jazz Ensemble odbył swą pierwszą,  europejska trasę koncertową.  Z inną mutacją tego zespołu (Blue Lake Monster Ensemble) koncertował także w USA, by niebawem ponownie powrócić do Europy prezentując swój pierwszy zespół. W  1985 roku podjął współpracę z Wyntonem Marsalisem i przez ponad półtora roku koncertował z zespołem giganta jazzu.  Nie zaniedbując edukacji muzycznej sporo koncertował i nagrywał ( głównie z Lesterem Bowiem i jego New York Organ Ensemble). Na stałe związał się z Lincoln Center Jazz Orchestra W.Marsalisa oraz Mingus Dynasty Big Band.  Od 1993 roku coraz wyraźniej skłaniał się ku awangardowej „ black music” ,  czego ukoronowaniem były koncerty z Art Ensemble of Chicago. W tym samym czasie promował autorski kwartet ( debiut płytowy  „J. C.  on the Set” w 1993). Poza koncertami i nagraniami firmowanymi własnym nazwiskiem James Carter jest także niezwykle aktywnym muzykiem współpracującym przy realizacji projektów innych twórców : od awangardzistów Ronalda Shannona Jacksona i Juliusa Hamphilla  po nagrania z divą  operową Kathleen Battle. Teraz zaprezentował się jako solista dużego projektu symfonicznego.

Autorem kompozycji  „ Caribbean Rhapsody – Concerto for Saxophones & Orchestra ” jest  Roberto Sierra. Od ponad trzech dekad ten amerykański kompozytor bez przerwy wykonywany jest przez wiodące orkiestry na świecie, zespoły i festiwale w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Zrealizował wiele zamówień, wśród których znalazły się utwory przeznaczone dla największych orkiestr europejskich i amerykańskich. Najbardziej znane dzieła to „ Koncert na orkiestrę” na obchody stulecia orkiestry filadelfijskiej,” Fandangos i Missa Latina” napisane dla National Symphony Orchestra z Waszyngtonu, „ Danzas Concertantes „ na gitarę i orkiestrę – dla Orquesta de Castilla y León oraz – teraz zrealizowany i nagrany – „ Koncert na saksofony i orkiestrę ” na zamówienie Detroit Symphony Orchestra dla  projektu Jamesa Cartera. Na uwagę zasługuje udział polskiej orkiestry Sinfonia Varsovia , brawurowo odnajdującej się w jazzowych  skojarzeniach. Bo choć  „ Caribbean Rhapsody” jest dziełem klasycznym, orkiestrowym to niezwykle mocno akcentowana jest tutaj także stylistyka swingu oraz elokwentne improwizacje Jamesa Cartera i Reginy Carter.To jest bardzo ważna płyta w dyskografii jazowego saksofonisty. Także dla jazzu. Nawiązuje bowiem do tradycji symfonicznych koncertów Duke’a Ellingtona, Claude’a Bollinga ,Stana Dentona oraz strukturze jazzowo-symfonicznych realizacji Chicka Corea, Keith Jarretta, Branforda i Wyntona Marsalisów.

 

Dionizy Piątkowski
2017-01-02T18:44:49+00:00