Na swoim najnowszym albumie „Night Song”  Ketil Bjørnstad powrócił do formatu duetu fortepianu z wiolonczelą, znanego z jego dwóch najbardziej popularnych płyt, nagranych z Davidem Darlingiem ( krążków „The River” (1996) oraz „Epigraphs” (1998). Ketil Bjørnstad równolegle rozwija karierę literacką. Tak jak każde jego nagrana dla ECM płyta zbiera pochwały w prasie, tak samo dzieje się w przypadku tworzonej przez niego literatury. Powieść „To Music” została we Francji wyróżniona nagrodą “Prix des Lecteurs”, trafiła w Niemczech na listę bestsellerów oraz zdobyła nominację do nagrody The Independent’s Foreign Fiction Prize w Wielkiej Brytanii. Bjørnstad jest płodnym autorem, tłumaczonym na wiele języków (m.in. na duński, szwedzki, niemiecki, holenderski, fiński, angielski, francuski, polski, koreański, rosyjski, grecki i turecki). W komentarzu do „Night Song muzyk nawiązuje do swojej powieści „Rzeka” (po norwesku „Elven”) i jej głównego bohatera Aksela Vindinga, który podziela muzyczne pasje jego twórcy.

Tym razem pianiście towarzyszy szwedzki wiolonczelista Svante Henryson. Grywał z wybitnymi muzykami klasycznymi, takimi jak pianiści Roland Pöntinen i Bengt Forsberg, klarencista Martin Fröst, mezzosopranistka Anne Sofie von Otter oraz baryton Mikael Samuelson. Przez cztery lata zajmował posadę pierwszego kontrabasisty Norwegian Chamber Orchestra. Svante Henryson jest również kompozytorem. Ma ma koncie m.in. koncert wiolonczelowy, utwory chóralne oraz muzykę kameralną. Cztery utwory na „Night Song” wyszły spod jego pióra. Henryson  udzielał się również w jazzowych formacjach prowadzonych przez Torda Gustavsena, Marilyn Mazur, Nilsa Pettera Molvaera oraz Arilda Andersena. Z Ketilem Bjørnstadem współpracował na płycie „Seafarer’s Song”). Jego wycieczki do świata rocka i muzyki pop zaowocowały współpracą z Elvisem Costello oraz gościnnym pojawieniem się na płytach Steviego Wondera i Ryana Adamsa. Przez trzy lata był gitarzystą basowym hard rockowej formacji prowadzonej przez Yngwie Malmsteena. „ Night Song „ to wspólne dzieło  elokwentnego pianisty i wiolonczelisty. Album o melancholijnym, typowym dla „brzmienia ECM”, nastroju.

Dionizy Piątkowski