Album przedstawia trzy różne, szerzej mniej znane oblicza kompozytorskie Krzesimira Dębskiego:trzy ciekawe kompozycje :  ” Koncert skrzypcowy nr 3”  z solistą Łukaszem Błaszczykiem, „ Stories ” na kontrabas i orkiestrę z Adamem Bogackim oraz  polistylistyczne „Wariacje na temat K. Dębskiego”. Wszystko z towarzyszeniem znakomitej Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją kompozytora. Krzesimir Dębski znany głównie z muzyki filmowej (ponad 100 tytułów) i piosenek oraz  jako jazzman. Jest jednak wybitnym kompozytorem współczesnej muzyki poważnej ( napisał ponad 100 utworów symfonicznych i kameralnych w tym symfonie, oratoria, koncerty instrumentalne, utwory religijne, chóralne i eksperymentalne, a także musicale i muzykę dla teatrów).

Wybitny krytyk jazzowy, Joachim Ernst Berendt, po jednym z koncertów grupy String Connection napisał w „Jazz Podium”, iż „…tradycja Coltrane’a wyraźnie zaznaczyła się w muzyce zespołu ,który posiada kilku znakomitych muzyków; wśród nich szczególnie wyróżnia się młody skrzypek z Poznania, Krzesimir Dębski”. Rezultatem zachwytu J.E.Berendta stał sie udział K.Dębskiego w prestiżowym „New Jazz String Meeting’81” oraz album „One In Eight” – pierwsza ważna płyta poznańskiego muzyka i kompozytora nagrana wspólnie ze znanymi jazzmanami. Wydarzenie to stało się w karierze Dębskiego momentem przełomowym.

Krzesimir Dębski jest absolwentem Liceum Muzycznego w klasie fortepianu i skrzypiec oraz poznańskiej PWSM ( w klasie kompozycji Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygentury u Witolda Krzemieńskiego. Pierwsze estradowe kroki stawiał grając   w amatorskich, rockowych zespołach The Hazards i Maszyna Rytmu ( wraz z Bogdanem „Dankiem„ Jarmołowiczem), z którymi debiutował na kaliskim Festiwalu Awangardy Rockowej .Próbując połączyć fascynacje modnym rockiem i ambitnym jazzem w 1976 roku  (wraz z pianistą „Dankiem” Jarmołowiczem, perkusistą Krzysztofem Przybyłowiczem, basistą Zbigniewem Wromblem i puzonistą Waldemarem Świerglem ) zakładają grupę Warsztat, gdzie Dębski objawia się jako ekspresyjny skrzypek. Przez kolejne lata Warsztat zyskuje sporą, lokalną popularność , ale nie może – uczestnicząc w wielu konkursach i przeglądach (np. festiwalu Jazz nad Odrą) zdobyć zaufania krytyków. Muzycy coraz częściej podejmują oferty pracy odległej od jazzu. Dębski współpracuje z poznańskim kabaretem Tey, orkiestrą Zbigniewa Górnego, Orkiestrą Ósmego Dnia. Inni muzycy wiążą swe kariery zawodowe z orkiestrami symfonicznymi (B. Jarmołowicz), zespołami jazzowymi ( K. Przybyłowicz gra we wrocławskiej grupie Sami Swoi) lub artystami pop-estrady ( Z.Wrombel kilka sezonów spędza w duecie Marek & Wacek).Krzesimir Dębski nawiązuje współpracę z jazzowym kwintetem Kazimierza Jonkisza, co jest konsekwencją jego muzycznych fascynacji. Jednak największy sukces odnosi w latach 1981-1986 gdy wraz m.in. z muzykami z grupy Warsztat prowadzi zespół String Connection. Z grupą tą wstępował na wszystkich liczących się festiwalach jazzowych w kraju ( np. Jazz Jamboree w latach 1983-86) i za granicą. Skrzypek sporo koncertował i nagrywał jako solista : pojawiał się w zespołach Tony’ego Lakatosa, Johna Blake’a i awangardzisty Charlesa Tollivera oraz był chętnie zapraszany do udziału w warsztatowych sesjach producenta Joachima E.Berendta (m.in. w String Summit w 1980 w Baden- Baden). Realizując swoje jazzowe i jazz-rockowe fascynacje Dębski równocześnie prowadził zespół Di Rock Cimbalisten oraz współpracował przy jazzowych projektach np. Adama Makowicza ( np. jako aranżer i dyrygent opracował repertuar recitali  autorskich koncertów Makowicza : “Makowicz Plays Berlin”, “ Makowicz Plays Porter” i “Makowicz Plays Gershwin”).

Twórczość jazzowa Krzesimira Dębskiego na wiele lat przesłoniła inne, muzycznie i stylistyczne dziedziny, w których poznański kompozytor był także bardzo aktywny: warto przecież odnotować sukcesy kompozytorskie w muzyce rozrywkowej, filmowej, teatralnej, baletowej oraz ważne prace  w dziedzinie muzyki współczesnej. Jest kompozytorem muzyki teatralnej (widowiska “Wielkoludy” i “Party”),muzyki symfonicznej (np.” Fantazja na organy i wielką orkiestrę symfoniczną”, “Passacaglia Improvisazioni”, “Synchromie”, “Toccatta”, “Concertino”, “Sinfonietta”), muzyki kameralnej (np.“Backersfield Quintet”, “String Quartet”, “Musica Per Archi”, “Romantic Stories”, “Ani- minimal Kaleidoscope”, “Sentimental Deja Vu”), muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej (”Piekło, raj”, “Psalmodia”, “Biografioły”, “Missa Brevis”, “Laudate Dominum”, “Baccio Alla Siciliana” , “Flutophonie”, “Quasi Waltz” ), muzyki dla dzieci ( “Three Pieces for Children” , “Forbidden Fruit” ), muzyki elektronicznej, tematów jazzowych, piosenek. Przez wiele lat Dębski związany był głównie z rodzimymi inicjatywami muzycznymi: komponując piosenki dla Studia Gama, Poznańskiej Orkiestry Radia i TV, koncertując na estradach „Jazz nad Odrą” i „Jazz Jamboree.

Pierwszym, autorskim zespołem K.Dębskiego był Warsztat. Na początku lat 80-tych Warsztat przeistoczył się w String Connection, grupę, która natychmiast stała się jedną z najciekawszych formacji tzw.young power polskiego jazzu. Dla Krzesimira Dębskiego, absolwenta poznańskiej Akademii Muzycznej, wraz z sukcesem String Connection rozpoczęła się jazzowa kariera znaczona nie tylko nagrodami „Jazz Forum”, ale przede wszystkim uznaniem jakie muzycy zdobyli na krajowych i światowych estradach. Popularność String Connection graniczyła z  komercyjnym sukcesem muzyki i zespołu. Jazzowe nagrania Dębskiego-Wrombla-Przybyłowicza przyjmowane były jak przeboje gwiazd rocka: Krzesimir Dębski stał się niekwestionowaną gwiazda polskiego jazzu lat osiemdziesiątych. W prestiżowej ankiecie „Jazz Forum” przez kilka kolejnych lat K.Dębski zdobywał laury Muzyka Roku, a grupę String Connection nagradzano tytułem Zespołu Roku. W 1986 znalazł się wśród dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych świata w ankiecie amerykańskiego magazynu “Down Beat”.

Krzesimir Dębski nagrał ponad 30 płyt ze swoimi kompozycjami dla wielu prestiżowych wytwórni płytowych. Skomponował ponad 50 utworów symfonicznych i kameralnych. Jest autorem muzyki do ponad 50 filmów fabularnych i dokumentalnych. Autor muzyki do ekranizacji wielkich dzieł polskiej literatury, komponował dla wytwórni w Hollywood. Laureat wielu nagród, między innymi Kanadyjskiej Akademii Filmowej „Genie Award’88”. Na zamówienie hollywoodzkiej wytwórni LimeLight Films skomponował muzykę do 16 filmów Charlie Chaplina z lat 1914-17. Od 1991 roku prowadzi również działalność dyrygencką, a jego dyskografia jako dyrygenta obejmuje kilkanaście tytułów, w tym muzykę filmową dla Sony Classical. Prowadził koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd, jak: Jose Carreras, Jose Cura, Adam Makowicz, Jean – Luc Ponty, Mark O’Connor, John Blake, Nigel Kennedy. Tworzy muzykę jazzową, rozrywkową, filmową, teatralną i eksperymentalną.

Dionizy Piątkowski