„Miles Lives!” z udziałem trębacza Macieja Fortuny i Orkiestry Jazzowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Patryka Piłasiewicza ( pomysłodawcy projektu).To pierwsze w Polsce koncertowe wykonanie repertuaru zaczerpniętego z kultowych albumów jazzu (  „ Miles Ahead ”, „ Porgy And Bess ” oraz „ Sketches Of Spain” )  genialnego innowatora  i trębacza Milesa Davisa . W 1948 roku Gil Evans rozpoczął współpracę z zespołami Milesa Davisa. Nowatorskie aranżacja G. Evansa zostały zarejestrowane na kilku sesjach i ukazały się na rynku pod wspólnym tytułem ‘ The Birth Of The Cool”  przyczyniając się do narodzin nowego gatunku, tzw. cool- jazzu. Evans  wraz z  Davisem stworzyli płyty będące kamieniami milowymi nowoczesnego jazzu ( „Miles Ahead”, „Sketches Of Spain”). Aranżacje Evansa były fascynującą i doskonale wyważoną mieszaniną nowej koncepcji, z bardzo wyciszonym, melancholijnym brzmieniem trąbki Milesa. W tym roku przypada 90 rocznica urodzin wybitnego kreatora nowoczesnego jazzu. Pomysłodawcą koncertu jest Patryk Piłasiewicz. To dzięki jego staraniom i kontaktom z rodziną Gila Evansa zdobyte zostały materiały oraz licencja na wykonanie dzieł. Ta muzyka była również tematem pracy doktorskiej (obronionej w 2012 roku) Patryka Piłasiewicza.

6 maja 1957 roku, w studiu wytwórni Columbia, zrealizowana została pierwsza sesja nagraniowa orkiestry Gila Evansa i trębacza Milesa Davisa. Spotkanie to stało się początkiem niezwykłej, trwającej pięć lat współpracy, w trakcie której powstały trzy albumy uznane za znaczące nie tylko w historii jazzu, ale w dziejach całej muzyki amerykańskiej. Pierwszy z nich „Miles Ahead”, nawiązywał ściśle do estetyki cool, obecnej dotychczas przede wszystkim w jazzowej kameralistyce. Album został entuzjastycznie przyjęty – krytycy, melomani i muzycy dostrzegli w Gilu Evansie innowatora na miarę Duke’a Ellingtona, a w Milesie Davisie – poetę, jazzowego liryka i natchnionego lidera.

Drugi album „Porgy And Bess” był hołdem złożonym geniuszowi – George’owi Gershwinowi. Doskonale znana amerykańskiej publiczności opera stała się dla duetu Evans-Davis pretekstem do stworzenia zupełnie nowej, oryginalnej przestrzeni dźwiękowej. W swojej partyturze Gil Evans zawarł nastrój i koloryt cool, znany z „Miles Ahead”, ale oprócz tego wprowadził do struktury akompaniamentu elementy modalne, pozostawiając soliście maksimum swobody improwizacyjnej. Album stał się jednym z największych sukcesów artystycznych i rynkowych w dorobku obu artystów – ugruntował pozycję Gila Evansa jako kompozytora i aranżera, a Milesa Davisa wywindował na szczyty popularności.

W grudniu 1959 roku Evans i Davis spotkali się ponownie w studio, by rozpocząć pracę nad trzecim albumem, zatytułowanym „Sketches Of Spain”. Każda z pięciu kompozycji zarejestrowanych na płycie jest arcydziełem, jazzową impresją na temat muzyki hiszpańskiej i południowoamerykańskiej. Wzbogacona paleta brzmieniowa orkiestry, nasycona sonorystyką instrumentacja i sugestywny, emocjonalny przekaz solisty zbliżyły „Sketches Of Spain” do obszaru muzyki symfonicznej. Album ten, przez krytyków uznany za najlepszy w dorobku obu artystów, wywarł decydujący wpływ na rozwój współczesnego jazzu wielkoorkiestrowego.

Pierwsze w Polsce koncertowe wykonanie repertuaru zaczerpniętego z „Miles Ahead”, „Porgy And Bess” i „Sketches Of Spain” jest w naszym przekonaniu dobrym początkiem do świętowania 90. rocznicy urodzin genialnego trębacza – jednego z największych jazzowych poetów mówi pomysłodawca koncertu, kontrabasista i dyrygent Patryk Piłasiewicz. Od wielu lat podążamy ścieżką przyjaźni Milesa Davisa i Gila Evansa, próbując zbliżyć się do fenomenu dokonań obu artystów i podzielić się muzyką przez nich stworzoną z najbliższymi nam, polskimi wielbicielami jazzu. Zaczęliśmy od początku – od rekonstrukcji albumu „Birth Of The Cool”. Podczas długich prób i wielu koncertów nawet nie marzyliśmy, że uda nam się wykonać ten program z jedynym żyjącym członkiem legendarnego Nonetu Milesa – Lee Konitzem. W listopadzie 2014 roku, po 65 latach od nagrania płyty, materiał ten zabrzmiał na scenie Estrady Poznańskiej podczas Festiwalu Made in Chicago z Lee Konitzem i Maciejem Fortuną jako solistami. Wybór programu, zaczerpniętego z kolejnych albumów Davisa i Evansa jest naturalną konsekwencją naszych dążeń i inspiracji. Sięgnęliśmy po najpiękniejsze utwory, które na zawsze odmieniły świat jazzu wielkoorkiestrowego i stały się obszarem spotkania malarskiej wrażliwości, poetyckiego liryzmu i muzycznej wyobraźni. Wykonamy je po raz pierwszy w Polsce 13 marca 2016 roku w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu „.

 Patryk Piłasiewicz popularyzuje nie tylko muzykę Gila Evansa ale także Krzysztofa Komedy i Henryka Zygalskiego. Ceniony poznański kontrabasista wraz z innymi absolwentami i studentami Akademii Muzycznej stworzył grupę Kolektyw (pracują ona nad płytą „Komeda Rekonstrukcje”).  Koncert „ Miles Lives” z udziałem trębacza Macieja Fortuny i Orkiestry Jazzowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Patryka Piłasiewicza jest prologiem obchodów 90 rocznicy urodzin genialnego Milesa Davisa.

Dionizy Piątkowski