W 2013 roku Sony Music „wskrzesiło” legendarną OKeh Records. OKeh Records założył w 1916 roku niemiecki wydawca Otto Heinemanna. Początkowo, korzystając z katalogu Odeon Records, wydawał wodewilowe przeboje i popularne piosenki imigrantów. Zarejestrował pierwsze nagrania bluesa: była to płyta 78-obrotowa nagrana przez czarną śpiewaczkę Mammie Smith. Nagrany wtedy, w sierpniu 1920 roku ,,Crazy Blues” rozprowadzany był przez sklepy płytowe ,,czarnego Nowego Jorku”. Dla tej m.in. płyty ukuto nazwę-symbol: ,,race record”, płyty z muzyką przeznaczoną wyłącznie dla Czarnych odbiorców. Nowojorski establishment domagający się muzyki dla siebie wykreował (od 1923 roku) dzięki zabiegom Columbia Records, śpiewającą ,,race music”, Bessie Smith. Później w barwach OKeh Records wychodziły płyty nagrywane przez wtedy najważniejszych jazzu i bluesa. Teraz jest to oficyna, w której prezentowani są artyści poszukujący ”globalnych środków wyrazu w jazzie”. Nakładem wydawnictwa ukazały się płyty artystów-innowatorów m.in. Billa Frisella, Sonny’ego Rollinsa, Johna Medeskiego, trio Medeski-Martin-Wood, Branforda Marsalisa, Johna Scofielda, Nilsa Pettera Molvaera. Ale w najnowszym katalogu są także nagrania, które ocierając się o jazz stanowią doskonałą forpocztę, tego co nazwać można preludium do tej muzyki: subtelny „Chian of Day” norweskiej wokalistki Silje Nergaard ( z gościnnym udziałem Kurta Ellinga) czy ocierający się o smooth popowe nastroje „Slow Motion Miracles” chicagowskiego wokalisty Sachala Vasandani’ego. Polskim akcentem w katalogu Okeh Records jest album „Aura” znamienitego trio RGG.
Silje Nergaard – Chian of Day – OKeh Records
dionizy2020-06-29T12:22:49+02:00