Vangelis – Rosetta – Decca/Universal

Strona główna/Wpisy/Recenzje/Vangelis – Rosetta – Decca/Universal

Vangelis – Rosetta – Decca/Universal

Vangelis – kultowy, grecki kompozytor muzyki elektronicznej do takich filmów jak  „Chariots of Fire” czy „Blade Runner” powraca z nowym albumem „ Rosetta” pokazując swoje ważne miejsce w historii muzyki ( nie tylko elektronicznej). Album  zawiera muzykę inspirowaną wieloletnią fascynacją artysty kosmosem.

Początków muzyki elektronicznej nie należy szukać w ostatnich dekadach, choć na nie właśnie przypada ekspansja tego rodzaju twórczości. Pierwsze próby łączenia elektroniki z muzyką sięgają bowiem już lat dwudziestych naszego wieku i wiążą się przede wszystkim z wynalezieniem lampy elektronowej. Z jednej strony wynalazek ten pozwolił podjąć – awangardowe wówczas – eksperymenty zmierzające poprzez sztuczne, ,elektroniczne” przetwarzanie naturalnego dotąd dźwięku do uzyskania nowych, oryginalnych brzmień w standardowej muzyce klasycznej. Z drugiej strony, w miarę rozwoju rozrywkowej muzyki użytkowej, coraz natarczywiej wykonawcy i odbiorcy domagali się głośniejszego i nowocześniejszego dźwięku.

Vangelis (czyli Ewangelos Odiseas Papatanasiu)  urodził się w 1943 roku w Grecji. Jako dziecko rozpoczął edukację muzyczną : już w wieku 6 lat miał swój pierwszy publiczny występ, na którym prezentował własne kompozycje. Vangelis jest jednak w  dużej mierze samoukiem: w całej swojej  karierze zdobywał  wiedzę oraz umiejętności instrumentalisty i kompozytora. Uczył się także muzyki poważnej, studiował malarstwo i reżyserię filmową na Akademii Sztuk Pięknych w Atenach. We wczesnych latach sześćdziesiątych założył  swoją pierwszą formację, grupę Formix. W  przełomowym dla Europy 1968 roku  ( pod  wpływem pacyfistycznych zamieszek studenckich w Grecji) przeniósł się do Paryża, gdzie wraz z innymi greckimi  artystami-emigrantami  ( Demis Roussos, Loukas Sideras) założyli formację   Aphrodite’s Child.

Solową karierę  Vangelis rozpoczął w 1973 roku pisząc muzykę do dwóch filmów Frederica Rossifa. Natomiast debiutem płytowym był  albumem  „Earth” ( z 1974 roku). W tym samym czasie okresie Vangelis odbywał też próby z zespołem  Yes, do którego formalnie nie dołączył, ale zaprzyjaźnił się z Jonem Andersonem –  wokalistą zespołu, z którym później wielokrotnie współpracował. To wtedy Vangelis przeprowadził się do Londynu, podpisał kontrakt ze słynną RCA/Decca Records, założył własne Nemo Studios i rozpoczął nagrywanie własnych albumów.  Także , razem z Jonem Andersonem, wydał w latach 80-tych  i 90-tych. kilka albumów jako  duet Jon & Vangelis. Przełomowym okazał się rok 1982, gdy Vangelis dostał Oscara za muzykę do filmu „Rydwany ognia”. W tym samym roku rozpoczął współpracę z Ridleyem Scotem, co przyniosło muzykę do filmów „Łowca androidów” oraz „1492:Wyprawa do raju”.

Muzyka Vangelisa jest często związana z tematami naukowymi, historycznymi, także dotyczącymi nowych odkryć. Vangelis jest również autorem muzyki do wielu filmów dokumentalnych  Jacquesa’a Cousteau. Jego najbardziej cenione kompozycje to nagrodzona Oscarem ścieżka dźwiękowa do filmu „Rydwany Ognia”, a także muzyka do takich filmów jak „Antarktyka”, „Łowca androidów”, „1492: Wyprawa do raju” oraz „Aleksander” czy muzyka wykorzystana w serii dokumentalnej „Kosmos” Carla Sagana.

Wydana w 2001 roku „Mythodea”  ( napisana w roku 1993) została użyta przez NASA jako motyw misji kosmicznych na Marsa. Natomiast Misja Rosetta – to niezwykłe, przełomowe przedsięwzięcie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) – próba lądowania sondy na komecie. Z fascynacji tą misją powstała suita „Rosetta” także napisana specjalnie dla ESA. Wydanie albumu przypada na kulminacyjny moment 12 -letniej misji , która zakończy  się we wrześniu tego roku. Sam Vangelis mówi, że “mitologia, nauka i podbój kosmosu to tematy, które fascynują mnie od dzieciństwa. Zawsze były w jakiś sposób związane z muzyką, którą tworzyłem“.  Dla Vangelisa muzyka jest  zatem świętą, podstawową siłą działającą we wszechświecie , która podnosi, inspiruje i uzdrawia człowieka.Nie dziwi zatem, że Carl Walker z ESA o muzyce z albumu „Rosetta” mówi ,że “ ta muzyka powoduje iż włosy stają dęba na głowie”.

Dionizy Piątkowski
2016-09-28T18:46:41+00:00