Vocal Summit – Sorrow Is Not Forever,Love Is – Moers Music

///Vocal Summit – Sorrow Is Not Forever,Love Is – Moers Music
  • View Larger Image
  • Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258 Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /www/erajazzu/wp/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 258

Vocal Summit – Sorrow Is Not Forever,Love Is – Moers Music

Urszula Dudziak współpracowała z najznakomitszymi muzykami jazzowymi, jak Archie Shepp i Lester Bowie, zespołem Vienna Art. Ensemble,  także z innymi śpiewakami, jak Jay Clayton, Jeanne Lee, Bobby McFerrin czy Lauren Newton, z którymi stworzyła unikalny, warsztatowy Vocal Summit. Wtedy, mimo swojego wyjątkowego talentu była stosunkowo mało znana szerszej publiczności, przede wszystkim ze względu na wybór oryginalnej i fascynującej, ale wymagającej skupienia podczas słuchania ,stylistyki. Teraz Urszula Dudziak jest nie tylko gwiazdą jazzu, ale i popularną celebrytką.

Urszula Dudziak uczyła się grać na fortepianie, śpiewać zaczęła – po wysłuchaniu nagrań Elli Fitzgerald – w czasach licealnych . Śpiewała przede wszystkim  standardy jazzowe standardy, przebojowe „evergreeny”. Nobilitacją dla młodej wokalistki było zaproszenie (w 1958 roku ) do współpracy z zespołem Krzysztofa Komedy. Już wtedy śpiewała i nagrywała ( !)  z orkiestrą Edwarda Czernego. Zmianę stylistyki przyniosło nawiązanie w 1964 roku współpracy z Michałem Urbaniakiem.To dzięki tej współpracy , w ciągu kilku lat stała się jedną z najpopularniejszych postaci polskiego jazzu. Już w latach 60-tych dokonała pierwszych nagrań płytowych z mężem, M. Urbaniakiem. Pod koniec lat 60-tych zaczęli wyjeżdżać na zagraniczne koncerty, a także (za namową Urbaniaka) w  1971 roku zrezygnowała z konwencjonalnego śpiewu. Swój aparat wykonawczy oparła na elektronicznych przetwornikach głosu. Mimo, że natura obdarzyła ją pięciooktawową skalą głosu, wokalistka  używa różnego rodzaju urządzeń elektronicznych, które zwiększają jeszcze jej możliwości operowania głosem. Z zespołem Michała Urbaniaka wystąpiła wielokrotnie na festiwalu Jazz Jamboree (1969-72). Wówczas dokonała też ważnych w jazzowej dyskografii nagrań płytowych. W roku 1973 zamieszkali w Nowym Jorku, gdzie uczestniczyła przede wszystkim  w przedsięwzięciach artystycznych Michała Urbaniak (śpiewała solo z użyciem aparatury elektronicznej). Od 1981 roku współpracuje z  międzynarodową grupą Vocal Summit ( gościnnie Bobby McFerrin, Jeanne Lee). Koncertowała i nagrywała z orkiestrą Gila Evansa i zespołem Archie’go Sheepa. Z programem autorskim „Future Talk” przygotowanym we współpracy z Jerzym Kosińskim, koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, obu Ameryk i Azji. Prezentowała również spektakl „The Nature Is Leaving Us” z własną muzyką, która wykorzystana została później w filmie . Wielki comeback polskiej wokalistki miał miejsce w  1985 roku , gdy wystąpiła na  festiwalu Jazz Jamboree’85 wspólnie z Bobbym McFerrinem. Wielokrotnie śpiewała w kraju ( głównie z  zespołem Walk Away). Nawiązała współpracę z Grażyną Auguścik, z którą koncertuje zarówno w USA jaki i w kraju. Jest jedna z najpopularniejszych wokalistek w Polsce !

Dionizy Piątkowski
2016-10-20T12:46:14+00:00