„ Remembrance”  to koncertowa wersja albumu „ Zamyślenie ” z roku 2003 roku i jakby kontynuacja pomysłu, który pianista Wojciech Majewski zrealizował  wcześniej nagrywając wspaniały album „Grechuta”. Albumem z własnymi wersjami piosenek M. Grechuty Wojciech Majewski zagłębił się w muzyczne skojarzenia, gdzie jazz ubarwia  poezję. Tak zrodził się z pewnością pomysł albumu „Zamyślenie”- lirycznej, poetyckiej płyty jednego z najlepszych polskich pianistów jazzowych.

Wojciech Majewski to jeden z najlepszych naszych pianistów. Od lat obecny na scenie jazzowej, współpracował z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Zbigniewem Namysłowskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Darkiem Oleszkiewiczem, Joe La Barberą. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i choć główną jego pasją jest muzyka jazzowa, z powodzeniem  odnajduje się także w muzyce klasycznej i rozrywkowej. Zadebiutował  udziałem w sesji  „Robert Majewski Plays Komeda” (u boku swego brata Roberta, Henryka   i  Michała Miśkiewiczów i Zbigniewa Wegehaupta). To płyta, której Wojciech Majewski był także współaranżerem. Doskonale przyjęta została jego autorska płyta  „Grechuta” z ( 2001 roku) , która odniosła  spory sukces komercyjny i otrzymała nominację do Fryderyka, a jej autor pretendował do miana Muzyka Roku.

Niezwykle ciekawym pomysłem okazał się kolejny album  „Zamyślenie”. Tym razem  pianista i jego zespół zmierzył się nie tylko z kompozycjami Marka Grechuty, ale także wspaniale zinterpretował  utworów Krzysztofa Komedy i Czesława Niemena wraz z autorską muzyką lidera – Wojciecha Majewskiego. Pianiście towarzyszyli wtedy  znakomici instrumentaliści: Tomasz Szukalski, Robert Majewski, Michał Miśkiewicz i kontrabasista Palle Danielsson a zamykającą płytę, napisaną do słów Bolesława Leśmiana, pieśń  „Boże, pełen w niebie chwały” zaśpiewał Grzegorz Turnau.

Remembrance”  to wspaniałą, koncertowa wersja  tego albumu. Kwintet Wojciecha Majewskiego wystąpił  w studio im. Agnieszki Osieckiej w radiowej Trójce w styczniu 2004 roku, z nową w porównaniu z wersją studyjną, sekcją rytmiczną. Płyta wzbogacona została o pochodzącą z albumu „Zamyślenie” studyjną wersję piosenki zaśpiewanej przez Grzegorza Turnaua, o dwa nagrania na fortepian solo nagrane w marcu 2013 roku, oraz unikatowy zapis fragmentu radiowego programu Tomasza Ziółkowskiego „Scena kariery” z roku 2002, którego gościem był Czesław Niemen. Jak miało się okazać, było to jego ostatnie pojawienie się na scenie. Z przyczyn zdrowotnych nie mógł już wtedy zaśpiewać, dokonał jednak zapowiedzi występu Wojciecha Majewskiego z Tomaszem Szukalskim, którzy zagrali jego kultową kompozycję „Bema pamięci żałobny rapsod”.  Nagranie to ma jeszcze jedną wartość historyczno-sentymentalną : Kwintet Wojciecha Majewskiego był ostatnim zespołem jazzowym, z którym wybitny saksofonista  Tomasz Szukalski związał się przed śmiercią. Doskonałe solówki saksofonisty brzmią na płycie demonicznie a jego interpretacja słynnego „ Bema pamięci  żałobny rapsod” ma – zwłaszcza teraz- szczególny wymiar.

Album „Remembrance”  wznosi doskonałe kompozycje do poziomu wielkich standardów jazzu a interpretacje zespołu (Wojciech Majewski – fortepian, Tomasz Szukalski – saksofon tenorowy, Robert Majewski – trąbka, Jacek Niedziela-Meira – kontrabas, Krzysztof Dziedzic – perkusja oraz gościnnie Grzegorz Turnau ) dodają im jeszcze mistrzowskiego polotu.Piękne, jazzowe interpretacje  znanych utworów Komedy, Niemena, Grechuty  wspaniale konweniują ze stylistyką kompozycji Wojciecha Majewskiego . Ważna, ciekawa i piękna płyta „ as kind of polish jazz”.

Dionizy Piątkowski