Niezwykle ciekawym i pionierskim jest „ Artisena ” – fuzja polskiej i słowiańskiej muzyki ludowej i nowoczesnego jazzu. Samo określenie etno-jazz jest tutaj  pojęciem niezwykle szerokim, ale w odniesienie do „ Artisena ” dość symptomatycznym. Kwintet Joachima Mencla w subtelnościach jazzu rozgrywa melodyjne, słowiańskie „piosenki” i „tańce” czyniąc z nich romantyczne i melancholijne standardy, jakby wzorce klasycznego, ilustracyjnego jazzu. To nie są wyłącznie ludowe polonezy, kujawiaki, oberki, mazurki, kołomyjki i czardasze ale przede wszystkim skrupulatnie rozpracowane kompozycje z niezwykle spójnymi aranżacjami oraz pulsem jazzowej struktury. Muzyka bazuje na tradycyjnych tańcach ludowych i chociaż w zamyśle kompozytora – Joachima Mencla – muzyka ma „tańczyć” jedynie w duszy, a nie powodować faktycznej fizycznej ekspresji słuchacza, to jednak łączenie nowoczesnych form jazzowych z utworami inspirowanymi polskimi i słowiańskimi tańcami ludowymi tworzy całkowicie nową jakość.

Droga do realizacji tego albumu trwała kilka lat – opowiada o projekcie Joachim Mencel. Pierwszym etapem było napisanie cyklu kompozycji jazzowych inspirowanych polskimi tańcami tradycyjnymi, w tym tańcami mniejszości narodowych. Pomysł ten wziąłem z idei kompozycji stosowanej przez Fryderyka Chopina, z tą różnicą, że nie komponowałem utworów klasycznych, lecz tematy jazzowe. Tak jak Chopin zatytułowałem te kompozycje nazwami tańców ludowych, w ten sposób powstały moje Polonezy, Oberek itd. W pierwszej wersji zaaranżowałem te utwory na nonet z udziałem pięciu instrumentów dętych. Chociaż byłem zadowolony z efektu mojej pracy, jednak zapragnąłem prócz brzmienia jazzowego, uzyskać także brzmienie muzyki tradycyjnej, by również i w tym elemencie stworzyć fuzję muzyki etnicznej i jazzowej. Postanowiłem zrealizować moje dawne marzenie i nauczyć się grać na lirze korbowej. Spędziłem kilka lat nad tym zadaniem i doszedłem do momentu, w którym mogłem na lirze zagrać większość z wcześniej napisanych przeze mnie utworów. To też było podstawą do nowego opracowania całości cyklu, w którym brzmień fortepianu i liry nie łączyłem już z instrumentami dętymi, lecz ze skrzypcami i gitarą. Na płycie na skrzypcach gra Weronika Plutecka, która skądinąd nie zajmuje się zazwyczaj muzyką jazzową, lecz etniczną. Na gitarze towarzyszy nam wspaniały muzyk jazzowy Szymon Mika oraz niezawodna sekcja rytmiczna: kontrabasista Paweł Wszołek i perkusista  Szymon Madej. Cieszę się, że udało mi się stworzyć i nagrać z tą ekipą album etno-jazzowy w bardzo szerokim rozumieniu i na wielu poziomach tego stylistycznego określenia ;etno-jazz jest w sferze kompozycji, w brzmieniu i w wykonawstwie muzyki”.

 Joachim Mencel jest doświadczonym pianistą i kompozytorem, cenionym aranżerem oraz producentem muzyki wokalnej. Ale jest także autorem wielu ciekawych projektów muzycznych, z których najważniejsze to z pewnością kantata jazzowa „Miłość mi wszystko wyjaśniła” ( na combo jazzowe, orkiestrę smyczkową, chór chłopięcy i solistów), współpraca z angielskim skrzypkiem Nigelem  Kennedy’m, koncerty z amerykańskim  klarnecistą Bradem Terrym. Niezwykle ważne są także autorskie projekty, które Joachim Mencel realizuje od wielu lat: w 1992 roku – wspólnie z Mieczysławem Szcześniakiem, Marcinem Pospieszalskim, Robertem Cudzichem i Piotrem Jankowskim – założył grupę New Life, od 1993 roku  grał w kwartecie Janusza Muniaka,  potem w zespole Andrzeja Cudzicha ( z którym w 1997 roku nagrał płytę „Simple Way„). Na zaproszenie angielskiego skrzypka Nigela Kennedy’ego brał udział w projekcie muzycznym prezentowanym w londyńskim Royal Albert Hall, Berlinie Mediolanie, Hamburgu, Krakowie, a także na prestiżowym Schleswig-Holstein Festival). Regularnie współpracuje z amerykańskim klarnecistą Bradem Terrym (albumy „All about Spring”, “Colorado”, „Live in Fort Andross”). Pisze piosenki dla Ewy Bem,, Mieczysława Szcześniaka, Niny Stiller, Anny Marii Jopek, Kaissy. W 2006 roku skomponował kantatę jazzową “Miłość mi wszystko wyjaśniła” do tekstów Karola Wojtyły, w  premierze której uczestniczyli między innymi  argentyński bandeonista Dino Saluzzi, saksofonista Lee Konitz, Ewa Bem, Kaissa, Jorgos Skolias, Mieczysław Szcześniak, Janusz Muniak, góralska kapela Jana Karpiela-Bułecki, chór chłopięcy Filharmonii Krakowskiej i Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. W tym samym roku przygotował projekt literacko-muzyczny „El Greco” udokumentowany albumem „Sing Cuckoo”. Niezwykle dobrze przyjęto także oratorium “Transitus”  oraz projekt „Tuwim. Słowo. Muzyka. Taniec”,  gdzie napisał muzykę do wierszy Juliana Tuwima. Joachim Mencel jest także autorem projektu na orkiestrę smyczkową i kwartet jazzowy oraz kompozytorem muzyki do filmów, spektakli baletowych i pantomimy.

Dionizy Piątkowski