Grecka kompozytorka i pianistka Eleni Karaindrou uznanie i popularność zyskała poprzez współpracę z wybitnym reżyserem  – Theo Angelopoulosem. Jej kompozycje są ilustracją do wielu jego filmów  (od filmu „Lot” i „Spojrzenie Odyseusza”  po „Wieczność i jeden dzień”,” Płaczącą łąkę” i  „Pył czasu”). Kompozycje Eleni Karaindrou funkcjonują także jako tzw. sountracks w ponad dwudziestu filmach i czterdziestu przedstawieniach teatralnych. Realizacje z Theo Anghelopoulosem  to w pewnym sensie także efekt spotkania,w roku 1976, z Manfredem Eicherem, założycielem i dyrektorem artystycznym ECM Records, oficyny fonograficznej, które przedstawiła światu muzykę takich artystów, jak Arvo Pärt, Giya Kancheli, Keith Jarrett. To także poprzez pomysły Manfreda Eichera paleta dźwiękowa Eleni Karaindrou wzbogaciła się o współpracę z Charlesem Lloydem, Janem Garbarkiem i Kim Kashkashian.

Jej najnowsza płyta „Tous Des Oiseaux” to autorskie kompozycje przygotowane  do sztuki teatralnej libańsko-kanadyjskiego dramatopisarza Wajdi’ego Mouawada oraz  do filmu „Bomb, A Love Story” irańskiego twórcy Paymana Maadiego. Kompozytorka i pianistka Eleni Karaindrou interesuje się wszystkim, co we współczesnej muzyce dotyczy badania głębi, lecz nie pociąga jej eksperyment jako cel sam w sobie. Kluczowym pytaniem jest, czy artysta, muzyk, może się oderwać od ludzkiego cierpienia. Przejrzyste i liryczne brzmienia muzyki Eleni Karaindrou stanowią osobny rozdział muzyki ilustracyjnej. Tak jest i tym razem, gdy  współpraca z aktorem i reżyserem Paymanem Maadim jest pierwszym –  po śmierci Theo  Angelopoulosa – filmowym wyzwaniem dla greckiej kompozytorki. Także i tutaj jej kompozycje wykraczają poza konwencje gatunku: kino i teatr są w rzeczywistości naturalnym ujściem dla twórczości, która od zawsze stara się stworzyć emocjonalną więź ze słuchaczem.

Dionizy Piątkowski