Piękny, muzyczny hołd składa  wybitnemu gdańskiemu muzykowi Emilowi Kowalskiemu ( 1995-2008) kwintet Cezarego Paciorka. Album  „ Emil: Live at Radio Gdańsk”   jest zapisem koncertu „Dla Emila”, który odbył się jesienią  2018 roku i był przygotowywany przez muzyków, jako  projekt specjalny dla uczczenia pamięci zmarłego  nagle w 2008 roku  wybitnego klarnecisty Emila Kowalskiego.

Emil Kowalski  – klarnecista, aranżer, pedagog i animator życia jazzowego na Wybrzeżu był jednym z najwybitniejszych polskich klarnecistów jazzowych. Już jako absolwent Szkoły Muzycznej rozpoczął pracę w Filharmonii Gdańskiej, później związał się z Teatrem Muzycznym w Gdyni. W 1980 roku założył zespół jazzu tradycyjnego Seaside Dixieland, z którym  w konkursie Złotej Tarki otrzymał wyróżnienie, a grający pięknym tonem i z prawdziwym swingiem Emil Kowalski został uznany za najlepszego instrumentalistę konkursu. Zdolny klarnecista nie tylko fascynował się tradycją  jazzu i swingiem, bogactwem brzmień i barw grup np. Benny’ego Goodmana, ale także sporo inicjatyw poświęcał nowocześniejszym formom jazzu i grywał także z grupami  jazzowego be-bopu i modern –jazzu. Dla takich pomysłów prowadził autorski kwintet, w którym grali m.in. Leszek Możdżer, Cezary Paciorek, Jacek Olter, Janusz Mackiewicz, Adam Czerwiński, Wojciech Niedziela, Marcin Jahr, Sławek Jaskułke, Dominik Bukowski, Tomasz Sowiński.

Swoją pierwszą autorską płytę  „Children Of Bird” nagrał  w 1999 roku i  zadedykował Charlie’emu Parkerowi. Perfekcyjny kwintet tworzyli wraz z liderem  L. Możdżer, C. Paciorek, J. Mackiewicz i A. Czerwiński. „Słuchając tych nagrań można podziwiać lekkość i swobodę, z jaką soliści improwizują w szybkich tempach, liryzm, subtelność i czucie bluesa oraz pomysły aranżacyjne Emila” – napisał w komentarzu saksofonista Maciej Sikała, który poznał Emila Kowalskiego  jeszcze w Średniej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Albumy  Emila Kowalskiego ( z doskonałymi płytami ,,Emil Kowalski Playing Benny Goodman” oraz „Sanktoria„) gruntowały świetną reputację czołowego polskiego  jazzowego. Artysta chętnie zapraszany był także do projektów i zespołów innych muzyków: grał wraz z Buddy’m De Franco i  Bradem Terry’m, Eddie’m Hendersonem, Phyllisem Hymanem, Adrianem Westem, Lean Williams i Edem Schullerem.

Po jednym z ostatnich koncertów Emila Kowalskiego recenzent  Jazz Forum nie krył zachwytów: „Kowalskiego należy siłą rzeczy uznać za najlepszego klarnecistę basowego oraz – rzadko używanego – altowego; właśnie z tymi trzema instrumentami pojawił się na scenie. Artysta wykonał własną wersję Adagia z koncertu A-dur Mozarta (był to fragment większego projektu, nad którym aktualnie pracuje) oraz utwór Charlie’ego Hadena Our Spanish Love Song. Muzyka Mozarta zabrzmiała jazzowo, klasycznie i bluesowo, zaś utwór Hadena – delikatnie, zmysłowo.”

 Album „Emil: Live at Radio Gdańsk” niezwykle składnie prezentuję twórczość tego nietuzinkowego artysty, kompozytora i instrumentalisty, który w swej twórczości starał się m.in. łączyć jazz z muzyką klasyczną i folklorem. Program przygotował jego wieloletni współpracownik i przyjaciel, pianista, akordeonista i pedagog, Cezary Paciorek, który zaprosił do współpracy altowiolistę Filipa Kowalskiego ( syna Emila), klarnecistę Marcina Janka, kontrabasistę Pawła Urowskiego oraz perkusistę Adama Golickiego.  Zestaw utworów objął zarówno nowe kompozycje Cezarego Paciorka, jak i  – co jest oczywistym nawiązaniem do idei koncertu – suitę/zestaw standardów, które Emil często grywał ( „Memories from the Wooden House”), słynne „Adagio” W.A.Mozarta oraz piękny „Walc cis-moll” F.Chopina w aranżacji Emila Kowalskiego.

Dionizy Piątkowski