Amerykański saksofonista  Bill Evans od ponad czterech dekad obecny jest na jazzowej scenie pojawiając się w formacjach wielkich i legendarnych liderów, jak i kreując własne autorskie zespoły. Te liczne nagrania warsztatowych grup Billa Evansa zjednały mu ogromną rzeszę entuzjastów na całym świecie i wprowadziły jazz Billa Evansa w nowoczesne, przebojowe rejony. Zachowawczy saksofonista z czasów Milesa Davisa teraz coraz mocniej identyfikuje się z modnym fusion, electric-jazzem oraz hip-hopowymi rytmami.

Bill Evans zaistniał na jazzowej arenie u boku Milesa Davisa, który zdawał sobie sprawę, że młody saksofonista jest jednym z nielicznych, którzy doskonale pojmują  jego  widzenie nowoczesnego jazzu. Bill Evans  wcześniej był uczniem Dave’a Liebmana, który zarekomendował go Milesowi Davisowi. Występy w jazz-rockowej formacji słynnego trębacza były dla niego ‘paszportem’ do dalszej kariery. Pierwszych autorskich nagrań dokonał w 1983 roku, jeszcze w okresie współpracy z Davisem, a po rozstaniu się z legendarnym muzykiem został natychmiast zaangażowany przez gitarzystę Johna McLaughlina do jego reaktywowanej The Mahavishnu Orchestra. Przez pewien czas saksofonista współpracował także z Herbiem Hancockiem. Z przebogatej dyskografii Billa Evansa najważniejszymi z pewnością są nagrania z Milesem Davisem („The Man With The Horn”,” Star People”, „Decoy”) oraz z The Mahavishnu Orchestra, ale także przebogaty zestaw takich sesji, jak “Elements”, ” Living In The Crest Of A Wave”, “Forward Motion” z Elements, “Farewell”, “The Far Side” z Tony’m Reedusem, “A Touch Of Light” z Mark’em Eganem, “Friendship”, “Whirlwind” z Danny’m Gottliebem, “Summertime”, “Let The Juice Loose”, “The Gambler”, “The Sequel”, “Petite Blonde”, “Push”, “Push: Live In Europe’95”, “Escape”, “Modern Days & Nights: Music Of Cole Porter”, “Starfish & The Moon”, “Rise Above czy wspaniały album “Mood Unlimited” nagrany w trio (Hank Jones- fortepian i Red Mitchell – kontrabas) oraz „ The Alternative Man” zrealizowany dla Blue Note Records z takimi gwiazdami, jak   gitarszysta John McLaughlin, klawiszowiec Mitch Forman, basista Marcus Miller oraz perkusiści Al Foster i Danny Gottlieb.W przeciwieństwie do wielu wykonawców fusion lubujących się w agresywnej stylistyce, styl Billa Evansa jest bardzo liryczny i stonowany; zwraca też uwagę artykulacja gry Evansa, precyzyjne staccato, zamiast często stosowanego przez saksofonistów legata.

Dionizy Piątkowski