Takeshi  Asai  jest  japońskim pianistą, który przebył długa drogę do statusu profesjonalnego muzyka, koncertującego na całym świecie, nagrywającego autorskie płyty, prowadzącego własne studio nagraniowe, poświęcając się pracy pedagogicznej. „ Uczyłem się muzyki słuchając The Beatles, Bacha i Chopina – wspomina pianista. Ogromny wpływ wywarł na mnie Keith Jarrett. Jest też cały szereg wspaniałych pianistów jazzowych, takich jak Bill Evans, Oscar Peterson, Herbie Hancock, Red Garland, Fred Hersch czy Brad Mehldau,  pokochałem  także Takemitsu, Messiaena i Poulenca. Inspirują mnie zarówno broadwayowskie musicale, jak i przeboje Taylor Swift”.  Dyskografia japońskiego pianisty i kompozytora obejmuje zarówno jazzowe albumy wypełnione solową muzyką fortepianową, jak płyty nagrane w duecie (z pianistką Catherine Schneider i wokalistką Laurą Noejovich) oraz sesje zrealizowane w ramach autorskich New York Trio  ( z Danielem Ori i Robem Garcią) i French Trio (z  Pascalem Combeau i Maxime Legrandem). Takeshi  Asai  doskonale odnajduje się także jako twórca muzyki filmowej i teatralnej oraz  licznych projektów multimedialnych. Albumem „Trio Vol.VI” pianista ponownie wraca do swojego ulubionego schematu: wraz z trio niezwykle sugestywnie oraz wirtuozersko rozgrywa klasyczne standardy jazzu, jak i – poddając się  rygorowi oczywistych zasad – subtelnie i romantycznie prezentuje własne odniesienia do muzyki klasycznej. Jest zatem z jednej strony urzekająco pięknie podany hołd dla Johna Coltrane’a ( „Blue Brain”) i Wayne’a Shortera („CA/Db”), z drugiej etiudy dedukowane J.S.Bachowi ( „Air on the White Keys”) i Franzowie Schubertowi (klasyczna wersja „Ave Maria”). Do tego rozpędzone romantycznym uniesieniem autorskie kompozycje i brawurowa gra trio: aksamitny i powściągliwy, ale nienaganny kontrabasista  Bob Gingery, pulsujący subtelnościami rytmu perkusista Brian Woodruff oraz wirtuozerski w odczytywaniu swoich kreatywnych intencji pianista Takeshi Asai.

Dionizy Piątkowski