Ornette Coleman nazwał Pharoaha Sandersa najwybitniejszym saksofonistą nowoczesnego jazzu. Współpracował z muzykami związanymi z  free-jazzową awangardą: Donem Cherrym, Albertem Aylerem  oraz legendarną The Sun Ra Arkestra. W 1965 roku nawiązał, trwającą wiele lat współpracę z Johnem Coltranem, biorąc udział w kilku istotnych sesjach nagraniowych. Okres nagrań i koncertów z zespołem Trane’a okazał się najbardziej znaczący w muzyce Sandersa: awangardowy jazz, afro-jazzowe fascynacje oraz swoista „jazzowa misja” umiejscawiały saksofonistę wśród najwybitniejszych twórców „new black tradition”.

Pharoah Sanders po krótkim okresie współpracy z zespołami rhythm and bluesowymi, na początku lat sześćdziesiątych  zamieszkał w Nowym Jorku.Współpracował wtedy z muzykami związanymi z  free-jazzową awangardą: Donem Cherry, Albertem Aylerem  oraz legendarną The Sun Ra Arkestra. W 1965 roku nawiązał, trwającą wiele lat współpracę z z Johnem Coltrane’em, biorąc udział w kilku istotnych sesjach nagraniowych. Okres nagrań i koncertów z zespołem Trane’a okazał się najbardziej znaczący w muzyce Sandersa:awangardowy jazz,afro-jazzowe fascynacje oraz swoista „jazzowa misja” umiejscawiały saksofonistę wśród najwybitniejszych twórców „new black tradition” (Coltrane, Ayler, Coleman).W 1968 roku nawiązał współpracę  z The Jazz Composers’ Orchestra prowadzoną przez Mike’a Mantlera i Carlę Bley. Uchodząc za weterana czarnej, jazzowej awangardy nagrywał zarówno albumy firmowane własnym nazwiskiem, jak i chętnie uczestniczył w projektach innych muzyków. Ostatnie nagrania prezentują twórcę lansującego konsekwentnie afro-jazzową tradycję i poszanowanie dla najnowszych brzmień jazzu ostatnich dekad.

Dionizy Piątkowski