Bastarda to trio klarnecisty Pawła Szamburskiego, wiolonczelisty Tomasza Pokrzywińskiego i klarnecisty kontrabasowego Michała Górczyńskiego. Zadebiutowali  w 2017 roku albumem „Promitateterno” gdzie interpretowali   średniowieczne pieśni oraz motety Piotra Wilhelmiego z Grudziądza nadając im subtelny, refleksyjny i minimalistyczny wyraz. W  2019 roku trio  Bastarda  wydało album „Ars Moriendi” przenosząc słuchaczy do średniowiecza i wczesnego renesansu kompozycjami o śmierci, takich twórców, jak Guillaume Dufay, Josquin des Prés, Cristóbal de Morales czy Costanzo Festa. Stworzono przy tym niesamowity, sugestywny, muzyczny spektakl na ciszę, kontemplację, obrzędowość, krzyk, łzy i wzruszenie. Zespół na swoich płytach „Promitateterno” i „Ars moriendi” podjął odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej, a na płycie „Nigunim” odwołał się bezpośrednio do tradycji muzyki żydowskiej i chasydzkich pieśni mistycznych, każdorazowo tworząc w pełni autorski dźwiękowy język.

Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają niejednokrotnie się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory – budują pomost łączący odległe muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Twórczość Bastardy to współczesna, na wskroś oryginalna i bardzo osobista wypowiedź oparta na bogatych tradycjach muzycznych. Tworzą współczesne, bardzo osobiste wizje kompozycji z minionych epok. Improwizując wokół archaicznych melodii budują pomost łączący odległe w czasie światy muzyki, docierając do jej uniwersalnego, duchowego wymiaru.

Kołowrót”  to wspólna płyta tria Bastarda oraz Chóru Uniwersytetu SWPS pod dyrekcją Ewy Mackiewicz. To także autorska, muzyczna podróż w głąb tradycji, obrzędowości oraz rytuałów związanych z porami roku i cyklicznością natury. Posiłkując się odniesieniami do tradycyjnej muzyki ludowej, a także źródeł średniowiecznych, trio Bastarda stworzyło oryginalne kompozycje, które w procesie wspólnej pracy z chórem osiągnęły głębszy wymiar narracyjny: stały się opowieściami dźwiękowymi o najistotniejszych przemianach zarówno w naturze, jak i kulturze oraz związanej z nią obrzędowości. Dzięki współpracy z Polskim Radiem, Radiowym Centrum Kultury Ludowej, Magdaleną Tejchmą, Remkiem Hanajem, zespołem Księżyc oraz muzykologiem Antonio Chemottim muzycy dotarli do niezwykle inspirujących źródeł, które stały się inspiracją całej sesji. Projekt powstał specjalnie z okazji 25-lecia założenia Uniwersytetu SWPS oraz 20-lecia istnienia Chóru.

Dionizy Piątkowski