Kornecista, saksofonista i producent Colin Hancock i jego formacja Jazz Hounds do współpracy przy realizacji tego szczególnego albumu zaprosili wybitną wokalistkę Catherine Russell. Tak powstał „Cat & the Hounds”, śmiały i pogodny album, który wskrzesza ducha czarnego jazzu i bluesa z początku lat 20-tych XX wieku. Bohaterami sesją są: trzykrotnie nominowana do nagrody Grammy wokalistka Catherine Russell, puzonista Dion Tucker, multiinstrumentalista Evan Christopher, multiinstrumentalista i wokalista Jerron Paxton, pianista Jon Thomas, perkusista Ahmad Johnson i tubista Kerry Lewis. Znakomicie, z werwą oraz nostalgią interpretują brzmienie kreolskiego jazzu sprzed stu lat. Opierając się na nagraniach z lat dwudziestych i dogłębnych badaniach archiwalnych, Jazz Hounds reinterpretują zarówno mało znane, jak i kanoniczne materiały tworząc nie tylko piękne „rekonstrukcje”, ale także dodając kompozycjom „renowacyjnego” blasku. Jazz Hounds (nazwany na cześć pionierskiego zespołu Johnny’ego Dunna) przekazuje dziedzictwo jazzu oddając hołd złożonym, kosmopolitycznym korzeniom czarnej muzyki popularnej we wczesnej epoce nagrań.
Początki albumu sięgają wizji George’a Weina, by podczas Newport Jazz Festival w 2020 roku zaprezentować „Historię Jazzu”, mającą na celu zwrócenie uwagi na fundamentalne style i nowe pokolenie czarnoskórych tradycjonalistów. Słynny producent koncertowy George Wein powierzył projekt Colinowi Hancockowi. Kiedy pandemia odwołała festiwal – a George Wein wkrótce potem zmarł – koncepcja została odłożona i być może została by zapomniana, aż w 2023 roku na jednym z koncertów w nowojorskim Brooklynie klubowa formacja Colina Hancocka wraz z legendą ragtime’u Terry’m Waldo, do kilku utworów zaprosiła wokalistkę Catherine Russell. Tak powrócił pomysł George’a Weina i narodził się zespół Cat & The Hounds. „Wczesny jazz nie był dziełem wyłącznie niewyszkolonych waltornistów – wyjaśnia genezę sesji Colin Hancock. A wczesny blues nie pochodził wyłącznie od wiejskich gitarzystów. Muzykę kształtowali skrzypkowie, pianiści z wykształceniem konserwatorskim oraz artyści zakorzenieni w tradycjach klasycznych, karaibskich i afroamerykańskich. Wszyscy łącząc improwizację, synkopę, spirituals i ragtime w żywą, ewoluującą formę. Jednocześnie wczesny przemysł nagraniowy sprowadził tę bogatą muzyczną mozaikę do bardziej chwytliwego określenia »blues«”. To redukcyjne dziedzictwo, które Cat & The Hounds starają się naprawić. Pełen emocji i olśniewający historycznie album przywraca głębię zbyt często spłaszczanej historii.












