Wpisane w libretto opery „Nieznana, żyję z Tobą” teksty poetek z Afganistanu powstały w okresie najsilniejszej politycznej dominacji reżimu Talibów. Autorki, które znamy jako Roya, Meena Z., Fattemah AH i Freshta, stworzyły swoje wiersze w ramach podziemnych, nielegalnych kursów kreatywnego pisania, jako uczestniczki nowojorskiego programu Afghan Women’s Writing Project, wspieranego przez aktywistki miejscowych organizacji. Ich teksty zderzone z ikoną zachodniej kultury „wysokiej”, jaki bez wątpienia stanowi opera, podkreślają continuum niepewności kobiecej kondycji, właściwej dla porządków społecznych opartych na patriarchalnych przekazach religijnych.

Teraz w brawurowej, porywającej interpretacji formacji w składzie : Małgorzata Walewska (mezzosopran), Lucia Lucas (mezzosopran i baryton), Raehann Bryce-Davis (mezzosopran), Gala Moody (głos), Sara Jo Benoot (mezzosopran) oraz zespół kameralistów : Tomasz Aleksander Plusa (pierwsze skrzypce), Aleksandra Kwiatkowska (drugie skrzypce), Clara Sawada (aktówka), Natania Hoffman (wiolonczela) i liderka  Katarzyna Głowicka (elektronika).

Dionizy Piątkowski