Zafascynowany jestem projektami polskiej flecistki Iwony Glinki, która wraz z greckim kompozytorem Michailem Travlosem konsekwentnie realizują pomysły propagujące współczesnych kompozytorów, dając im możliwość realizacji swoim projektów w oficynie i fundacji Phasma Music. Fundacja Phasma Music założona została w 2016 roku, ale dopiero teraz zaistniała ciekawymi wydawnictwami.
Pierwszy ukazał się album „Princess Czartoryska’s Harp Treasures” , potem trzy kolejne, ważne wydawnictwa. „ Gimel 1” – składający się z dwunastu kameralnych kompozycji, przygotowanych dla flecistki Iwony Glinki przez dziesięciu współczesnych kompozytorów z różnych stron świata. Główną cezurą było przygotowanie materiału, w którym instrumentem dominującym byłby flet ( tutaj – pojawiający się w kilku różnych odmianach alto, bass i piccolo). To zobligowało kompozytorów do realizacji krótkich form ze szczególna ekspozycją fletu, jako instrumentu głównego. Kompozycje na płytę przygotowali chicagowski pianista Aaron Alter, znany nie tylko z własnych projektów, ale także współpracy z muzykami AACM ( np. z Fredem Andersonem), ale także koncertów z grupami jazzowymi i …rockowymi, australijski trębacz i kompozytor Keith.R.Gambling, francuski pianista i kompozytor Louis Sauter, portugalski twórca José Jesus de Azevedo Souza, Peter Walton (Wielka Brytania), Kanadyjczyk Aris Carastathis, oraz trzej kompozytorzy z Grecji: Hari Kanakis, Dimitris Kostopoulos, Rene Nikolaou i Giorgos Papamitrou. Co niezwykle ważne, każda z kompozycji jest tutaj premierową edycją, przygotowana specjalnie dla projektu Phasma Music i dla wirtuozerskiej interpretacji flecistkę.
Druga płyta to „Daleth” ze współczesnymi kompozycja na flet solo, flet i wibrafon oraz flet i klarnet. Muzyka, którą przygotowało dziesięciu różnych kompozytorów z USA, Francji i Grecji (m.in. Aaron Alter, Louis Sauter i Dimitris Tsimpanos).To utwory inspirowane intelektualnymi i artystycznymi problemami dzisiejszego społeczeństwa. Płytę firmuje Iwona Glinka, znakomity wibrafonista Leszek Lorent i znany już z albumu „Gimel 1”, klarnecista Adam Eljasinski.
Kolejną, ciekawą pozycją w katalogu Phasma Music jest 2-płytowy album „Two Minutes„, zarejestrowany solo przez Iwonę Glinkę w Atenach w kwietniu 2018 roku. Album „Two Minutes„ przynosi ponad pięćdziesiąt krótkich utworów przygotowanych przez 40 kompozytorów z 14 różnych krajów (Anglia, Australia, Francja, Grecja, Hong Kong, Irlandia, Kanada, Kolumbia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Włochy i USA). Podobnie jak wydana wcześniej płyta Iwony Glinki „One Minute” ( którą zdobyła jedną z najbardziej prestiżowych nagród na świecie jaką jest Global Music Award) tak i „Two Minutes„ jest albumem odsłaniającym ogromny potencjał tkwiący w formach dedykowanych fletowi solo, oraz rozmaitym stylistykom reprezentowanym przez odmiennych kulturowo kompozytorów. Wśród nich warto wymienić choćby: znanego także w środowisku muzyki jazzowej (współpracownika m.in. Freda Andersona) chicagowskiego pianistę Aarona Altera, cenionego polskiego dyrygenta i aranżera Andrzeja Borzyma, australijskiego trębacza Keitha R.Gamblinga, czy francuskiego pianistę Louisa Sautera.
Iwona Glinka jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie Krzysztofa Langmana. Otrzymała doktorat w zakresie wykonawstwa fletowego, przyznany przez Akademię Muzyczną w Krakowie oraz doktorat w zakresie muzykologii, przyznany przez Uniwersytet Ateński ( na podstawie dysertacji poświęconej współczesnym greckim utworom na flet). Od 1995 roku mieszka w Atenach i specjalizuje się w nowych formach muzycznych oraz wykonawstwie muzyki współczesnej. Jest założycielką, powstałego w 2016 roku, zespołu Phasma-Music Ensemble, ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w obu Amerykach, Europie i Azji. Jako solistka, kameralistka (m.in. członkini prestiżowego Hellenic Contemporary Music Ensemble Theodora Antoniou) oraz muzyk orkiestrowy (pierwsza flecistka w Ateńskiej Orkiestrze Symfonicznej) występowała na wielu prestiżowych estradach i w znamienitych projektach. Jako entuzjastka muzyki współczesnej dokonała ponad stu prawykonań utworów na flet (dzieł solowych, kameralnych, koncertów oraz nowych, elektronicznych brzmień); w jej dorobku znajduje się ponad pięćdziesiąt dzieł skomponowanych specjalnie dla niej przez kompozytorów z całego świata.