Jacek Kochan  to znakomity kompozytor i perkusista, współpracujący z takimi jazzmanami jak John Abercrombie, Joey Calderazzo, Aaron Parks, Zbigniew Namysłowski czy Dave Liebman przedsatwia swój kolejny projekt, album „Let Them Find” – pełną rozmachu, epicką sesją, na której daje wyraz fascynacjom muzyką fusion, jazzem, funkiem i rhythm and bluesem.

Jacek Kochan do realizacji tak rozbudowanego pomysłu zaprosił wybitnych muzyków, którzy utworzyli formację musiConspiracy,  blisko 50 muzyków z różnych krajów tworzących niezwykle barwną i gęstą fakturę brzmieniową tej ciekawej sesji. „Grając i podróżując po świecie, miałem okazje poznać bardzo dużo świetnych muzyków – mówi Jacek Kochan. Gdy pisałem te utwory, a zwłaszcza, gdy je aranżowałem, już od początku słyszałem sound każdego z nich”. Obok stałych współpracowników perkusisty, jak pianista Dominik Wania i saksofonista Bartek Prucnal na  płycie zarejestrowano muzykę siedmiu basistów, kilku gitarzystów, sekcję smyczkową oraz sekcję  dętą. Część muzyków uczestniczyła podczas nagrań całego zespołu, natomiast niektóre partie dogrywano później. Kolorową mozaikę instrumentalną ciekawie uzupełniają elementy wokalne, dzieło kilkorga artystów, w tym także lidera, którego perkusyjny groove  spina całą sesję. „Nie jestem fanem wirtuozerii perkusyjnej, oczywiście z paroma wyjątkami. Zwłaszcza w tej muzyce, którą proponuję na płycie; uważam że bębny i bas to układ napędowy i sterowania tak dużego bandu. Na płycie mam przyjemność grania z siedmioma znakomitymi basistami, to wystarczyło do ogarnięcia tej całej maszynerii”wspomina nagrania Jacek Kochan.

Kompozytor, aranżer i perkusista ma za sobą barwny, artystyczny życiorys. Nagrywał i koncertował z wybitnymi muzykami światowego jazzu: Johnem Abercrombie, Jerry’m Bergonzi, Patem Labarberą, Kenny’m Wheelerem, Dave’m Liebmanem, Gary’m Thomasem, Piotrem Wojtasikiem, Franzem Hautzingerem, Adamem Pierończykiem, Larsem Danielssonem, Greg’em Osby i Axelem Dörnerem. Zrealizował ponad dwadzieścia autorskich płyt, w tym „Visitor” (wspólnie z Patem LaBarberą), „Corporate Highlanders”, „Gray Angel”, „Standard Transmission” (z Johnem Abercrombie’m), „Plastinated Black Ship” (z Adamem Pierończykiem i Eddie’m Schullerem), „Monorain” (Andre Leroux, Jean Pierre Zanella), „Another Blowfish” (Michel Donato, Piotr Wojtasik, Eric Vloeimans), „New Expensive Head” (Cuong Vu, Eivind Aarset, Skerik), „One-Eyed Horse” (Greg Osby, Franz Hautzinger), „Yearning” (Kazuhisa Uschihashi, Franz Hautzinger, Francois Corneloup, Adam Simmons, Sławek Jaskułke). Jacek Kochan spełnia się artystycznie  zarówno w głównym nurcie modern-jazzu, zapuszcza się w  stylistykę improwizowanego free-jazzu,  jak i nie stroni od awangardowych, elektronicznych eksperymentów. To właśnie dla takiej stylistyki  oraz autorskiej kreacji przygotował projekt określany jako Acoustic Jazz in Electronic Environment czyli tajemnicze AJEE. Flagowymi dokumentami tej koncepcji są albumy „Double Life Of A Chair”, „New Expensive Head”, „One Eyed Horse”, „Yearning”  oraz  Life, Stress And Other Pleasures”. Tworząc Let Them Find Jacek Kochan sięgnął po swoje doświadczenia muzyczne z Nowego Jorku, Montrealu i Toronto, gdzie grał w wielu składach, co zaowocowało poznaniem instrumentalistów z wielu zakątków świata, a w przyszłości umożliwiło artyście swobodne poruszanie się w rozmaitych stylistykach i gatunkach. Nowy album Jacka Kochana to bogato zaaranżowane fusion, nawiązujące do estetyki muzycznej lat 70-tych i 80- tych, przede wszystkim eksplorujące formułę big-bandowego grania.

Dionizy Piątkowski