Centrum Kultury Zamek zaprasza na spektakl towarzyszący festiwalowi Era Jazzu. Tym samym jesienna edycja festiwalu wzbogacona została zaproszeniem wybitnego tancerza i choreografa Janusza Orlika oraz kuratorki choreografii i dramaturga wizualnego Joanny Leśnierowskiej, którzy wspólnie przygotowali spektakl „Koda (a tribute)”.
Spektakl „Koda (a tribute)” został przygotowany przez Janusza Orlika oraz Joannę Leśnierowską. Zatopiony w muzyce Krzysztofa Komedy jest zarówno hołdem złożonym wybitnemu artyście i jego muzyce, jak i okazją do refleksji nad wielopoziomową relacją i nieprzerwaną rozmową dwojga poznańskich artystów – Janusza Orlika i Joanny Leśnierowskiej. Powstał jako podsumowanie ich piętnastoletniej współpracy. Wykorzystano jednak nie baletową muzykę Komedy, lecz muzyczną oprawę jazzowych kompozycji Krzysztofa Trzcińskiego – Komedy ( „Svantetic”, „Nightime, Daytime Requiem” oraz impresyjną „Litanię”). Spektakl uhonorowano laurem „Najlepszy, najlepsza, najlepsze 2020” magazynu Teatr ( w kategorii „Najlepszy spektakl taneczny w sezonie 2019/2020”).
Janusz Orlik to tancerz, choreograf i autor kilkudziesięciu choreografii tańca współczesnego. Od ponad dekady łączy pracę w brytyjskim Vincent Dance Theatre z karierą solową w Polsce. Uważany jest za jednego z czołowych polskich twórców polskiej sceny tańca współczesnego. Występował w produkcjach wielu choreografów ( m.in. Olgi Cobos, Petera Miki, Catherine Guérin, Rebekki Murgi, Nicole Caccivio, Charlotte Vincent, Nigela Charnocka) i kojarzony jest z poznańskim środowiskiem artystów niezależnych skupionych wokół projektu Stary Browar Nowy Taniec. Tworzy spektakle solowe i duety, współtworzy prace w kolektywach artystycznych, bywa asystentem choreografa i znakomitym tancerzem. W Polsce znany przede wszystkim ze swoich spektakli solowych, reinterpretacji „Święta wiosny” Igora Strawińskiego, a także z udziału w konceptualnym projekcie „Nic” oraz prezentacji „Koda (a tribute). Od 2004 roku rozwija się artystyczna współpraca Janusza Orlika z Joanną Leśnierowską : wspierają się w swych indywidualnych pracach, kreowali też wspólne choreografie.
Krzysztof Komeda z równym zaangażowaniem komponował muzykę zarówno do filmu, spektakli teatralnych ale także projektów baletowych. Jego słynne „Etiudy Baletowe” powstały w 1962 roku i zostały premierowo przedstawione podczas festiwalu Jazz Jamboree. Co ciekawe, nowoczesne kompozycje Krzysztofa Komedy zostały wykonane na specjalnym, festiwalowym koncercie „muzyki eksperymentalnej” w Filharmonii Narodowej, na którym zestawione je z ultranowoczesnym „third stream music”, co wywołało wrażenie, że impresyjne kompozycje Komedy wychodzą poza słynny, komedowski jazz. Ciężar swojej działalności pianista przerzucił wtedy na kompozycję. Zmieniła się rola i miejsce fortepianu w jego utworach. Temat przestał być pretekstem do prezentowania szeregu improwizacji, a stał się czynnikiem formotwórczym oraz integrującym. Solowa prezentacja Janusza Orlika w spektaklu „Koda (a tribute)” jest kolejną odsłoną nowego odczytania muzyki Komedy.