Saksofonista Joe Lovano pojawiał się na wielu nagraniach ECM Records, najczęściej wraz z sesjami Paula Motiana, Steve’a Kuhna i Johna Abercrombie. Prologiem autorskiego „debiutu” było nagranie  albumu autorskiego Trio Tapestry (w ramach nowojorskiej sesji w końcu 2018 roku). Być może impulsem był album trio Ed Schuller/ Joe Lovano/ Paul Motian  zrealizowany przez trzech najwybitniejszych innowatorów nowoczesnego jazzu, którzy spotkali się w berlińskim klubie A-Trane i zarejestrowali „The Reunion Trio – Serendipity”. Faktycznie, wybitny saksofonista przez ostatnie cztery dekady pojawiał się na wielu albumach ECM,  ale przede wszystkim  w roli gościa: były to  zazwyczaj formacje perkusisty Paula Motiana, gitarzysty Johna Abercrombie’go, basistów Steve’a Swallowa i Marca Johnsona oraz pianisty Steve’a Kuhna. Wydane w 2019 roku  Trio Tapestry”  było pierwszym albumem saksofonisty dla ECM Records, na którym Joe Lovanowystąpił w roli lidera grupy.

Joe Lovano był przez lata pod wielkim wpływem ojca – saksofonisty jazzowego z rodzinnego Cleveland. Przełomowym okazały się lata nauki w bostońskiej  Berklee School of Music, gdzie studiował w klasie Gary’ ego Burtona; poznał też tam swych przyszłych kolegów-muzyków: Billa Frisella i Johna Scofielda. Po powrocie (w połowie lat 70-ych) do Ohio, grał na saksofonie tenorowym w grupie legendarnego Lonnie’go Listona Smitha. W zespole tym zadebiutował (w 1974 r.) nagrywając album „ Aphrodisiac For A Groove Merchant”.  Koncertował także z organistą  Brother Jack’iem McDuffem, aw 1976 roku przeniósłsię do Nowego Jorku, gdzie grywał z Albertem Dailey’em i Chetem Bakerem, w big-bandach Woody’ego Hermana i  Mela Lewisa. Ważnym okazała się dla młodego saksofonisty współpraca z  Paulem Motianem, z którym koncertował i nagrywał całą dekadę lat 80-ych. Powracał  także do współpracy z Billem Frisellem (Motian i Frisell pojawili się na albumie Lovana  „Worlds”), grał u legendarnego perkusisty Johna Coltrane’a – Elvina Jonesa. Pod koniec lat 80-tych pracował z Charlie Haden’s Liberation Music Orchestra, by wkrótce nawiązać dłuższą współpracę z Joe Scofieldem. Z gitarzystą nagrał z nim  albumy  „Time On My Hands”  oraz  „ What We Do ” i dzięki tej rekomendacji podpisał autorski kontrakt z prestiżową  Blue Note Records. Natychmiast zrealizował doskonale przyjęty  album „ Landmarks ” (1991) i już na wyciagnięcie ręki miał najlepszym muzyków skupionych wokół wytwórni. Przy realizacji albumu Universal Language ” w studio Blue Note  spotkali się m.in. Jack DeJohnette, Charlie Haden, Steve Swallow, Tim Hagans, Scott Lee, Kenny Werner i Judi Silverman. Dla  Blue Note Records zrealizował 22 autorskie albumy, w tym nagrodzony Grammy Awards ( 2001) album „52nd Street Themes”.

Trio Tapestry jest autorskim projektem realizowanym dla ECM Records. Joe Lovano, perkusista Carmen Castaldi i pianistka Marilyn Crispell są  jak jeden, muzyczny organizm. „Marilyn ma tak piękny dźwięk, dotyk i słownictwo” – zachwyca się Joe. Perkusista Carmen Castaldi, wieloletni współpracownik Lovano, również reaguje na muzykę z wrażliwością, subtelnie upiększając i detalując utwory. „Gramy razem jak orkiestra, tworząc niesamowity gobelin – mówi o genezie sesji Joe Lovano. Przyniosłem materiał, ale wkład każdego z nas jest równie ważny; tworzymy muzykę harmonizując ją w wyjątkowy sposób ”. Joe Lovano i pianistka Marilyn Crispell prowadzą tutaj niezwykle interesującą muzyczną strukturę przy subtelnej, rytmicznej  kontroli perkusisty Carmena Castaldi.

Dionizy Piątkowski