Pianista i wokalista Jon Batiste uchodzi za jednego z najpopularniejszych muzyków dzisiejszego Nowego Orleanu. Podobnie jak puzonista Trombone Shorty i trębacz Kermit Ruffins stanowią o „nowym jazzie” legendarnego miasta i są znakomitymi ambasadorami tej muzyki, kreowanej przez dekady przez innych, wybitnych artystów Nowego Orleanu (  od Louisa Armstronga, Bixa Beiderbecke’a i  Fatsa Domino po  Dr Johna, rodzinę Marsalisów i  Harry’ego Connicka). Jon Batiste reprezentuje nową generację artystów Miasta Jazzu a swoimi nagraniami  mocno wpisuje się w nowoczesny puls dzisiejszej  Ameryki. „ Lubię czerpać inspirację z przeszłości i łączyć ją z teraźniejszością, aby tworzyć przyszłość – deklaruje Jon Batiste. W końcu jesteśmy w punkcie, w którym zaczynamy rozwikłać sposób, w jaki moi dziadkowie, a nawet moi rodzice, doświadczali Ameryki. Wydaje się, że jest to kulminacja w dojrzewaniu tego, co wiele pokoleń zbudowało, walczyło i w które wlewało ”.

Jon Batiste  to jeden z najbardziej znanych muzyków jazzowych swojego pokolenia, pianista-wirtuoz, wokalista, lider, pedagog i osobowość telewizyjna. Wychował się w słynnej, muzycznej rodzinie Batiste : największą „karierę” zrobił jego  „Wujek”  Lionel Batiste (11.02.1931 – 8.07.2012), który był jazzowym oraz bluesowym perkusistą i śpiewakiem z Nowego Orleanu. Swoją muzyczną karierę rozpoczął mają zaledwie 11 lat grając na basowym bębnie w klubie Square Deal Social & Pleasure Club, miejscu niezbyt pożądanym dla młodego chłopaka, ale niezłym miejscu estradowej edukacji. Był przede wszystkim perkusistą i wokalistą, ale także ( od 1995 roku)  muzykiem nowoorleańskiej orkiestry marszowej Treme Brass Band. To dzięki współpracy z tym zespołem występował w słynnym serialu „Treme” i zyskał światową popularność. Uncle Batiste był ikoną dla wielu lokalnych muzyków, a dzięki swoim charakterystycznym okularom przeciwsłonecznym, zegarkom na ręku oraz  ulubionej harmonijce kazoo był także atrakcja każdej, ważniej imprezy w nowoorleańskiej Treme. Jego sława wzrosła wraz z koncertami Treme Brass Band oraz udziałowi w popularnym serialu; pojawiał się w licznych reklamach i programach telewizyjnych, był atrakcją miejskich koncertów i klubowych sesji,  często występował  New Orleans Jazz & Heritage Festival. Uncle Batiste był głównym bohaterem w  filmie dokumentalnym „Hurricane Katrina” Spike’a Lee. Klarnecista Michael White wspomina, że Wujek Batiste użył swojego bębna, aby utrzymać się na powierzchni w powodziach po huraganie Katrina.

Jon Batiste także  swoją karierę związał początkowo z lokalnymi muzykami Nowego Orleanu, by profesjonalnie przygotować się do zawodu w słynnej, nowojorskiej  Juilliard School of Music. To wtedy założył swój pierwszy zespół Stay Human, z którym grywał w nowojorskim metrze i na ulicach Manhattanu. Jego debiutancki album „Social Music” ( z 2013 roku) przez kilka tygodni utrzymywał się nawet na szczycie listy przebojów Billboard. Pochodzący z Kenner w Luizjanie Jon Batiste konsekwentnie kierował swoje wybitne umiejętności techniczne i głęboką wiedzę o tradycji jazzowej : chciał uczynić ludzkie życie lepszym i pogodniejszym po wykonaniu solo na harmonijce klawiszowej. Plastyczność jego języka artystycznego i talent do poruszania się nie tylko w jazzowej stylistyce, ale także w różnych odmianach muzyki popularnej, uchyliły mu drzwi do współpracy z wybitnymi muzykami ( od Wyntona Marsalisa  po Prince’a). W  2015 roku otrzymał ofertę przygotowania zespołu oraz objęcia stanowiska dyrektora muzycznego popularnego programu telewizyjnego „The Late Show With Stephen Colbert” ; kontrakt ten stał się początkiem kariery dla nowoorleańskiego muzyka. Jon Batiste pojawiał się odtąd z najwybitniejszymi artystami, zdobywał popularność i koncertował wraz z różnymi artystami  podczas wielu podniosłych wydarzeń : od ceremonii rozdania nagród Grammy i  uroczystość wręczenia wyróżnień Kennedy Center Honors po turniej US Open  i mecz NBA All-Star Game. W 2015 roku Jon Batiste i jego Stay Human Band zagrali na legendarnych festiwalach Newport Jazz  i Newport Folk.

Do wyprodukowania „Hollywood Africans” –  swojego debiutanckiego krążka dla prestiżowej  Verve Records,  Jon Batiste zaprosił legendarnego producenta  T Bone Burnetta. Subtelny, ( solo + goście) album  stal się wielkim wydarzeniem artystycznym a interpretacja „St. James Infirmary Blues” przyniosła Jonowi Batiste nominację do nagrody Grammy 2019 („Best American RootsPerformance). Odtąd Jon Batiste wielokrotnie nominowany był przez kolejne lata do nagród Emmy oraz Grammy,  zagrał także samego siebie w serialu „Treme”, pojawił się w filmie Spike’a Lee „Red Hook Summer”, a  jego autorska muzyka została wykorzystana w filmie „Soul”. Artysta został uhonorowany American Jazz Museum Lifetime Achievement Award, otrzymał nagrodę ASCAP Humanitarian Award Harry’ego Chapina oraz znalazł się na liście Forbesa „30 przed 30”; Jon Batiste pełni funkcję dyrektora muzycznego amerykańskiego pisma The Atlantic i dyrektora artystycznego National Jazz Museum w nowojorskim Harlemie.

Najnowszy album „We Are” zrealizowany ponownie w legendarnej Verve Records i przynosi zdecydowanie inne, artystyczne przeslanie. „ Sesja oparta jest o pięć mentalnych filarów : pochodzenie, autentyczność, doskonałość, ewolucja i synteza – wyjaśnia genezę nagrania Jon Batiste. Wszystko to przefiltrowane przez moją wrażliwość na miłość, radość i wspólnotę. Reprezentuje wszystko, co reprezentuje muzyka. Jestem pewien, że teraz nas pilnuje. Nie możemy wytyczyć kursu dokąd zmierzamy, chyba że wiemy, kim jesteśmy. Muzyka jest dla mnie dźwiękowo dużym osiągnięciem artystycznym, czasami potrafiącym być jednocześnie tradycyjna i nowoczesna, oddając hołd bohaterom czarnej diaspory kulturowej, jednocześnie wnosząc ich wkład w nowy sposób. Czerpię inspirację z przeszłości i łączę ją z teraźniejszością, aby tworzyć przyszłość. Stworzyliśmy tę muzykę skrupulatnie, aby zainspirować całą ludzkość na całym świecie do wkroczenia w metafizyczną sferę naszego istnienia. Ten album jest wszędzie i podniesie cię, jeśli się do niego podłączysz. Ma być słuchany jako jeden utwór, podobny do powieści, w której nie pomija się rozdziałów. Albo jak film, który oglądasz w myślach”. Na płycie „We Are” pojawiają się  zatem znakomici artyści : PJ Morton, Trombone Shorty, Hot 8 Brass Band, Zadie Smith, słynna Marching Band St. Augustine High School,  Children Gospel Soul Choir, David Brennan, Braedon Gautier, Craig Adams i Autumn Rowe. Sugestywny singiel „