Kultura i tradycja celtycka jest częstym motywem działań artystycznych a mnogość kompozycji jest w tym katalogu przeogromna. Tym razem Josephine Davies – brytyjska saksofonistka, kompozytorka  wraz ze swoim 17-osobowym zespołem The Ensō Ensemble zrealizowała ciekawy album „The Celtic Wheel of the Year Suite”. Sesja to zakorzeniona w  szkockim archipelagu Szetland, 8-częściowa suita zabierająca słuchacza w podróż starożytnych celtyckich i sezonowych świąt: od ciemności zimy po odnowę wiosny, sezon żniw, równonoc jesienną i przesilenie zimowe, splata ze sobą wpływy klasyczne, jazzowe i folkowe w spójną całość z domieszką nordycką. „Po napisaniu kilku utworów na orkiestrę jazzową i zainspirowaniu się przeprowadzką na wieś podczas lockdownu poczułam się przyciągnięta, aby pogłębić moją więź z ziemią i powrócić do mojej wcześniejszej kompozycji. Rezultatem jest suita, w której każdy ruch jest inspirowany konkretną porą roku i tym, co ona dla mnie niesie emocjonalnie i duchowo”– wyjaśnia genezę albumu Josephine Davies.

W ciekawej stylistyce oraz formacie The Ensō Ensemble  jawi się muzyczna i bogata historia mitologii celtyckiej. „The Celtic Wheel of the Year Suite”  ukazuje, jak rozlegle kompozytorka  rozwija swoje pomysły i jak zgrabnie łączy jazzową improwizację i spontaniczność interpretacji. Choć saksofonistka i kompozytorka odnajdywała się w mniejszych formatach ( na przykład autorskiego trio Satori), to teraz, wraz z dużą orkiestrą, głębia talentu i pomysłowość zespołu świadczą o znaczącej pozycji Josephine Davies na dzisiejszej, brytyjskiej scenie muzycznej. Nie bez przyczyny w The Ensō Ensemble graja londyńscy weterani jazzu: Dave Whitford (bas), Noel Langley (trąbka) i Alcyona Mick (fortepian) ale i elita nowego, młodego jazzu,  jak saksofoniści Michael Chillingworth, Rachael Cohen i Tamar Osborn.

Dionizy Piątkowski