Historia zespołu Breakwater  rozpoczyna się w 1978 roku. W szczecińskim klubie „Pinokio” doszło do spotkania saksofonisty Krzysztofa Medyny i pianisty Andrzeja Winnickiego. Muzycy, mający podobne zainteresowania, choć inne doświadczenia muzyczne, zadecydowali o powołaniu do życia nowej formacji jazzowej. Wkrótce do grupy dołączyli dawni członkowie Antidotum: saksofonista Marek Kazana, grający na instrumentach perkusyjnych Jacek Głowacki, perkusista Roman Rączy  oraz basista Bogusław „Fuciek” Fortunka. Kilka miesięcy później grupa przyjęła nazwę Breakwater a przygotowywana muzyka i brzmienie zespołu oscylowały wokół modnego, amerykańskiego jazz-rocka i fusion . Zespół szybko zyskał lokalną popularność i w 1979 roku, już jako kwintet Breakwater wystąpił na wrocławskim festiwalu, zdobywając główną nagrodę w kategorii zespołowej. Jednocześnie saksofonista Krzysztof Medyna został uznany za najlepszego instrumentalistę festiwalu  (dla festiwalu Jazz nad Odrą był to pierwszy od lat przypadek, gdy członkowie jednego zespołu zdobyli aż dwie główne nagrody). Po pierwszych sukcesach grupa, pod patronatem Szczecińskiej Agencji Artystycznej i z nowym perkusistą (Romana Rączego zastąpił Stanisław Kasprzyk) dokonała  nagrań dla rozgłośni Polskiego Radia w Szczecinie, Opolu, Lublinie i w Bydgoszczy. W końcu 1979 roku  Breakwater dokonał ponownej zmiany perkusisty: Stanisława Kasprzyka zastąpił Józef Eliasz. Na początku lat 80-tych Breakwater sporo koncertował w kraju (m.in. w słynnym warszawskim „Akwarium”, był rezydentem szczecińskiego klubu „Trans”), brał udział w ważnych festiwalach (Pomorska Jesień Jazzowa i Jazz Jamboree), koncertował także za granicą (Czechosłowacja, NRD, ZSRR). W latach 1980-1981 Breakwater uczestniczył w sesjach nagraniowych muzyki do przedstawień w szczecińskich teatrach. Obok działalności jazzowej, członkowie kwintetu podjęli się także działalności komercyjnej: muzycy Breakwater podpisali intratny kontrakt na występy z Jerzym Połomskim. Akompaniując popularnemu piosenkarzowi Breakwater  grał po dwa koncerty dziennie (okresie od lutego 1979 do listopada 1981). W grudniu 1981 roku Breakwater wraz z Jerzym Połomskim i innymi polskimi artystami planował odbyć tournée po Stanach Zjednoczonych. W skład szczecińskiej grupy akompaniującej Połomskiemu mieli wejść m.in. Krzysztof Medyna, Andrzej Winnicki, Bogusław „Fuciek” Fortunka. Plany pokrzyżowało wprowadzenie stanu wojennego w Polsce, ale muzykom udało się wyjechać do USA w styczniu 1982 roku. Podczas trzymiesięcznej trasy koncertowej polscy artyści wystąpili w kilkunastu stanach i po kilku miesiącach część zespołu wróciła do Polski. Krzysztof Medyna, Andrzej Winnicki i Bogusław Fortunka podjęli decyzję o pozostaniu w Stanach na stałe.

Dopiero w 1993 roku liderzy Breakwater reaktywowali zespół w polsko-amerykańskim składzie. Do współpracy zaprosili gitarzystę Holdena Nagelberga i perkusistę Dave’a Anthony’ego. Breakwater występował w popularnych nowojorskich klubach The Five Spot, Bar 55, Zanzibar, Club Bene, Down Town i Van Gogh’s Ear. Tuż przed wydaniem płyty okazało się, że już w latach 70-tych działała w Stanach rhythm & bluesowa grupa o tej samej nazwie. Z legalnego punktu widzenia zespół zmuszony był do zmiany nazwy. W drodze kompromisu wybrano nazwę Electric Breakwater i  zrealizowano album  „In the Bush”, w nagraniu którego udział wzięli m.in. basista Mark Egan i perkusista Rodney Holmes. W 2002 roku Andrzej Winnicki wraz Krzysztofem Medyną powołali kwintet Komeda Project. W 2007 roku zrealizowali album „Crazy Girl”, na którym obok utworów Komedy zamieszczono także trzy kompozycje pianisty Breakwater a w 2009 roku ukazała się ” Requiem” –  kolejna płyta  ”komedowska”. Album polskich muzyków znalazł się na liście 100 najlepszych płyt jazzowych 2009 roku w rankingu nowojorskiego tygodnika Village Voice. Na początku marca 2017 roku Andrzej Winnicki wspólnie z Krzysztofem Medyną i zespołem w składzie Jeremy Pelt (trąbka), Marshall Gilkes (puzon), Rafał Sarnecki (gitara), Jeff Dingler (kontrabas) i Michael Winnicki (perkusja)  zrealizowali album „From A Familiar Place” w formacji, którą nazwali WM Project. We wrześniu 2022 roku nakładem wytwórni GAD Records ukazała się pierwsza polska płyta z archiwalnymi nagraniami zespołu Breakwater. Nagrania z lat 1979-1980 pochodzą z archiwów Polskiego Radia w Szczecinie, Opolu i Lublinie. Udział w sesjach wzięli: Marek Kazana – saksofon altowy, Krzysztof Medyna – saksofon sopranowy i tenorowy, Andrzej Winnicki – instrumenty klawiszowe, Bogusław “Fuciek” Fortunka – gitara basowa, Zbigniew Wrombel – kontrabas oraz perkusiści Stanisław Kasprzyk i Józef Eliasz.

Teraz książka „Krotochwile, saksofon i jazz„ jest ciekawym dopełnieniem historii Breakwater i znakomitym epilogiem. Krzysztof Medyna jest doskonałym rozmówcą. Mariusz A.Wolf, który wysłuchał muzyka doskonale oddał talent gawędziarski jazzmana.  Bo Krzysztof Medyna, to taki klasyczny „brat-łata”, szybko nawiązujący kontakt z rozmówcą, staje się natychmiast dobrym znajomym i kumplem. Taką jest i lektura . „Krotochwile, saksofon i jazz”:  zwarta, dowcipna, wspaniale i z gracją rozgrywająca zdarzenia i sytuacje. To piękny monolog o „życiu i karierze”, który czyta się jak szczerą i serdeczną opowieść snutą w klubowym barze, gdzie Krzysztof Medyna zgrabnie wplata wątki, anegdoty, krotochwile i ciekawe opowieści. Jest w nich sporo emocji, dużo ciekawych i nieznanych faktów  oraz rodzinne i osobiste historie. Krotochwile, saksofon i jazznie są książką autobiograficzna, nie jest to nawet publikacja historycznie dokumentalna, ale jest z pewnością ważnym przyczynkiem do historii polskiej muzyki oraz barwną lekturą biografii znakomitego muzyka.

Dionizy Piątkowski