Krzesimir Dębski należy do najznamienitszych osobistości i twórców muzyki. Jego związki z jazzem są tak samo oczywiste, jak jego kariera oraz kreacja poznańskiego środowiska jazzowego ostatnich kilku dekad. Wybitny polski kompozytor, uznany dyrygent orkiestrowy, a także wirtuoz jazzowych skrzypiec i pianista z równą gracją odnajduje się w świecie jazzu, muzyki filmowej, współczesnej i rozrywkowej. Pracował niemal we wszystkich dziedzinach świata muzyki. Znany jest z licznych inicjatyw jazzowych oraz cieszących się dużą popularnością kompozycji muzyki filmowej choć sam najpełniej realizuje się w ramach tzw. współczesnej klasyki. Krzesimir Dębski jest dzisiaj wybitnym kompozytorem muzyki współczesnej i filmowej, dyrygentem ale i świetnym skrzypkiem jazzowym. Twórczość jazzowa K. Dębskiego na wiele lat przesłoniła inne, muzycznie i stylistyczne dziedziny, w których poznański kompozytor był także bardzo aktywny: warto odnotować sukcesy kompozytorskie w muzyce rozrywkowej, filmowej, teatralnej, baletowej oraz nader ważne prace w dziedzinie muzyki współczesnej. Jest kompozytorem muzyki teatralnej, muzyki symfonicznej, muzyki kameralnej, muzyki wokalnej i wokalno-instrumentalnej, muzyki dla dzieci, muzyki elektronicznej, tematów jazzowych, piosenek. Skomponował ponad 120 utworów symfonicznych i kameralnych, w tym symfonie, operę, oratoria, koncertów instrumentalnych oraz utwory religijne. Jego kompozycje wykonywane są na najważniejszych festiwalach muzycznych, nie tylko poświęconych muzyce współczesnej. Jest autorem muzyki do ponad stu filmów (od „Kingsajz” i „Na Wspólnej” po „Ogniem i Mieczem”, „W Pustyni i w Puszczy”, „Starą Baśń”). Prof. dr hab. Krzesimir Dębski jest także wykładowcą kompozycji i aranżacji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
Krzesimir Dębski urodził się 26 października 1953 roku w Wałbrzychu w rodzinie uchodźców z Wołynia. Dziadek kompozytora, Leopold Dębski pochodził z drobnej szlachty. Rodzice Krzesimira, Aniela Sławińska i Włodzimierz Sławosz Dębski (pianista) zaręczyli się w trakcie obrony przed atakiem nacjonalistów ukraińskich z UPA w kościele w Kisielinie. W latach 80-tych i 90-tych ojciec Krzesimira Dębskiego prowadził prywatne śledztwo dotyczące okoliczności śmierci swoich rodziców. Krzesimir Dębski opisał rodzinną historie w książkach „Jestem człowiekiem Kresów. Rozmowy z Krzesimirem Dębskim” Anny Świderskiej-Schwerin (2015) oraz „Nic nie jest w porządku. Wołyń – moja rodzinna historia” z 2016 roku. Po wojnie rodzina Dębskich przeprowadziła się do Wałbrzycha. Krzesimir edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Kielcach w szkole muzycznej, której dyrektorem był jego ojciec. Liceum Muzyczne ukończył w Lublinie w klasie fortepianu. Studiował potem kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Śpiewał w Poznańskich Madrygalistach. Grał, komponował i aranżował dla Orkiestry Polskiego Radia w Poznaniu. Jako muzyk Kabaretu Tey zagrał w prawie siedmiuset przedstawieniach kabaretu. Synonimem sukcesu Krzesimira oraz kreacji środowiska jazzowego Poznania lat 80-tychch stał się zespół String Connection, jedna z najciekawszych formacji w historii polskiego jazzu. Ogromna popularność zespołu String Connection na początku lat osiemdziesiątych sprawiła, że jako lider i solista zagrał blisko 1000 koncertów jazzowych w Europie i Ameryce. Na poznańskiego jazzmana sypały się liczne wyróżnienia: na festiwalu Jazz nad Odrą, Nagroda im. Komedy, Medal Młodej Sztuki. Nagrywał swoje pierwsze płyty z Kwintetem K. Jonkisza i zespołem Nasza Basia Kochana. Po występie na Jazz Jamboree 80 został po raz pierwszy zaproszony przez słynnego promotora J. E. Berendta do udziału w festiwalu New Jazz Meeting w Baden-Baden. Tam też nagrał pierwszą płytę w międzynarodowej, gwiazdorskiej obsadzie, między innymi z Wolfgangiem Daunerem, Didierem Lockwoodem, Trilokiem Gurtu i Charlie Mariano. Laureat I Nagrody Europejskiego Konkursu Jazzowego w Hoeilaart w Belgii (1983) oraz Nagrody im. St. Wyspiańskiego (1985). W latach osiemdziesiątych w ankietach magazynu Jazz Forum wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszego Muzyka”, „Najlepszego Kompozytora” oraz „Najlepszego Aranżera Roku”. W roku 1985 znalazł się na liście dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych amerykańskiego pisma Down Beat. Grał z czołowymi muzykami jazzowymi w Polsce i na świecie. Uczestniczył m.in. w festiwalach w Reno (USA), Getxo (Hiszpania), Paryżu, Helsinkach, Montrealu, Kongsbergu, Hamburgu, Baden-Baden, Budapeszcie, Leverkusen, Sibiu, Debreczynie, Bratysławie, Berlinie, Norymberdze, Hadze, Pradze, Kopenhadze, Le Mans, Londynie, Rio de Janeiro, Chicago, Nowym Jorku (Carnegie Hall), Kairze, Moskwie. Nagrał ponad sześćdziesiąt albumów ze swoimi kompozycjami dla wielu wytwórni płytowych.
Dla Krzesimira Dębskiego najważniejszy aspekt kariery muzycznej jest kompozycja. Ma na koncie ponad siedemdziesiąt utworów symfonicznych i kameralnych. Napisał dwie symfonie z chórami, cztery koncerty fortepianowe i trzy skrzypcowe. Jego utwory były prezentowane na najważniejszych festiwalach muzycznych, nie tylko muzyki współczesnej ( Luzern Festival, Piano Spheres w Los Angeles, na festiwalach w Malmo, Brukseli i w Pasandenie), ale także na egzotycznych estradach Meksyku, Indii, Korei. W 2005 roku Krzesimir Dębski otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni LimeLight Films na skomponowanie nowej muzyki do 16 niemych filmów Charlie Chaplina z lat 1914 – 1917. Wykładał kompozycję na warsztatach w Bilkent, Darmstadt, Salzau i San Diego. Prowadził, komponował i aranżował koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd jak: Jose Carreras, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Jose Cura, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean – Luc Ponty, Mark O’Connor, Regina Carter, John Blake i Nigel Kennedy, Branford Marsalis, UB40, Chris DeBurgh, Garou, Keb ’Mo’. Dyrygował niemal wszystkimi orkiestrami polskimi na czele z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej i NOSPR, a także Irish BBC Orchestra, Moscow Symphony, Guadalajara Symphony Orchestra (Meksyk), Orchestra Teatro Municipal Rio de Janeiro, Cyprus National Orchestra Leopolis Chamber Orchestra i Wind Orchestra Los Angeles oraz Sud-Westfunk Orchester, Novi Sad Radio Orkiestra, Santiago de Chile National Orchestra. Dyrygował muzyką dawną, klasyką (IX Symfonia L.V. Beethovena, Symfonie W.A. Mozarta, wielką symfoniką romantyczną), ale i muzyką baletową i operową. Dokonał też prawykonań i nagrań utworów m.in. L. Fossa, V. Krause, Oralndo Garcii oraz dokonał wielu nagrań muzyki filmowej zarówno własnej, a także innych kompozytorów – Jana A.P. Kaczmarka, St. Syrewicza, M. Lorenca i Alberto Iglesiasa.
Krzesimir Dębski skomponował muzykę do ponad stu filmów fabularnych i dokumentalnych ( od „Medium”, „Thomas Falconer”, „Kingsajz”, „Ogniem i mieczem”, „W Pustyni i w Puszczy”, „Tam i z powrotem”, „Stara Baśń” po „1920 Bitwę Warszawską” i „Wojnę światów”) oraz seriali telewizyjnych („Klan”, „Złotopolscy”, „Na dobre i na złe”, „Czułość i kłamstwa”, „Sfora”, „Na Wspólnej”, „Matki żony i kochanki”, „Ranczo”). W roku 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej „Philip Award” za muzykę do filmu „Ogniem i Mieczem”. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos (Grecja) otrzymał nagrodę za muzykę do filmu „W Pustyni i w Puszczy”. Muzyka do filmu „Stara Baśń” została wyróżniona nagrodą czytelników czasopisma FILM „Złota Kaczka 2003”. W 2007 w USA serial TVP Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo” z muzyką Krzesimira Dębskiego otrzymał Emmy Award 2007 w kategorii filmów telewizyjnych i programów dla dzieci.