Album „ Knife in the Water ” jest edycją pełnej  i  oryginalnej ścieżki dźwiękowej, jaką przygotował Krzysztof Komeda do  filmu „Nóż w wodzie” ( z 1961 roku). Ten dramat, napisany i wyreżyserowany przez Romana Polańskiego, był jego pierwszym filmem fabularnym i  obrazem nominowanym do Oscara  (w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny). „ Nóż w wodzie”  jest klasycznym filmem Polańskiego, ale także syntetycznym dokumentem koncepcji muzyki Komedy z lat 60-tych. Kompozycje to samodzielne utwory mające również swój pozafilmowy rytm ( „Crazy GirI” – dedykowana żonie Zofii, „Cherry”,Ballad for Bernt„, „Typish Jazz” i „Ballada„). Od czasu premiery film i muzyka cieszy się uznaniem krytyków filmowych i przez wielu uznawany jest za jeden z najlepszych filmów Polańskiego. To także ponad godzina różnych wariantów filmowej kompozycji Krzysztofa Komedy przygotowanej na potrzeby ilustracji muzycznej do filmu, szczególnej psychoanalizy bohaterów prostej fabuły, trzech postaci w  rywalizacji i napięciu seksualnym.

Cztery pierwsze kompozycje zostały wykonane po raz pierwszy jako samodzielne utwory na Jazz Jamboree’ 1961 z udziałem  szwedzkiego saksofonisty tenorowego Bernta Rosengrena ( którego instrument pełni wiodącą rolę w oprawie muzycznej filmu). Gra Rosengrena na festiwalu tak się spodobała Komedzie, że zaproponował mu udział w nagraniach do filmu. To był poważny projekt Krzysztofa Komedy, dla którego szwedzki saksofonista Bernt Rosengren był doskonałym muzykiem dla nowych, filmowych koncepcji pianisty i kompozytora. Bernt Rosengren przyjechał na koncert w ramach Jazz Jamboree’ 61, ale w tym samym czasie Krzysztof Komeda był już zaangażowany w pisanie muzyki do filmu „Nóż w wodzie”. Saksofonista, znany ze swoich uniwersalnych i spontanicznych koncepcji artystycznych był wyjątkowo trafnym wyborem. Będąc zachowawczym tradycjonalistą, nie przeszkadzało mu realizować najbardziej jazzowo karkołomne pomysły: raz były to eksperymenty free-jazzowe, innym razem nawrót do jazzowej tradycji i  aranżowanego jazzu. Dla realizacji nowego, filmowego wyzwania Komedy-kompozytora, Bernt Rosengren włączył się na wiele tygodnie w realizację muzyki do obrazu Romana Polańskiego. ”Miałem grać z triem Komedy na festiwalu Jazz Jamboree – wspominał po latach Bernt Rosengren, w ciekawej rozmowie Marka Piechnata w Jazz Forum. Komeda, którego nigdy wcześniej nie słyszałem, okazał się bardzo dobrym pianistą i kompozytorem. Po festiwalu zostałem w Polsce jeszcze miesiąc grając koncerty z Komedą. Nagraliśmy też muzykę do filmu Polańskiego „Nóż w wodzie”. Jedną z kompozycji zadedykował mnie, ale o ile mnie pamięć nie myli, to chyba ten tytuł wymyślił już później”.

Do albumu włączono dwie dodatkowe ścieżki dźwiękowe Komedy, składające się z muzyki do krótkometrażowego, debiutanckiego filmu Romana Polańskiego „Dwaj ludzie z szafą” (1958) oraz do filmu fabularnego „Jutro premiera” (1962) w reżyserii Janusza Morgenstera .

Dionizy Piątkowski