Na początku lat 90-tych zaprosiłem do Poznania nieznaną, portugalską wokalistkę, która koncertem w klubie Eskulap zahipnotyzowała tłumnie zgromadzoną publiczność. Oczekiwano specyficznego  jazzu, ale Maria João wprowadziła swoim koncertem tajemniczą, jak na tamte czasy, nowatorską mieszankę folku, elektroniki, estradowej egzaltacji i stylistyki, która zawierała wszystko: jazz, saudade, eclectic pop i elementy czerpane z wielu kultur. Jej przejmujący śpiew wprowadzał atmosferę niecodziennego spektaklu oraz tajemnicy muzyki, która posiadła tylko ona. Tworząc unikalny styl, stała się punktem odniesienia w trudnej i konkurencyjnej dziedzinie muzyki improwizowanej, ale jej niezwykłe zdolności wokalne i wyjątkowa intensywność interpretacyjna przyniosły nie tylko międzynarodowe uznanie, ale także miejsce wśród najlepszych śpiewaczek naszych czasów. Jej zdolność do innowacji, swobodne poruszanie się między gatunkami  sprawiają, że kariera Marii João, która trwa już cztery dekady, jest przykładem ciągłej świeżości i niewyczerpanym źródłem artystycznych kreacji.

Dzisiaj  Maria João jest gwiazdą prestiżowych festiwali. Swą kariera, która rozpoczęła się w Hot Clube de Portugal Jazz School i w ciągu zaledwie kilku lat  stała się jedną z niewielu portugalskich piosenkarek, które zyskały światowe uznanie. W uznanie zasług  za szerzenie portugalskiej kultury na całym świecie otrzymała prestiżowy Order Infante D. Henrique. Jest również jedyną portugalską artystką nominowaną  do Europejskiej Nagrody Jazzowej. Z pianistą Mário Laginhą ( był także na koncercie w Poznaniu) nagrała kilkanaście płyt, w tym słynny „Cor” poświęcony kulturom Oceanu Indyjskiego, „Lobos, Raposas e Coiotes” z Hannover Philharmonic Orchestra i „Chorinho Feliz”. Jej ogromna dyskografia zawiera kilka niezwykłych sesji, które na zawsze weszły do kanonu muzyki europejskiej. Swój pierwszy album „Quinteto de Maria João” zrealizowała w 1983 roku i natychmiast została zauważona na lokalnej scenie. Dwa kolejne albumy z kwintetem pojawiły się w latach 80-tych i zapowiadały szereg późniejszych projektów realizowanych wraz z wybitnymi artystami, takimi jak Aki Takase, Carlos Bica, Bobo Stenson, Bobby McFerrin, Egberto Gismonti, Gilberto Gil, Joe Zawinul, Laureen Newton, Lenine, Guinga, Trilok Gurtu, Ralph Towner i Manu Katché. Modelową stała się współpraca z pianistą i kompozytorem Mário Laginha, z którym zrealizowała większość sesji płytowych i koncertów. W 2009 roku  przygotowali  projekt Ogre z João Farinha (fortepian i instrumenty klawiszowe), Júlio Resende (fortepian), Joel Silva (perkusja) i André Nascimento (elektronika). W zespole Ogre wokalistka przez wiele lat realizowała swoje autorskie pomysły eksplorując elektroniczne brzmienia w utworach ze swojego repertuaru lub w wersjach innych autorów. Zeespół Ogre koncertował w najsłynniejszych klubach,  jak Hot Club de Lisboa, CCB, Onda Jazz czy Fábrica Braço de Prata i zadebiutował w 2012 roku  doskonale przyjętym albumem „Eletrodoméstico”, po którym nagrała cztery kolejne albumy, w tym słynny „Songs For Shakespeare”, wydany w 2022 roku.

Prologiem do najnowszego albumu „Algodão”  była z pewnością sesja „Close To You”  z 2023 roku zrealizowana w duecie z kontrabasistą Carlosem Bicą. Nie bez znaczenia jest tutaj także wieloletnie akustyczne odniesienie do nagrań i koncertów, jakie wokalistka realizowała z pianistą i kompozytorem Mário Laginhą. Tym razem powstał album  duetu: portugalskiej piosenkarki Marii João i brazylijskiego pianisty i kompozytora André Mehmariego„Algodão”  to koncert pełen niespodzianek i marzeń, który tworzy nowy rozdział w historii tego duetu. Kompozycje André Mehmariego ( z tekstami stworzonymi przez Marię João) powstały specjalnie dla tego projektu.

André Mehmari jest uważany za jednego z wybitnych przedstawicieli współczesnej brazylijskiej muzyki kreatywnej, a jego rozległa aktywność artystyczna jest wyjątkowa: od fortepianu solo po jazz, operę, chór, muzykę orkiestrową i kameralną oraz popularne piosenki. Dyskografia artysty obejmuje pięć autorskich albumów ( wydanych od 1998 roku i zrealizowanych  w jego Monteverdi Studio). Urodził się w prowincjonalnym Niterói, w prowincji Rio De Janeiro, wychował w Ribeirão Preto, w prowincji Sao Paulo, gdzie dal się poznać publiczności jako laureat konkursu Visa MPB. Był  dwukrotnie nominowany do Latin Grammy, jego kompozycje i aranżacje grane są przez wiele zespołów orkiestrowych i kameralnych w Brazylii i za granicą. Występował jako solista na ważnych festiwalach jazzowych ( od  Spoleto Festival i  Juan Les Pins  po Umbria Jazz  i liczne festiwale w Brazylii oraz w Stanach). Jako pianista grał w zespołach Antônio Menesesa, Emmanuele Baldini, Marii Bethânia, Miltona Nascimento, Sérgio Santosa, Hamiltona de Holanda, Mônici Salmaso, Mário Laginha, Makoto Ozone, Toninho Horta, Fafá de Belém i Alaíde Costa. Grywał w projektach tworzonych przez Marię João. André Mehmari komponuje także muzykę do baletów oraz filmów dokumentalnych, seriali i filmów. W 2022 roku zdobył potrójną nagrodę Music Professionals Awards, a w 2023 roku wykonał premierowo operę „O Machete” i „ Cello Concerto” otrzymując Concerto Grand Prix za najlepszą produkcję muzyki klasycznej.

Dionizy Piątkowski