Portugalska wokalistka Misia to jedna z ikon fado, i obok Marizy, najpopularniejsza artystka tej muzycznej kultury. Rozmarzona śpiewaczka fado, aktorka, narratorka własnych i cudzych historii, jako pierwsza przyznaje, że jest „zwierzęciem sentymentalnym” i to określenie doskonale oddaje tytuł jej najnowszego albumu „Animal Sentimental”. Sesją tą wokalistka podsumowuje swoje trzy, artystyczne dekady, które doprowadziły jej sztukę na prestiżowe estrady i ugruntowały międzynarodowe uznanie.

Urodzona w Porto, w rodzinie tancerzy i muzyków, córka Portugalczyka i Katalonki wzbogaciła standardy fado tekstami współczesnych poetów. To wspaniała pieśniarka, która nosi w sobie mieszankę głosu, talentu, niesamowitej wrażliwości muzycznej, delikatności i melancholii. Artystka Misia nazywa się Susana Aguiar. Pseudonim artystyczny przyjęła na cześć jednej z postaci paryskiej bohemy Misi Godebskiej, przyjaciółki Coco Chanel, Prousta, muzy Picassa. Jej wizerunek – femme fatale nawiązuje do tamtych czasów rodem z belle epoque: Misia ubiera się na nostalgiczne, jej stroje, makijaż nawiązują do stylu lat 30-tych. Uznawana jest za następczynię Amalii Rodriguez, królowej tego gatunku, która w latach 70-tych i 80-tych rozsławiła fado poza Portugalią. Misię nigdy nie obchodziły zasady i zawsze ryzykowała tworząc muzykę niekonwencjonalną. Jej tajemnica to mieszanka duchowości, intelektu, poezji oraz intymności. Dysponuje wspaniałym głosem i  niesamowitą osobowością. Swoją muzyką zabiera nas do krainy tajemnicy i wzbudza w nas najgłębsze emocje, miłość, śmiech i łzy.

Producentem nowego albumu jest Wolf-Dieter Karwatky, wielokrotnie nagradzany producent i inżyniera nagrań z karierą trwającą kilka dekad i współpracą z największymi muzykami klasycznymi związany z prestiżową oficyną Deutsche Grammophon. Wolf-Dieter Karwatky nagrywał sesje  z Mísią w historycznych studiach Namouche w Lizbonie,  zapraszając do współpracy m.in. pianistów Ricardo Díasa i Fabrizio Romano, gitarzystów Bernardo Couto (gitara portugalska), Bruno Costa (gitara Coimbra), Bernardo Viana (gitara fado), Luísa Ferreirinha (altówka) i basistę Daniel Pinto. Muzycy tworzą starannie dobrany skład i łączą nowe aranżacje utworów, do których Mísia już wcześniej oddała swój głos, z ciekawymi interpretacjami. Do wspanialej muyzki Misia dobrała piękne, poetyckie teksty Tiago Torresa da Silva, Fernando Pessoa,  Mário Cláudio , Natáli Correia, Vasco Graça Moura i Lídi Jorge. W każdym z utworów Mísia oddaje się bez reszty, używając każdej ze swoich piosenek jako lustra, w którym odbijają się uczucia, które ją niosą, osobliwą inteligencję interpretacyjną, skorygowaną poważną postawą artystyczną, która zawsze ją wyróżniała. Album „Animal Sentimental” jest częścią ambitnego tryptyku: oprócz  sesji „Animal Sentimenta” Mísia zamierza również przełożyć swoje historie i doświadczenia na książkę, która, jak zapewnia, będzie składała się z poetyckich epizodów oraz humorystycznych i sentymentalnych momentów, małych tragedii z długiej podróży życia, która sięga wspomnień z dzieciństwa, a która od 1991 roku zaczęła znajdować odzwierciedlenie w jej albumach; trzecia część to koncerty; możliwość przeniesienia tego wszystkiego, jej opowieści, jej piosenek, jej uczuć, na scenę.

Dionizy Piątkowski