Fado oznacza fatum, los, przeznaczenie to gatunek muzyczny powstały w XIX wieku w biednych dzielnicach portowych miast Portugalii. Fado to melancholijna pieśń, wykonywana przez jednego wokalistę przy akompaniamencie gitar. Nazywane jest czasami „portugalskim bluesem” i podobnie jak w afro-amerykańskim bluesie, jest sentymentalną i liryczną pieśnią. W portugalskim fado śpiewana z ekspresją przez solistę najczęściej przy akompaniamencie gitary oraz regionalnej „viola de fado”. To muzyka miasta, nocnych rozrywek i barów, której niejasne pochodzenie nurtuje współczesnych badaczy kultury. Fado – regionalna muzyka ludowa – urosła do rangi narodowego produktu i doskonałego narzędzia promocji kraju i kultury. Miliony turystów odwiedzają kluby i knajpy Lizbony, by przy długich stołach bawiąc się i popijając „ porto ” podziwiać popisy mistrzów. Fado prezentowane jest także na dużych koncertach, odbywają się trasy koncertowe gwiazd tej muzyki. Ogromna popularność fado także poza Portugalią stała się fenomenem wielkiej polityki światowego show-businessu i dzisiaj nikogo nie dziwi już fakt, że gwiazdy fado – Misia, Mariza, Cristina Branco, Katia Guerreiro czy ludyczna Dona Rosa sprzedają płyty w milionowych nakładach i ich recitale są ozdoba najważniejszych festiwali i gal koncertowych.
Charyzmatyczna i tajemnicza Misia to jedna z najpopularniejszych wokalistek fado. Urodzona w Porto, w rodzinie tancerzy i muzyków, córka Portugalczyka i Katalonki wzbogaciła standardy fado tekstami współczesnych poetów. To wspaniała pieśniarka, która nosi w sobie mieszankę głosu, talentu, niesamowitej wrażliwości muzycznej, delikatności i melancholii. Misia nazywa się Susana Aguiar a pseudonim artystyczny przyjęła na cześć jednej z postaci paryskiej bohemy Misi Godebskiej, przyjaciółki Coco Chanel, Prousta, muzy Picassa. Jej wizerunek – femme fatale – nawiązuje do tamtych czasów rodem z belle epoque. Misia ubiera się na czarno, jej stroje, makijaż nawiązują do stylu lat 30-tych. Lidia Jorge, Jose Saramago, Graca Moura, Maria de Medeiros, Maria Bethania, Bela Silva, Carlos Torres i Sophie Calle to pisarze, aktorzy, śpiewacy i malarze, którzy są jej najbardziej bliscy. Uznawana jest za następczynię Amalii Rodriguez, królowej tego gatunku, która w latach 70-tych i 80-tych rozsławiła fado poza Portugalią. Najnowszy album „Pura Vida/Banda Sonora” ponownie ukazuje wspaniały głos i niezwykłą osobowość artystki. Misia tworzy muzykę niekonwencjonalną, z mieszanką duchowości, intelektu, poezji oraz intymności. Misia zabiera nas do krainy tajemnicy i wzbudza w nas najgłębsze emocje, miłość, śmiech i łzy. Misia po prostu jest kobietą, która wierzy w to, co robi i jej marzenia stają się rzeczywistością.