Obok bastionów niemieckich awangardzistów skupionych wokół JazzHausMusik w Kolonii oraz w berlińskim Free Music Production niezwykle aktywnym i kreatywnym ośrodkiem jest oficyna Circum Disc skupiająca projekty europejskich muzyków nowoczesnego, awangardowego jazzu. Circum to kolektyw muzyków jazzowych z siedzibą we francuskim Lille, utworzony w 2000 roku w celu promowania współczesnego jazzu. Po dekadzie ta nieformalna grupa połączyła się, z podobnie działającą w przestrzeni nowoczesnego jazzu, formacją Crime, i tak powstał ważny ośrodek koordynacyjny Muzzix. Dzisiaj Muzzix to szanowany, prestiżowy kolektyw kilkudziesięciu muzyków, którzy realizują nowatorskie oraz eksperymentalne projekty artystyczne : od współczesnego jazzu po muzykę eksperymentalną oraz improwizowaną. Zakres przedsięwzięć artystycznych jest niezwykle szeroki i obejmuje zarówno projekty solowe, jak i duże orkiestrowe premiery i koncertów wraz z awangardowymi działaniami performerskimi.
Kompozytor Jean-Luc Guionnet, autor albumu „ Tatouages Miroir” i projektu swojej warsztatowej formacji GGRIL tak mówi o idei Circum i Muzzix : „ Moje podejście do pisania jest całkowicie uzależnione od doświadczenia scenicznego, napięcia nieodłącznie związanego z improwizacją, nie próbuję odtworzyć żadnego muzycznego rezultatu, do którego doprowadziłyby mnie te praktyki. Wręcz przeciwnie, moja uwaga jest całkowicie skupiona na umiejętnościach pisania. Innymi słowy, nie używam partytury, aby prosić innych o odtworzenie muzyki, którą sam gram w innych ustawieniach. Nie używam go też do zamaskowania improwizacji. Używam go, aby jak najdalej przepchnąć korek formy poprzez pisanie we wszystkich formach, w tym werbalnych. W rezultacie orkiestry złożone z muzyków o nietypowym podejściu do faktury są dla mnie uprzywilejowanymi partnerami w badaniach i eksperymentach ”.
W konwencję tą wpisuje się także album „Triche”. Trio skupia trzech doświadczonych improwizatorów ( puzonista Matthias Müller, basista ÉricNormand oraz trębacz Petr Vrba), którzy w naturalny sposób mieszają swoje unikalne języki muzyczne a ich całkowicie improwizowana sesja pozwala na niezwykle szeroki zakres impulsywnej interpretacji : od minimalistycznego jazzu po kameralny punk. Matthias Müller jest doskonałym instrumentalistą, doskonale odnajdującym się w free-jazzowej frazie, zgrabnie używa wszelkiego rodzaju wyciszeń i oddechów okrężnych, rozszerzonych technik, takich jak alikwoty i nadmuchiwanie. Éric Normand wykorzystuje swoją radykalną grę na basie elektrycznym, tworząc strumień elektryczny przerywany przez instrumentalne, sugestywne gesty, natomiast Petr Vrba umieszcza swoją trąbkę w nowych kontekstach, łącząc akustykę i elektronikę z magią wrażeń akustycznych. Koncentrując się na istocie kreacji, trio tworzy precyzyjne i energiczne struktury z wyszukanym słownictwem dźwiękowym, osiągając radykalną klarowność epizodów tworzenia nowych brzmień.