Bohaterem tego nagrania jest polski trębacz Tomasz Dąbrowski, artysta doskonale znany entuzjastom muzyki improwizowanej. Jego czyste, mocne brzmienie i ekspresywna gra oraz doskonały warsztat instrumentalisty są inspirowane nowoczesną stylistyką mającą odniesienie we free jazzie, awangardzie rodem z niemieckiej szkoły jazzu lat 70-tych i poszukiwaniami w nowej, muzycznej alternatywie. Tomasz Dąbrowski to dzisiaj jeden z ciekawszych, europejskich trębaczy nowego pokolenia i artysta, który dość łatwo nawiązuje współpracę z muzykami nowej, improwizowanej awangardy. Jak na młodego twórcę szczyci się rozległą dyskografia obejmującą nie tylko kilka autorskich albumów, ale także gościnny udział w kilkunastu międzynarodowych projektach innych liderów.
Zadebiutował albumem „Tom Trio” zrealizowanym w doborowym towarzystwie z kontrabasistą Nilsem Bo Davidsenem oraz perkusistą Andersem Mogensenem. To wtedy pokazał charakterystyczne dla swoich zespołów brzmienie: swoiste połączenie słowiańskiej i skandynawskiej stylistyki i nastroju, zgrabnych melodii i dźwiękowych tekstur, improwizacji oraz perfekcyjnej, precyzji instrumentalisty. Debiutancki album zebrał doskonałe recenzje w Europie, USA i Japonii; przyniósł także Tomaszowi Dąbrowskiemu nominację do Fryderyka. W 2012 roku, w Nowym Jorku, Tomasz Dąbrowski zainicjował sesje, których efektem stały się nagrał trzy płyty z udziałem znakomitych amerykańskich improwizatorów: duet z perkusistą Tyshawnem Soreyem, trio z pianistką Kris Davis i perkusistą Andrew Drurym oraz kwartet z Jonathanem Blakem, Gilad Hekselman i Jaleelem Shaw. W dyskografii polskiego trębacza pojawiły się także albumy „Steps”- duet z Tyshawnem Soreyem oraz ważne płyty w gościnnym udziałem Tomasza Dąbrowskiego ( „Meet Meat” Marka Kądzieli i Hunger Pangs, „Boozer” Magnolia Acoustic Quartet, „Bee Itch” grupy Pulsarus Dominika Strycharskiego).
Nowym projektem Tomasza Dąbrowskiego jest cykl sesji oraz międzynarodowych projektów formacji Ocean Fanfare realizowanych w różnych zespołach trębacza i kompozytora. Pierwszym jest album „First Nature” kwartetu ( Tomasz Dąbrowski-trąbka, Sven Dam Meinild– saksofon altowy, Richard Andersson– kontrabas oraz Peter Bruun– perkusja). Kolejne albumy to realizacje „Capitalist Transformation” ( 2020) oraz “Temporal Polyphony” (2021).
”Przez kolejne lata- mówi Tomasz Dąbrowski – będziemy tworzyć pławiąc się w spontanicznej kompozycji, teoriach wziętych z ekonomii, efektach gitarowych, programowaniu i partyturach graficznych”. Podobną deklaracją była płyta “Imagine Sound Imagine Silence”, którą Dąbrowski zrealizował kilka lat wcześniej. Teraz „ First Nature”jest zapowiedzią trylogii obudowanej troską o zmiany klimatu Ziemi. Tytuły kolejnych albumów oraz kompozycji zainspirowane zostały lekturą książki Anny Tsing „The Mushroom at the End of the World”. Teraz kwartet Ocean Fanfare przepełnia inspirację mocnym i nowoczesnym brzmieniem, rozważną harmonia i subtelnym balansowaniem między melodyjnością, lirycznością i melancholią. Budując nowe dźwięki i skojarzenia muzycy są zachowawczo stabilni w swych improwizacjach, jakby pokornie przyporządkowując się zaproponowanym koncepcjom. Jawi się przeto obraz ciekawego, nowoczesnego jazzu, gdzie improwizacja – choć naczelna – jest li tylko impulsem do budowania brzmienia i nastroju.