Nieczęsto prezentowane są kompozycje przygotowywane na zespół jazzowy oraz dedykowany chór wraz z nieszablonowym solistą. Takiemu zadaniu poddał się trębacz jazzowy- kompozytor  Piotr Wojtasik i przygotował „Voices” – specyficznie skonstruowaną suitę, gdzie jazz miesza się z  ortodoksją sakralnego śpiewu chóralnego  oraz klasyką etnicznego śpiewu. Sesja „Voices” to bezkompromisowy labirynt przenikania się muzycznych światów, które razem tworzą różnorodne skojarzenia, muzyczne obrazy, faktury i przestrzenie. To także wyjątkowy – również z powodów osobistych  („In Memory of my Wife Oleńka”) – metafizyczny pejzaż muzyki Piotra Wojtasika. Kompozycje powstały w szczególnym okresie życia i twórczości trębacza-kompozytora, co znalazło wyraźne odzwierciedlenie w ich barwie i brzmieniu. Najistotniejszą wartością albumu jest jego warstwa emocjonalna, wręcz duchowa, wyczuwalna brzmieniem i nastrojem całej sesji. „Przepiękna, poruszająca do głębi muzyka – pisał Mariusz Bogdanowicz po premierze „Voices” na festiwalu Jazz nad Odrą 2020. Pełna tragizmu, wyrazu samotności człowieka we wszechświecie. Zresztą, jakiekolwiek ubieranie tego arcydzieła w słowa, nie ma najmniejszego sensu. Nie da się. Wspaniałe kompozycje i aranżacja. Przejmujące wokalizy Magdaleny Zawartko, iście impresjonistyczne sola Wojtasika i Kaletki, a wszystko na bazie nieubłaganej maszyny sekcyjnej, do tego kolor harfy i wszechogarniający to wszystko chór. Kosmos”. 

Piotr Wojtasik jest absolwentem Wydziału Jazzu  prestiżowej katowickiej Akademii Muzycznej (dyplom w 1987 roku), który już w czasie studiów był aktywnym muzykiem; koncertował w ramach uczelnianego Big-Bandu Katowice, współpracował z zespołem After Action Satisfaction, big bandem klubu Rotunda, grupą Blues Session, grywał ( wraz z Wojciechem Niedzielą i Lorą Szafran) w projektach specjalnych aranżowanych przez filharmonię opolską. Jednak prawdziwą szkołą zespołowego jazzu okazała się formacja Young Power kierowana przez Krzysztofa Popka. Do autorskiego zespołu powraca zakładając ( wraz z W.Niedzielą, L.Szafran i Jackiem Niedzielą) kwintet New Presentation. Debiut zespołu na festiwalu Jazz Jamboree ’88  przyjęto entuzjastycznie, zaś Piotra  Wojtasika coraz częściej określa się  mianem „polskiego Wyntona Marsalisa”. Doskonałe wyczucie harmonii, wspaniały zmysł improwizatora, nowocześnie kreowany feeling oraz klarowna stylistyka mainstreamu pozwalają młodemu trębaczowi poruszać się w wielu konwencjach: raz jest to projekt z autorskim New Presentation, innym razem koncerty i nagrania z Erykiem Kulmem, Jarosławem Śmietaną, Piotrem Baronem, raz jeszcze parada jazzowych indywidualności na wspólnym projekcie („Lonely Town”) z Krzysztofem Popkiem, Zbigniewem Namysłowskim, Maciejem Sikałą i Leszkiem Możdżerem. „Voices” to zestaw ciekawych kompozycji przygotowanych dla Chóru Synagogi pod Białym Bocianem pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka, kwintet Piotra Wojtasika (Marcin Kaletka –saksofon tenorowy, Michał Tokaj – fortepian, Michał Barański – kontrabas oraz Kazimierz Jonkisz – perkusja), Magdaleny Zawartko posługującej się wieloma technikami wokalnymi oraz znakomitej harfistki Julii Ziembińskiej.

Dionizy Piątkowski