„Wielkanocny” festiwal oferuje najnowszy katalog DUX Recordings. Poza klasykami polskiej muzyki współczesnej, kanonem klasyków pojawiają się także niezwykle ciekawe premierowe nagrania. Takim jest z pewnością „Ryo Noda – Les Yeux Clos” zestaw dzieł saksofonowych prezentowanych przez znakomitych instrumentalistów i wirtuozów saksofonu (japoński mistrz oraz kompozytor Ryo Noda, polski wirtuoz Pawel Gusnar, holenderski saksofonista Andreas van Zoelen oraz młody, chorwacki saksofonista Gordan Tudor). Artyści mierzą się z niezwykle techniczne trudnymi kompozycjami przygotowanymi głównie dla solowych interpretacji ( choć pojawiają się także kompozycje przygotowane dla duetu oraz kwartetu saksofonowego). Słychać zatem  wspaniałe kompozycje Ryo Nody w brawurowych interpretacjach (“Secret Garden I for four saxophones”, “Zen I for two saxophones”, “Kocho no Mai for solo saxophone”, “Zen II for two saxophones”, “Ryoanji 2 for two saxophones”, ”Dance Dance Dance for solo alto saxophone”, “Midnight in Warsaw for solo saxophone”, “Zen III for two saxophones”, “Promenade pres d’Argenteuil for solo saxophone”, “The Day of Split for solo saxophone”, “Les yeux clos for solo saxophone”,” Secret Garden II for four saxophones ” oraz “ Yume – Trois pieces inspirées des tableaux du Douanier Rousseau” na solowy saksofon). Zestaw solowych, współczesnych kompozycji przedstawia także akordeonista Wiesław Ochwat. Jego „Between Paths” to wirtuozerski popis gry, interpretacji oraz elektronicznych brzmień ,w jakie ubrał kompozycje  Pawła Jansa, Wojciecha Blechacza, Macieja Zimka, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Olczaka, Przemysława Schellera oraz Piotra Peszata. Solowej wirtuozerii poddaje się Anna Firlus realizując album „Music in the Times of Breakthrough”. Zawarty w tytule płyty, a będący kluczem do wyboru utrwalonego na niej repertuaru, „czas przełomów” odczytywać można wielowarstwowo. Z jednaj strony odnosi się on do okresu odradzającej się Polski – do jed­nego z najważniejszych punktów zwrotnych w historii kraju, którego „świadkiem” była muzyka przedsta­wionych na płycie kompozytorów. Z drugiej strony zaś wskazuje na przełom wieku XIX i XX – czas niezwykle barwny w historii wielokulturowych, tętniących życiem Katowic, których dynamiczny rozwój, związany w głów­nej mierze z ich przemysłowym obliczem, obejmował także sferę kulturalną. Jednym z istotnych punktów na ówczesnej kulturalnej mapie miasta był bez wąt­pienia zbudowany w 1856 roku kościół ewangelicki, w którego murach została zarejestrowana historyczna sesja.

Muzyczny świat obchodzi setną rocznicę śmierci Władysława Żeleńskiego, założyciela i wieloletniego dyrektora Konserwatorium Muzycznego w Krakowie, a zarazem jednego z najwybitniejszych reprezentantów epoki romantyzmu w Polsce. Album „Chamber Music” zawiera studyjne nagrania dwóch wspaniałych dzieł kameralnych, ukazujących doskonały warsztat kompozytorski polskiego twórcy ( „Piano Trio in E Major” oraz „Piano Quartet in C Minon”). Każdy z utworów, mimo pozornej prostoty i formalnej przejrzystości naznaczony jest dużą dozą indywidualizmu oraz ekspresyjną i emocjonalną odrębnością. Teraz przedstawione przez Trio Lontano ( Maria Kamińska-fortepian, Paweł Polak-skrzypce, Grzegorz Vytlacil-wiolonczela) oraz Adrian Stanciu (viola) ukazują  jedne z najwspanialszych wizytówek w historii kameralnej muzyki na świecie. Twórczość dziewiętnastowiecznych polskich kompozytorów można uznać za jedną z najbardziej fascynujących kart w historii naszej muzyki narodowej. W ostatnich latach dzieła wielu z nich przeżywają zasłużony renesans, wybrzmiewając coraz liczniej w salach koncertowych i realizacjach nagraniowych, co bezpośrednio wynika ze wzmożonej działalności badawczej muzykologów oraz głębokiego zainteresowania wykonawców, coraz chętniej włączających te utwory do swoich repertuarów. Album „Chamber Music –Warsaw String Ensemble” zawiera światową premierę fonograficzną dedykowanego Karolowi Lipińskiemu „Duo A-dur na skrzypce i fortepian” Józefa Nowakowskiego. Niezwykle zagadkową i nie pozostającą w konwencji albumu jest kameralne opracowanie” Preludium e-moll” Fryderyka Chopina. Aranżacja (Jerzego Cembrzyńskiego) utrzymana jest w konwencji…muzyki rozrywkowej.

Stronę kanonu polskiej klasyki współczesnej tworzą kolejne nagrania i projekty. Pianistka Joanna Sochacka albumem „Piano Music” prezentuje fortepianową twórczość wybitnej kompozytorki Grażyny Bacewicz. Obok dzieła znanego, wielokrotnie wykonywanego i nagrywanego, czyli „II Sonaty” z 1953 roku, na płycie pojawiły się również utwory nagrane  premierowo lub prezentowany okazjonalnie ( np. „I Sonata”  i „Dwie Etiudy Fortepianowe”), w tym światowa premiera fonograficzna „Sonaty” z 1930 roku oraz „Etiudy” napisanej w 1949 roku.  Natomiast Joachim Kaczkowski  to polski skrzypek, pedagog i kompozytor który skomponował „Violin Duos” wspaniale zinterpretowane przez Martę Gidaszewską i Roberta Łaguniaka.  Forma skrzypcowego duetu, na przestrzeni muzycznych epok, nigdy nie zyskała wielkiej popularności i atencji wśród twórców dzieł kameralnych. Tego rodzaju dzieła, z uwagi na stosunkowo ograniczony ambitus dźwiękowy skrzypiec, z jednej strony mocno krępowały artystyczny potencjał kompozytorski, z drugiej zaś, w odróżnieniu od o wiele bardziej popularnych kwartetów smyczkowych, nie budziły większego zainteresowania wśród szerszego grona odbiorców. Joachim Kaczkowski jako znakomity wirtuoz skrzypiec miał więc świetną okazję do eksperymentowania na gruncie rzadko eksploatowanej formy muzycznej, co przyniosło wiele nowatorskich i często zaskakujących efektów fakturalno-brzmieniowych, także znakomicie odczytanych przez Polish Violin Duo.

Album „Gorecki/Messiaen/Schnyder” jest dość ważnym wydarzeniem fonograficznym:nigdy wcześniej nie ukazały się realizacja nagrań kompozycji Mikołaja Góreckiego Daniela Schnydera. Brawa zatem, dla kwartetu (Izabela Paszkiewicz-fortepian, Łukasz Długosz-flet, Andrzej Wojciechowski-klarnet i Szymon Zawodny- saksofon) za wspaniale interpretacje i pomysł realizacji unikalnych kompozycji. Skoro w katalogu DUX Recordings pojawił się akcent „wielkanocny”, ciekawym ukoronowaniem jest polska premiera opery „Faniska” Luigi Cherubiniego zrealizowana podczas  24 Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena przez znakomitą Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod kierunkiem Łukasza Borowicza, Poznański Chór Kameralny (pod kierunkiem Bartosza Michałowskiego) oraz solistów (Tomasz Rak –baryton, Robert Gierlach-bas-baryton, Natalia Rubiś-sopran, Krystian Adam- tenor, Katarzyna Belkius-sopran, Justyna Ołów –mezzosopran i Piotr Kalina-tenor).

Dionizy Piątkowski