Brytyjski kwartet Soft Machine powstał w połowie lat 60-tych w angielskim Canterbury. Był jedną – obok Henry Cow oraz Pink Floyd –  z najważniejszych formacji brytyjskiego, progresywnego rocka. W muzyce Soft Machine upatrywano zdecydowanego połączenia i rocka i jazzu a brzmienie zespołu oparte było na wirtuozerii instrumentalistów, rozbudowanych solówkach łączących elementy impulsywnego rocka, jazzowej improwizacji oraz eksperymentów brzmieniowych. Gitarzysta John Etheridge,  saksofonista Elton Dean, basista Hugh Hopper i perkusista Robert Wyatt  zapoczątkowali  rewolucję  art- rocka  i  jazz-rocka doskonale wpasowując w progresywne brzmienia elementy nowoczesnej, jazzowej improwizacji. Muzyczne konstrukcje saksofonisty Eltona Deana nadawały ekspresyjną, jazzową formę fascynującym i wielokierunkowym improwizacjom pozostałych muzyków. Ogromna dyskografia zespołu oraz dekady koncertów zbudowały legendę zespołu, który w połowie lat 80-tych ograniczył estradowe prezentacje, by sensacyjnie powrócić ( w kwartecie Elton Dean, John Etheridge, Hugh Hopper i John Marshall)  koncertem w paryskim klubie New Morning. Prologiem „come backu” był koncert w  Namba Hatch w Osace, który  odbył się 11 sierpnia 2003 roku a bohaterami formacji nazwanej Soft Works byli : Elton Dean (saxello, alto sax, Fender Rhodes), gitarzysta Allan Holdsworth, basista Hugh Hooper oraz perkusista John Marshall. Nagrano wtedy album „Abracadabra in Osaka”, który przygotował i zmiksował wybitny gitarzysta  Mark Wingfield. Na dwóch płytach znalazły się koncertowe wersje znakomitych kompozycji : „Seven Formerly”, „Baker’s Treat” – Eltona Deana, „Alpharazallan” – Allana Holdswortha, „Elsewhere”, „Kings & Queens”, „First Trane”, „Facelift”  i tytułowa „Abracadabra” – Hugh Hoppera oraz zespołowe kompozycje „Madame Vintage Suite” i  „Has Riff”. Pomysł Soft Works narodził się po raz pierwszy w 2000 roku z inicjatywy Leonardo Pavkovica, producenta Moon June Records. Stworzył projekt, w ktorym ponownie zagraliby muzycy, którzy wcześniej grali  w kultowej Soft Machine. Soft Works ( Elton Dean, Hugh Hooper, Allan Holdsworth i John Marshall) zaistniał  jednak fragmentarycznie: nagrał jeden album studyjny i zagrał tylko 11 koncertów. Z licznymi zmianami w składzie, zespół pojawiał się także jako Soft Machine Legacy, choć teraz znany jest już  jako Soft Machine.  Album Abracadabra In Osaka  to wspaniała dokumentacja muzyki czterech niezwykłych i kultowych artystów, którzy z gracją i poszanowaniem tradycji prezentują swoją legendarną spuściznę.

O niezwykłym koncercie, genezie nagrania oraz ekskluzywnego wydawnictwa  opowiada producent Moon June Records, Leonardo Pavkovic : „ Być może gdyby istniała „progresywna mantra”, mogłaby być ucieleśniona moją  determinacją. Muzyka na tym albumie przywołuje wiele miłych wspomnień, ale sięga o wiele głębiej: po raz pierwszy spotkałem Eltona Deana w połowie lat 80-tych, kiedy mieszkałem we Włoszech. W czymś, co niektórzy mogą nazywać „losem” lub „przeznaczeniem”, Elton i ja ponownie spotkaliśmy się, półtorej dekady później, za pośrednictwem  etnomuzykolog Verna Gillis i jej męża,, legendarnego puzonisty jazzowego Rosewella  Rudda. Stało się to 1 stycznia 2000 roku i  był to początek nowej ery w moim życiu. Gdyby ścieżki Eltona i moje nie skrzyżowały się ponownie, poważnie wątpię, czy „Soft Works” by się zmaterializowało i najprawdopodobniej nie założyłbym też Moon June Music Bookings & Management lub wytwórni Moon June Records. W tamtym czasie wydawało się to marzeniem: pomagać i produkować tych samych artystów, których od dawna byłem entuzjastą. Niedługo potem spotkaliśmy się z Johnem Marshallem i Hugh Hopperem (których miałem zaszczyt poznać kilka lat wcześniej) i zaczęliśmy marzyć o w powrocie Soft Machine ! Marzenie zmaterializowało się, gdy dziennikarz jazzowo-rockowy z Los Angeles, Ken Kubernik, przedstawił mi innego z moich bohaterów: legendarną ikonę gitary, Allana Holdswortha. Znając jego wcześniejszą historię z zespołem, naturalnie postrzegałem Allana jako brakujący element układanki do wznowienia muzyki Soft Machine. Powiedziałem mu o naszych ambicjach i zaproponowałem posadę czwartego członka zespołu. Wkrótce potem ponownie spotkałem się z Eltonem i narodził się Soft Works. We współpracy z Kenem, album „Abracadabra” (do tej pory jedyne wydawnictwo tego znakomitego składu) był pierwszym projektem, jaki kiedykolwiek wyprodukowałem. Po licznych koncertach w Japonii i  Włoszech oraz koncertach na festiwalach w USA i Meksyku Allan zdecydował się wycofać. (wkrótce potem zastąpił go brytyjski wirtuoz gitary, John Etheridge, który dał początek Soft Machine Legacy). Moje magiczne spotkania z Eltonem Deanem, Hugh Hopperem i Kenem Kubernikiem, z Johnem Marshallem, a następnie z Allanem Holdsworthem doprowadziły do utworzenie tej supergrupy;  nagraliśmy kilka z tych koncertów a album „Abracadabra In Osaka”  prezentuje to, co najlepsze i służy jako świadectwo prawdziwych muzycznych ikon”.

(***)  Album is dedicated to the loving memory of  Elton Dean, Hugh Hopper and Allan Holdsworth. With love, John Marshall and Leonardo Pavkovic.

Dionizy Piątkowski