Charlie Watts, perkusista The Rolling Stones zawsze pasjonował się jazzem. Ze szczególną atencją podchodził do swingu. Był także ogromnym entuzjastą boogie woogie. Tak powstał jego – skrywany aurą The Rolling Stones –   kwartet The ABC&D of Boogie Woogie.

Do pomysłu pozyskał wyśmienitych muzyków. Alex Zwingenberger jest europejskim Królem boogie woogie. Nagrał kilkadziesiąt płyt inspirowanych muzyką Big Joe Turnera, Lionel Hamptona i Sippie Wallace’a oraz brzmieniem swingowych lat trzydziestych. Jego nieskazitelna technika gry, muzykalność oraz kunszt estradowy zostały nagrodzone jedną z najważniejszych nagród- The Boogiemeister. Drugim pianistą w zespole Charlie’go Watta jest Brytyjczyk Ben Waters. Równie utytułowany co Zwingenberger jest entuzjastą boogie woogie od ponad trzech dekad. Grywał wcześniej z rock’n’rollowcami: Chuck’em Berrym, Ray’em Davisem, Jerry Lee Lewisem ( ale także wraz z Mick Jaggerem w jego solowych projektach). Grupie towarzyszy jeden z uznanych brytyjskich kontrabasistów, Dave Green. Wychowany na tradycji swingu i dixielandu swe najważniejsze lata spędził w zespołach Chrisa Barbera. Ale lata młodości wspomina przede wszystkim z jazzowych sessions granych wspólnie z kolegą z sąsiedztwa, bębniarzem …Charliem Wattsem.

Charlie Watts profesjonalną, jazzową karierę rozpoczął w 1985 roku, kiedy założył autorski big band, z którym odbył entuzjastycznie przyjmowane koncerty w Stanach Zjednoczonych. Efektem trasy był album „Live at Fulham Town Hall” – rejestracja efektownego koncertu. Doświadczenie zdobyte w orkiestrze jazzowej sprowokowało perkusistę, by założyć mniejszy zespół: już w 1991 roku na wybranych estradach Europy pojawiał się The Charlie Watts Quintet . Zachwyt dla muzyki zespołu oraz swingującego perkusisty był tak duży, że nagrane w latach dziewięćdziesiątych albumy ( „ From One Charcie”, „Tribute To Charlie Parker”, „Warm And Tender” oraz „Long Ago And Far Away”) cieszyły się ogromną popularnością. Kiedy zrealizowano kolejny, studyjny „The Charlie Watts / Jim Keltner Project” krytycy oraz publiczność byli zachwyceni. Ośmielony sukcesami Charlie Watts zaprezentował swój jazz powołując dla koncertów oraz nagrań autorski Charlie’s Tentet. Album pod tym samym tytułem zrealizowano w czasie jednej z sesji w klubie Ronnie’ego Scotta. Krytycy byli zaskoczeni doskonałym brzmieniem, swingiem oraz jazzową ekwilibrystyką perkusisty. Ten dwupłytowy album zawierający wspaniałe interpretacje standardów Duke’a Ellingtona i  Theloniousa Monka porównywano z artystycznymi sukcesami perkusisty z albumów „Sticky Fingers”  czy „Steel Wheels„-  drugiego zespołu Wattsa, The Rolling Stones.

Unikalne, premierowe  koncerty kwartetu The ABC&D of Boogie Woogie miały miejsce na początku  2010 roku. Zarejestrowany koncert w Londynie ukazał się na płycie „ The Magic Of Boogie Woogie”. Kwartet Charlie’go Wattsa pojawił się z tym projektem na kilku wybranych koncertach w Europie, w tym w legendarnym paryskim klubie Duc Des Lombards. Jeden z wieczorów został zarejestrowany i wydany jako „The ABC&D of Boogie Woogie – Live in Paris”. Z projektem tym kwartet miał pojawić się także na koncercie Ery Jazzu w 2010 roku, jednak plany koncertowe The Rolling Stones spowodowały odwołanie całej trasy.

Dionizy Piątkowski