To szczególna sesja: saksofonista Maciej Sikała i perkusista Tomek Sowiński zrealizowali nowatorski, odważny i nowoczesny album „Amalgamation”, którym potęgują swoje postrzeganie współczesnego jazzu. To nie jest kolejna sesja atakująca fakturę jazzu, jako podstawę do ekwilibrystycznych popisów, lecz dojrzała i przemyślana koncepcja z elokwentną prezentacją znakomitych instrumentalistów.

Perkusista Tomek Sowiński opowiada o tej nietypowej sesji i swej drodze z Rzeszowa do Trójmiasta, budowaniu nowych instrumentów, koncepcjach na muzykę Collective Improvisation Group i nowej płycie: „Często przed koncertami w większych składach byliśmy z Maciejem Sikałą na próbie dźwięku pierwsi. Rozgrywaliśmy się więc tylko w duecie. Podobało mi się to. Od Macieja też słyszałem takie propozycje. Po jakimś czasie stwierdziłem, że chciałbym znów wypowiedzieć się muzycznie. Pomyślałem, że miałem już duży skład akustyczny, potem niewiele mniejszy, ale z elektroniką, później kwartet, w końcu trio, więc idąc logicznie może trzeba byłoby zrobić coś w duecie”. Obaj muzycy znają się od wielu lat, co sprawia, że na scenie tworzą jeden organizm. Współpracowali razem z wieloma znanymi artystami m.in. z Leszkiem Możdżerem, Leszkiem Kułakowskim czy Piotrem Wojtasikiem. Przez kilkanaście lat występowali razem w zespole Maciej Sikała Trio. Tomasz Sowiński ma na swoim koncie dwie autorskie płyty  „ Illustration” oraz „ Synergy”. Perkusista koncertował i nagrywał z cenionymi muzykami: Emilem Kowalskim, Leszkiem Możdżerem, Zbigniewem Namysłowskim, Olem Walickim, Kubą Stankiewiczem, Piotrem Baronem, Przemkiem Dyakowskim, Sławkiem Jaskułke, Piotrem Wojtasikiem, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Januszem Muniakiem, Wojciechem Karolakiem, Jerzym Dudusiem Matuszkiewiczem, Leszkiem Kułakowskim, Tomaszem Szukalskim, zespołem Miłość, Mikołajem Trzaską, Wojciechem Staroniewiczem, Piotrem Lemańczykiem oraz – co skutkowało wielomo wspólnymi projektami – z  Maciejem Sikałą.

Maciej Sikała należy do grona najbardziej docenianych polskich jazzmanów, gra na saksofonie tenorowym i sopranowym. Jest znakomitym technikiem, mistrzem w operowaniu nastrojem, barwą, dynamiką. W jego grze słychać subtelne odniesienia do stylu Johna Coltrane`a.  Saksofonista Współpracował  (koncertując lub nagrywając)  z elitą polskiej sceny jazzowej m.in. z Janem Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Tomaszem Szukalskim, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Wojtasikiem,  Jarosławem Śmietaną, Leszkiem Kułakowskim, Wojciechem Karolakiem, zespołem Vintage Band – Zbigniewa Wrombla, kwartetem Piotra Rodowicza, formacją Miłość, Kwintetem i Sextetem Leszka Możdżera  oraz z wybitnymi muzykami (Lesterem Bowie, Davidem Liebmanem, Ronnie’m Burrage, Billy’m Harperem, Wayne’em Dockerey’em, Milesem Griffithem, Johnem Betschem, Kenny’m Wheelerem, Eddie’m Hendersonem, Timem Haggansem, Davidem Kikoskim). Nagrał ponad 50 płyt  ( w tym  autorskie  „ Blue Destinations „, „The Sheep Is Found” , „Another One For”, “Maciej Sikała Trio” i koncertowy album „Live In Klub Żak” oraz kultowe już dzisiaj albumy z grupą Miłość ( „Miłość”, „ Taniec Smoka „, „Miłość & Lester Bowie”, „Asthmatic”, „Miłość & Lester Bowie- Live in Eskulap”). Jest muzykiem wielu polskich oraz międzynarodowych projektów  znaczonych doskonałymi albumami.

Amalgamation”  duetu Sowiński/Sikała jest surowy, oparty na kluczowych elementach: rytmie i melodii. To najstarsze składowe muzyki, które od wieków towarzyszą człowiekowi. W muzyce duetu słychać dojrzałość i ogromne doświadczenie. Mimo ograniczonych środków w doborze instrumentarium, duet zaprasza słuchaczy do wielowymiarowej opowieści. Elementy wirtuozerii, wzajemnej interakcji, a także rodzaj transu są w niej odpowiednio wyważone i skorygowane. Realizując „Amalgamation” Tomek Sowiński i Maciej Sikała w zgrabnej i kreatywnej symbiozie połączyli  zarówno karkołomną improwizacje, jak i rytmikę oraz polot jazzowych światów.

Dionizy Piątkowski