Choć amerykański trębacz/kornecista Wild Bill Davison ( 5.01.1906 -14.11.1989) kojarzony jest zazwyczaj z jazzem tradycyjnym, to wiele jego nagrań i koncertów związanych było także z nowocześniejszymi formami jazzu. Kornecista okazywał się artystą niezwykle wszechstronnym i technicznie perfekcyjnym. Szorstki, przenikliwy ton i pełna ostrych, ognistych pasaży i nagłych zwrotów gra Davisona najlepiej współbrzmiała z jazzem tradycyjnym, ale artysta potrafił też dopasować się do nowocześniejszej  muzyki (np. zrealizował  album ballad nagrany ze smyczkami).

Wild Bill Davison  jako nastolatek grał w zespołach rodzinnego Defiance w Ohio, by już w połowie lat 20-tych  wyjeżdżać do pobliskiego Cinncinatti, a nawet do Nowego Jorku. Razem z formacją Seattle Harmony Kings Wild Bill Davison odwiedził Chicago, gdzie przez ponad pięć lat był muzyczną ozdobą lokalnych klubów i estrad. Może właśnie dlatego, w historii muzyki zapisał się jako twórca tzw. chicagowskiej szkoły jazzu. Przez kolejne lata grał i mieszkał w Milwaukee, a od 1941 roku był atrakcją artystyczną klubów  Nowego Jorku. Tam też zrealizował wiele ważnych sesji, także z udziałem wybitnych muzyków tradycyjnych i swingowych. W ciągu wielu lat, z przerwą na służbę w wojsku podczas II wojny światowej, był stałym gościem popularnych nowojorskich estrad dixielandowych ( takich jak  jak Nick’s, Ryan’s czy Condon’s). Rozległa dyskografia kornecisty obejmuje m.in. takie albumy, jak  „Jam Session: Coast To Coast” (z Eddie’m Condonem), “Bixieland” ( z E. Condonem), “After Hours”, “Surfside Jazz”, “Live In New York’1969”, “Jazz On A Saturday Afternoon”, “Jazz At The New School” (z E. Condonem, Gene’m Krupą), “S’Wonderful”,Sweet And Lovely”, “ All American Band”, “Just A Gig”, “ Solo Flight”, “Lady Of The Evening”, “Running Wild”, “Wild Bill Davison All Stars”, “But Beautiful”,”Showcase”, ” Wild Bill Davison & Old Timers“. Podczas współpracy z Eddie’m Condonem Wild Bill Davison dokonał licznych nagrań oraz koncertował często w Europie. Niezwykle aktywnym okazał się w  latach 60-tych koncertując i realizując nagrania zarówno z muzykami Zachodniego ( nowoczesny swing, west-cost jazz), jak  i Wschodniego Wybrzeża ( nagrania i koncerty jazzu tradycyjnego). W młodości Wild Bill Davison słynął z nadużywania alkoholu i ostrego języka; ta barwna i zadziorna osobowość przeniknęła do drapieżnego stylu improwizacji, który zjednał mu sporo zwolenników. Album „This Is Jazz” jest zapisem sesji, jakie trębacz zrealizował w 1947 roku z udziałem równie popularnych gwiazd dixielandu ( np. klarnecista Albert Nicholas i Ed Hall, puzonista Jimmy Archey, pianiści Ralph Sutton i James P. Johnson, gitarzysta Danny Barker czy legendarny perkusista Babby Dodds).

Dionizy Piątkowski