Jesienny zestaw DUX Recordings oferuje szeroką gamę nagrań realizowanych, by eksponować i promować twórczość mniej znanych, ale wybitnych polskich kompozytorów. Za sprawą Josepha Hertera i dostarczonych przez niego materiałów źródłowych, od prawie dwudziestu lat, dorobek postromantycznego kompozytora emigracyjnego Zygmunta Stojowskiego jest eksponowana. Zygmunt Stojowski coraz powszechniej rozpoznawany i doceniany jest jako kompozytor, pianista, wybitny pedagog a jJego twórczość fortepianowa, symfoniczna i kameralna jest obiektem badań i coraz częściej pojawia się w repertuarach światowych sal koncertowych. O ile dzieła fortepianowe za sprawą coraz liczniejszych wykonań stały się nieco bardziej rozpoznawalne, wokalno-instrumentalna twórczość Stojowskiego nadal znana jest bardzo wąskiej grupie odbiorców. Dzięki niezwykle cennej, płytowej inicjatywie sopranistki Magdaleny Molendowskiej i pianistki Julii Samojło melomani zyskali „Songs” – nagrania dzieł jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XIX oraz XX wieku.
Na przełomie XIX i XX wieku, obok związanej z ruchem modernistycznym eksplozji nowych zjawisk artystycznych i postaw estetycznych w sztuce, nurt kontynuacji idei romantycznych stanowił wciąż eksploatowany kierunek w muzyce jako sposób wypowiedzi kompozytorskiej. W konwencji neoromantycznej utrzymana jest więc twórczość polskiego kompozytora, pianisty, pedagoga, dyrygenta i krytyka muzycznego Juliusza Wertheima.Album „Works for Piano Solo/Sonata for Piano and Violin” pianisty Pawła Pawlika i skrzypka Szymona Teleckiego stanowi doskonałą okazję zarówno do przestudiowania zapomnianej nieco karty polskiej historii muzyki, jak i skonfrontowania dzieł Wertheima z muzyką najwybitniejszych polskich twórców działających w jego czasach.
We francuskim Rennes ( w latach 1889-1937) tworzyła i nauczała muzyki Halina Krzyżanowska – profesor muzyki, wychowana w tradycyjnej polskiej rodzinie emigrantów popowstaniowych. Pianistka o nieprzeciętnym talencie wykonawczym, kompozytorka oryginalna, wrażliwy człowiek angażujący się w działalność społeczną w środowiskach ubogiej Polonii bretońskiej. Twórczość Haliny Krzyżanowskiej – może skutkiem jej podwójnej tożsamości kulturowej – nie zadomowiła się jednak w europejskim repertuarze koncertowym. Przez Francuzów – z tak trudnym nazwiskiem – z pewnością nie jest uważana za kompozytorkę francuską, dla Polaków to nieznana artystka, która całe życia spędziła we Francji. Album „Chamber Music” wprowadza zatem twórczość Krzyżanowskiej do repertuaru, rozszerzając go o jej niezwykle bogate harmonie, będące znakomitym pomostem między L.Różyckim a A.Tansmanem, Z. Stojowskim a A. Kulikowskim czy J. Maklakiewiczem. Twórczość Haliny Krzyżanowskiej stanowi zgrabne dopełnienie polskiej historii muzyki.
Janusz Zeidler jest klasykiem. Formując swój język dźwiękowy we wczesnej fazie tego stylu, stał się twórcą muzyki, którą rozświetla wiosenne słońce klasycyzmu. Do naszych czasów przetrwało trzydzieści kilka jego dzieł, choć stanowią one tylko część całej twórczości kompozytora. Szesnaście z nich zabrzmiało np. na gostyńskim festiwalu Musica Sacromontana i były to głównie msze, litanie, antyfony maryjne, pieśni oraz requiem. Festiwal służy kontynuacji zamierzeń Zakonu Filipinów, którzy pragnęli ewangelizować poprzez szeroko pojętą propagację kultury. To dzięki ich staraniom już w XVII wieku powstała tam znakomita kapela a do Gostynia zjeżdżali najwybitniejsi kompozytorzy z całego świata. Wielu z nich pisało utwory na zamówienie Zgromadzenia, ojcowie zapełniali też bibliotekę kopiami dzieł największych mistrzów. Takim dziełem są także „Nieszpory” Janusza Zeidlera ( na głosy solowe, chór i orkiestrę), których nutowy zapis zachował się w archiwum Katedry Gnieźnieńskiej. Jako główny punkt festiwalowego programu zostały wykonane 5 października 2019 roku. I wtedy właśnie powstało ich niniejsze nagranie.
Michał Spisak był kompozytorem doskonałym, który poprzez odrębność i indywidualność swego stylu zyskał spore uznanie. Jego myśl twórcza, mimo iż wyrażała się w sposób ogólnie przyjęty przez epokę, miała swój indywidualny charakter. „Nie ma w niej jednak żadnych osobliwości, żadnych poszukiwań w muzyce Michała Spisaka, bo jest w niej coś, czego nie umiem zdefiniować i co, jak sądzę, nigdy jeszcze nie zostało zdefiniowane” twierdziła legendarna Nadia Boulanger. Doskonałym przykładem geniuszu jest „Piano Solo and Chamber Music” brawurowo zinterpretowane przez pianistów ( Anna Czaicka-Jaklewicz i Łukasz Trepczyński) oraz skrzypka Adama Makrusa.
Witold Friemann choć jest autorem ponad tysiąca utworów solowych, kameralnych i orkiestrowych, to należy dziś do grona kompozytorów zapomnianych. Inicjatorką projektu „Works For Clarinet & Piano” – nagrania wybranych dzieł polskiego twórcy jest klarnecistka Barbara Borowicz, która regularnie koncertuje na całym świecie i najbardziej prestiżowych salach koncertowych (m.in. Sydney Opera House, Royal Concertgebouw). Album nagrany został we współpracy z jednym z wybitnych polskich pianistów,Markiem Szlezerem.
Paweł Łukowiec to kompozytor młodszego pokolenia, który studiował kompozycję pod kierunkiem Jana Antoniego Wichrowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Idąc w ślady wielu wybitnych kompozytorów działających w XIX oraz XX wieku napisał miniatury dziecięce na fortepian. Te trzy drobne utwory otwierają album „Anamorphosis”. Na płycie podziwiać możemy „Impresje”, „Passimofon”, wybór pieśni a przede wszystkim dwie rozbudowane kompozycje „Anamorphosis”, stanowiące oryginalną syntezę różnorakich technik opartych zarówno na systemie dur-moll, jak i na typowo sonorystycznych rozwiązaniach.