Amerykański pianista, kompozytor i producent Jamie Saft to jedna z największych gwiazd nowojorskiej sceny jazzowej, klezmer jazzu i muzycznej awangardy. Jest także autorem muzyki filmowej (m.in. do nominowanego do Oscara dokumentu „Murderball”, opowiadającego historię zajadłej rywalizacji poruszających się na wózkach inwalidzkich graczy rugby). Wybitny multiinstrumentalista współpracował z takimi sławami jak Laurie Anderson, The Beasie Boys, Dave Douglas czy Chris Speed. Jednym z jego największych muzycznych mentorów jest John Zorn, z którym współpracuje od kilku dekad( m.in. z kultową Electric Masada) i zrealizowali dziesiątki wspólnych nagrań. „ Kiedy zdecydowałem się na współpracę z Zornem, zacząłem się zastanawiać, jak tworzyć muzykę, która będzie mnie kręcić – mówi w jednym z wywiadów Jamie Saft. Kocham i szanuję tradycyjną muzykę klezmerską, bo to muzyka, którą wykonywali moi dziadkowie i rodzice. Ale to nie jest moje powołanie. Moje korzenie to Black Sabbath, ZZ Top, AC/DC, a także Stevie Wonder. I właśnie do tych młodzieńczych fascynacji postanowiłem sięgnąć, z nich czerpać inspiracje. To moja recepta nowej muzyki żydowskiej ”.
Jamie Saft to przede wszystkim muzyk jazzowy związany z nowojorską sceną awangardową, artysta, który niezwykle płynnie łączy w swojej twórczości elementy jazzu, muzyki elektronicznej, klezmerskiej i awangardowej. Jest Nowojorczykiem ( urodził się i wychował w Queens). Choć jego rodzice nie byli muzykami ( ojciec był prawnikiem, matka – dziennikarką New York Timesa) to zapisali małego chłopca na prywatne lekcje nauki gry na fortepianie. Ambicje rodziców, by Jamie został wirtuozem i klasycznym pianistą zastały rozwiane, gdy okazało się, że syn bardziej interesuje się muzyką heavy-metalową i jego faworytami są rockowe formacje Black Sabbath, AC/DC, Judast Priest oraz rockowy ZZ Top. Jednak z tej fascynacji oraz muzycznej edukacji zrodziła się pasja oraz entuzjazm grania także jazzu. Dla tej konwencji twórczej Jamie Saft ukończył studia w New England Conservatory of Music oraz Tufts University. Przełomowymi okazały się dla pianisty lata współpracy z Johnem Zornem. Jego pierwszy i większość późniejszych albumów została wydana przez wydawnictwa należące do Zorna a sam John Zorn umożliwił mu nawiązanie współpracy z awangardową i jazzową bohemą Nowego Jorku ( od legendarnej New Tork Dowtown po współpracę z Mike’m Pattonen oraz muzykami reprezentującymi najróżniejsze style muzyczne i projekty). Stąd zatem w dyskografii pianisty pojawiają się nie tylko albumy gościnnie realizowane z wieloma artystami, ale także bogata dyskografia autorska obejmująca m.in. „Ragged Jack”, ”Sovlanut”, „Breadcrumb Sins”, „The Only Juan”,” Astaroth: Book of Angels”,” Trouble: The Jamie Saft Trio Plays Bob Dylan”, „Merzdub”, „Black Shabbis”, „Borsht Belt Studies”, „Nowness” oraz realizowane dla słynnej RareNoise Records albumy „The New Standard”, „Blue Dream” oraz pianistyczny recital „ Solo a Genova”.