Tomasz Stańko to jeden z niewielu rodzimych jazzmanów, którzy swą konsekwencją twórczą nadali terminowi „polish jazz” wymiar uniwersalny. Ceniony za nagrania z Krzysztofem Komedą, Andrzejem Trzaskowskim, Zbigniewem Seifertem, podziwiany za nagrania z Danielem Humairem, Edwardem Vesalą, Palle Danielsonem. Był niewątpliwie jednym z najwybitniejszych jazzmanów europejskich a jegoliczne nagrania dla prestiżowych oficyn fonograficznych (głównie dla ECM Records) oraz udział w jego projektach wybitnych muzyków świadczą o szczególnej roli jaką Tomasz Stańko i jego muzyka odgrywają we współczesnym jazzie. Sesja „From The Green Hill” pokazuje nowy Sextet Tomasza Stańko, budowany zarówno kompozycjami aurorskimi, jak i kompozycjami saksofinust Johna Surmana ale i dwomo etiudami „Litania” Krzysztofa Komedy. Spójność brzmienie i fkatury wszystkich kompozycji jest – ja to w przypadku Tomasza Stańko- niezwykle konsekwentna i nowatorska.To zespół, który nie ma pianisty, ale pojawia się np. egzotyczny bandoneo i skrzypce. Kompozycje stają się w sesji jedną spójna „suitą” i nie zakłócają poczucia jednolitości, ani oczywistej poligeniczność kompozycji. Starsze utwory Tomasza Stańko („Buszka”, „Quintet’s Time„), muzyka do filmu i teatru (temat z „Pożegnania z Marią”, „Roberto Zucco”), sąsiadują z  jego nowymi kompozycjami  („...y despues de todo”, „Argentyna”) i komedowską „Litanią”.

Dionizy Piątkowski