Detroit Gospel Singers

6.12.2002 Warszawa – Kościół św. Barbary
7.12.2002 Warszawa – Kościół Wszystkich Świętych

Skład zespołu

Vocalists:

Jonathan Nelson
Leslie Neely
Dolores Coleman
Martha Baker
Justin Savage
Jasonne Nelson
Chrystal Rucker
Sandra Carpenter
Mourette Brown – Clark
Mashica Hunt

Kelvin Sholar -keyboards
Royal Heggins – drums

Dwa, może trzy tysiące ludzi kołyszących się, klaszczących i wtórujących pieśniarzom z Detroit Gospel Singers przypominało wzniosłe nabożeństwa w amerykańskim kościele, które znamy tylko z filmów. Tak ekspresyjnych pieśni na chwałę Pana chyba jeszcze w Polsce nie śpiewano.
RZECZPOSPOLITA, Marek Dusza

Galeria z koncertu


Detroit Gospel Singers

W ramach ERY JAZZU na jedynym koncercie w Polsce wystąpił słynny Detroit Gospel Singers, jeden z najwybitniejszych w USA chórów muzyki gospel. Nieczęsto na polskich estradach pojawiają się autentyczne, amerykańskie zespoły gospel. Z jednej strony postrzegane przez europejską publiczność w kategoriach widowiskowego obrzędu, z drugiej prezentujące nienaganny kunszt wykonawczy i wysoki poziom artystyczny.

Początków muzyki i kultury jazzu szukać należy na Południu USA. To tam zrodziły się pierwsze formy tej muzyki: pieśni pracy, blues, religijne spiritual i gospel. Muzyka ta rodziła się w określonym mariażu z zastanymi przez afrykańskich niewolników warunkami ubogiego Południa Stanów i dopiero długi proces konsolidacji kulturowej pozwolił na powstanie muzyki, obrzędu i obyczaju jazzowego. Trudno o jednoznaczną definicję jazzu, który rodzajem muzyki, głównie instrumentalnej, powstałej pod koniec XIX wieku na Południu USA. Stanowi on specyficzny konglomerat genetycznie różnych elementów folkloru i muzyki, które przez lata nawarstwiały się w południowych stanach USA. Gdyby więc przyszło rozdzielić elementy muzyki i folkloru, które przyczyniły się do narodzin jazzu, to z pewnością grupę tę tworzą zarówno elementy pochodzenia europejskiego, folklor Murzynów powstały już na terenie USA oraz co najbardziej znamienne – elementy stanowiące wynik dyfuzji europejsko-afrykańskiej, a więc pieśni religijne i obrzędowe śpiewane przez Murzynów w USA : spiritual oraz gospel. Jazz rozwijał się jako forma obrzędowa, zabawowa i religijna a dopiero z czasem każdej z nich przyporządkowano określone trendy tej muzyki. Z obrzędem kojarzyć poczęto blues , zabawowym i rozrywkowym stał się ragtime, zaś z aspektem religijnym związany był spiritual i gospel.

Detroit Gospel Singers powołał wielebny Robert Ware, doskonały pastor-śpiewak z Alabamy, który swój niedzielny chórek rozbudował do znaczącego zespołu muzycznego i estradowego. Początkowo występowali wyłącznie w czasie nabożeństw w Williams Chapel Missionary Baptist Church ,by już w 1982 roku stać się znaczącym zespołem jazzowych i gospel w Detroit.

Jako jedyny amerykański chór zostali zaproszeni do udziału w prestiżowej Konwencji Republikańskiej, koncertowali w słynnym nowojorskim Radio City Hall – będąc gwiazdą dorocznego „The Martin Luther King Celebration”, stanowili główną atrakcję popularnych serii koncertowych : „Gospel in America”, „Radio Live” oraz ” Legends of Jazz „. Każdego roku – jako kilkunastoosobowy zespół – odbywają krótką, europejską trasę koncertową ” Christmas & Jazz ” prezentując największe standardy jazzu, gospel, kolędy i pastorałki.

Bezprecedensowy charakter miała kolejna odsłona ERY JAZZU. Tym razem po warszawskim koncercie Detroit Gospel Singers wystąpił w Watykanie ,w słynnej Sala Nervi na prestiżowej gali ” Natale in Vaticano” . Artyści Ery Jazzu pojawili się na scenie wraz z największymi współczesnej muzyki rozrywkowej – Lionelem Richie, The Coors, Bryanem Ferry, Gabrielle, Dolores O’Riodan z The Cranberries, Dionne Warwick.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

Gospel Jubillee (2000)
Era Jazzu – Detroit Gospel Singers (2002)

2015-08-17T18:36:53+02:00
Przejdź do góry