EABS – JazZamek Special Edition

14.04.2023 godz. 19.00 – CK Zamek – Poznań

Skład zespołu

Marek Pędziwiatr – piano, synths & vocal
Paweł Stachowiak – bass
Olaf Węgier – tenor sax
Jakub Kurek – trumpet
Marcin Rak – drums

To co zrobiliście w Zamku to miJAZZga absolutna. Moc tych dźwięków drugi raz się nie powtórzy… Ogromne dzięki za zabranie słuchaczy w inny wymiar, za naładowanie baterii na maksa, za totalny odjazd i kojące nuty. Szacun za Waszą moc!
YaHu z Zamościa, Facebook
Genialny koncert formacji EABS trwa. Młody, świetny jazz. Jazzowy trans trwa na dobre. Widownia wypełniona po brzegi, rozkołysana, zahipnotyzowana. Jest moc!
Gruv Art, Facebook
Na pytanie, czym Era Jazzu różni się od innych festiwali, jej założyciel – Dionizy Piątkowski – odpowiedział, że to „prezentacja najwybitniejszych innowatorów jazzu i  okolic tej muzyki”. Mija 25 lat od rozpoczęcia tego cyklu koncertowego, a  założenia programowe pozostają niezmienne. Świętując jubileusz, dyrektor zaprosił grupę EABS, która – jak żadna inna w  Polsce – ciągle redefiniuje, czym są „okolice tej muzyki”. Poznańska impreza stanowi też ważny ośrodek kultu legendarnego innowatora, Krzysztofa Komedy; drugim aktem obchodów był więc spektakl muzyczno-teatralny prezentujący jego życiorys. Doszło tym samym do intrygującej konfrontacji między bardzo współczesną muzyką a jej bezpośrednimi źródłami.
Kuba Krukowski, JazzPRESS
Za sprawą cyklu Era Jazzu, poznańska publiczność miała przez wszystkie te lata możliwość i okazję poznać różne oblicza jazzu. Koncerty odbywające się w jego ramach nieprzerwanie cieszą się popularnością przekładającą się na wypełnione sale niezależnie od miejsca, w którym się odbywają. Nie inaczej było w piątek, gdzie zgromadzona tłumnie publiczność powitała gorąco wrocławską formację, a następnie dała się porwać pełnej energii muzyce płynącej ze sceny.
Grzegorz Bartczak, Muzyk
Jubileuszowe obchody zostały zatem w piątkowy wieczór w Zamku rozpoczęte przez występ jednego z najbardziej odpowiednich w tym miejscu i czasie wykonawców – zespół EABS – powszechnie uznawany za jeden z najciekawszych dziś w Polsce, ceniony zresztą nie tylko przez sympatyków jazzu, bo dzięki swej otwartości stylistycznej budzący uznanie u wielbicieli innych nurtów. Piątkowy wieczór potwierdził wielką klasę zespołu. Koncert kończyła dwukrotna owacja na stojąco – może to jest jakaś odpowiedź.
Tomasz Janas, Kultura Poznań
Młode pokolenie jazzu, które opanowuje swoją muzyką świat, porywa i powoduje, że słuchacz chce jeszcze i jeszcze. Takich doznań potrzeba, o czym przekonała się publiczność tłumnie zgromadzona w Poznaniu. Moc Jazzu trwała do samego końca, aż trudno było się rozstać z dźwiękami serwowanymi przez EABS.
Sławek Wąchała, Foto Kulturalni

Galeria z koncertu


EABS – JazZamek Special Edition

To najpopularniejsza i najbardziej podziwiana formacja nowego, polskiego jazzu. Honorowana laurami czytelników i krytyków Jazz Forum („najlepsza elektryczna grupa roku”), nominacjami do Fryderyków oraz entuzjastycznymi rekomendacjami najważniejszych magazynów jazzowych świata. Formację EABS (Electro Acoustic Beat Sessions) tworzą Marek Pędziwiatr (klawisze i wokal), Marcin Rak (perkusja), Paweł Stachowiak (gitara basowa, moog), Olaf Węgier (saksofon tenorowy) i trębacz Jakub Kurek.

„Projekty formacji EABS – rekomenduję zespół Dionizy Piątkowski – traktować można jako „warsztatowe” oraz „eksperymentalne”. Związane jest to przede wszystkim z bardzo uniwersalnym podejściem do muzycznej materii, która w ekspozycji zespołu nie ma zasadniczo żadnych ograniczeń. Biorą garściami z jazzowej tradycji (od Komedy po Ahmada Jamala), awangardowej koncepcji orkiestr Sun Ra, pomysłów Davida Axelroda a nawet charyzmatycznej melodyki i skojarzeń Gila Scotta Herona”. Zapowiedzią takich właśnie muzycznych koncepcji był debiutancki zestaw „Puzzle”, jaki muzycy zrealizowali w 2016 roku, potem pojawił się projekt “ Memorial To Miles”, w którym EABS z inspirowali się kompozycjami i nagraniami ze złotego okresu Milesa Davisa”.

Dzisiejszy EABS to próba nowego podejścia do jazzu poprzez włączenie nowych brzmień (elektroniki, hip hopu a nawet impulsywnego rapu), szukania w pomysłach odniesień do soulu, funku, hip-hopu, elektroniki i kompozycyjnego eksperymentu nowego jazzu. Tak zrodził się pomysł „Repetitions/Letters to Krzysztof Komeda” – spójna koncepcja kompozytorska zespołu poświęcona legendzie polskiego jazzu – Krzysztofowi Komedzie. Kultowe kompozycje pokazano poprzez ultranowoczesne, jazzowe spojrzenie na „komedowskie” etiudy baletowe, muzykę do filmów fabularnych, krótkometrażowych, dokumentalnych i animowanych oraz kompozycje ilustrujące wiersze polskich poetów. Brzmieniu albumu towarzyszy – jak określają to muzycy EABS – idea “rekonstrukcji z dekonstrukcji”. Ta deklarowana forma odnosi się zatem do hip hopu, sampli oraz loopów, która poprzez środek wyrazu jakim jest jazz, pozwala uzyskać całkowicie nową i unikalną kompozycję. EABS w kompozycje Komedy wplótł autorską mieszankę brzmień hip hopu, jungle, funku, gospel czy szeroko rozumianej elektroniki. „Repetitions/Letters to Krzysztof Komeda” to album zarówno „kultowy”, bo bawiący się brzmieniem Komedy lat 60-tych, z drugiej strony swoista dyrektywa w jakim kierunku zmierza myślenie o nowej, muzycznej strukturze. Z jednej strony mamy więc muzyczne tematy oldskulowego Komedy oraz gościnny udział weterana – Michała Urbaniaka w „Free Witch and No Bra Queen / Sult”; z drugiej ciekawe, ultranowoczesne bawienie się jazzową strukturą, improwizacją oraz artystycznym „buntem” młodych.

Po doskonale przyjętym przez publiczność i krytyków „Repetitions – Letters to Krzysztof Komeda” formacja EABS zrealizował energetyczny album „Slavic Spirits”. Pomysł był w pewnym sensie przyporządkowany sesji „komedowskiej”, ale „główną inspiracją dla albumu jest enigmatyczna „słowiańska melancholia” – deklarują muzycy EABSto próba kontaktu ze światem bezpowrotnie i brutalnie utraconej kultury. Pod wpływem inspiracji rozważaniami wielu muzyków, historyków, dziennikarzy, pisarzy a nawet psychoterapeutów bardzo szybko zaczęły pojawiać się kompozycje, które zespół wydostał z głębi swojego ducha i wyobraźni. Jest to też próba radykalnego zerwania z utartymi mitami narodowymi, które sterują zbiorową wyobraźnią Polaków. Muzycy skoncentrowali się na mitologii słowiańskiej i demonologii polskiej, jednocześnie zastanawiając się nad współczesną duchową kondycją Polaków”.

Po premierze “Repetitions:Letters to Krzysztof Komeda” oraz równie intrygującej płycie “Slavic Spirits”, sekstet EABS przedstawia kolejną, ultranowoczesną sesją „Discipline of Sun Ra”, w której definiuje kompozycje awangardowego i legendarnego artysty Sun Ra. Niektóre kompozycje skierowano w kierunku hip-hopu oraz w duchu inspiracji Gil Scott-Heronem czy Davidem Axelrodem, innym nadano stylistykę juke czy house. „Muzycy nie odtwarzają utworów, tylko tworzą je na nowo, a dzięki odpowiednim informacjom mogą uchwycić ducha oryginału” – deklarował przed laty Sun Ra. EABS podszedł do kompozycji Sun Ra w podobny sposób i kreuje swój jazz kontynuując tradycję i poszanowanie do ortodoksyjnego jazzu, wymykając się równocześnie wielu brzmieniowym schematom i prezentując ciekawe, autorskie podejście do utartych muzycznych standardów i konwencji. Enigmatyczny i zagadkowy tytuł kolejnego albumu „2061” (rok, w którym Kometa Halley’a przeleci bardzo blisko Ziemi) miał odniesienie także do twórczości Sun Ra Arkestry i poprzedniej płyty EABS. Sesja oscyluje na orbitach wielu gatunków takich jak jazz, elektronika czy hip hop.

„Gdyby dokonać ogólnej interpretacji całej twórczości zespołu EABS – zastanawia się Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – to można zauważyć, że każdy kolejny album wynika z genezy poprzedniego. Ich wydźwięk jest podobny i można traktować je jako wariacje na ten sam temat. Zmienia się tylko tło opowieści. Wszystko kręci się wokół życia i śmierci, początku i końca świata, a także roli człowieka uwikłanego w to wszystko egzystencjalnie. Po lekcjach jazzowej tradycji, odniesień do klasyki Komedy i „slavic kind of jazz” EABS zgrabnie przenosi się do futuryzmu kultowego wizjonera Sun Ra, by kreować własny, nowoczesny świat dzisiejszego jazzu”.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

EABS – Puzzle Mixtape [2016], Repetitions/Letters to Krzysztof Komeda [2017], Repetitions/Letters to Krzysztof Komeda: Live At Jazz Club Hipnoza Katowice [2018], EABS ft. Tenderlonious – Kraksa / Svantetic [2018], Slavic Spirits [2019], Discipline of Sun Ra [2020), EABS 2061(2022), EABS Meets Jaubi – In Search of a Better Tomorrow (2023)

2023-05-15T15:02:28+02:00
Przejdź do góry