Skład zespołu
Bartłomiej Skubisz „Eskaubei” – rap, spoken word
Wojciech Długosz „Mr Krime” – gramofon, syntezator
Tomasz Nowak – trąbka
Kuba Płużek – fortepian
Alan Wykpisz – gitara basowa
Maksymilian Olszewski – perkusja
Bartłomiej Skubisz „Eskaubei” – rap, spoken word
Wojciech Długosz „Mr Krime” – gramofon, syntezator
Tomasz Nowak – trąbka
Kuba Płużek – fortepian
Alan Wykpisz – gitara basowa
Maksymilian Olszewski – perkusja
Premierowy koncert wiosennej odsłony Ery Jazzu to zaskoczenie nie tylko dla słuchaczy, ale i samych organizatorów. Śmierć Zbigniewa Namysłowskiego, wojna w Ukrainie i raper na scenie. Tak wiele zmian, w tak krótkim czasie, czy to się mogło udać? Paradoksalnie wyszło lepiej niż zakładałem. Eskaubei zaskoczył mnie muzyczną wrażliwością. Utwór opowiadający o pogawędkach z innymi artystami chwycił mnie za serce. Ukazywał cudowną potrzebę poznania korzeni i dowiedzenia się, skąd to wszystko się wzięło. Ogromna dojrzałość, której się nie spodziewałem. Do tego podkreślanie wielkiej roli uwielbianego przeze mnie Milesa Davisa łącznie z piosenką na jego cześć trafiło idealnie w moje muzyczne gusta. Chociaż to nudne i zapewne powtarzam to prawie każdym tekście, ale Era Jazzu ponownie pozytywnie mnie zaskoczyła. To wręcz niebywałe jak Pan Dionizy Piątkowski potrafi dobierać artystów. Za każdym razem, gdy mam przyjemność zasiąść wśród publiczności festiwalu, czuję niepewność i ciekawość, a po koncercie zdumienie i nieskrywana radość.
Kombinacja jazzu i rapu przedstawiona przez Eskaubei & Tomek Nowak Quartet okazała się być niezwykle energetyczną mieszanką, która spotkała się z ciepłym przyjęciem zgromadzonej publiczności. Choć nie brakowało refleksyjnych momentów, ze sceny biła energia, a muzycy mieli wiele okazji do zaprezentowania swego kunsztu. Z pewnością wielu słuchaczy zostało tego wieczoru mile zaskoczonych. Zdecydowanie była to udana inauguracja Aquanet Jazz Festiwal i dobry wstęp do tego, co czeka nas w Poznaniu do niedzieli…
Wydarzenie miało szczególny wydźwięk już w założeniach. Planowano, występ maestro Zbigniewa Namysłowskiego, niestety jego odejście wymusiło zmiany. Drugim szczególnym tłem koncertu była wojna w Ukrainie. Dochód z koncertu przeznaczony został na wsparcie uchodźców z Ukrainy. Trzeba przyznać, że ten dedykowany Ukrainie i Namysłowskiemu koncert wpisał się w pamięć wielu słuchaczy i historię festiwalu niesamowitą energią i doskonałymi brzmieniami. Wydaje się, że pisanie o wirtuozerii muzyków, którzy po prostu są mistrzami swoich instrumentów byłoby nietaktem. Parafrazując tytuł utworu finałowego – „Było dobrze”. Momentami bardzo, a czasem było Pięknie.
W poszukiwaniu nowych brzmień oraz muzycznych zaskoczeń z pewnością propozycje formacji Eskaubei & Tomek Nowak Quartet są nowatorskie. Nie tylko w warstwie artystycznej, ale także w odniesieniu do współczesnej kultury muzycznej. Połączenie jazzu i hip hopu nie jest dzisiaj czymś odkrywczym. Prekursorem był już dekady wcześniej Miles Davis, za którym podążyły tabuny artystów. Podstawowymi filarami kultury hip hopu są: graffiti, rap, break, djing oraz dance. Rap, zasadniczy filar, to przede wszystkim styl muzyczny wykorzystujący rytmiczną muzykę i charakterystyczne wykorzystanie głosu. Ów specyficzny „flow” rapu jest charakterystycznym elementem budowania rytmicznych, muzycznych brzmień oraz skojarzeń. Michał Urbaniak – bodaj największy entuzjasta rytmu i takich brzmień twierdzi, że „this is jazz of today”.
Propozycja rapera Bartłomieja Skubisza (Eskubei) oraz kwartetu Tomka Nowaka jest więc swego rodzaju konsekwencją wielu pomysłów, które na płytach i koncertach realizuje ten doskonały, rodzimy zespół. Brzmienie wypracowane przez Eskaubei & Tomek Nowak Quartet zyskuje formacji nie tylko sporą grupę entuzjastów oraz przekonuje do nowych form rap-jazzowej stylistyki, ale tworzy także nowy, jazzowy patos. „Skoro nowoczesny jazz jest reprezentowany w Polsce przez takich muzyków – zachwyca się Mateusz Opyrchał z radia RMF – to jest dowód na to, że nie mamy się czego wstydzić. Eskaubei & Tomek Nowak Quartet jest w tej samej lidze co, August Greene oraz słynny R+R=NOW”.
Eskaubei i Tomek Nowak Quartet to jedyny w kraju band regularnie łączący ze sobą świat jazzu i hip hopu. Zespół wydał cztery doskonale przyjęte przez publiczność i krytyków albumy a swoim koncertami łączy kilka pokoleń słuchaczy, prezentując nowe połączenie jazzu, muzyki improwizowanej i rapu. Za sprawą świetnie przyjętych pierwszych albumów, zaledwie w trzy lata, wypracował sobie pewne miejsce na scenie polskiego jazzu. Sensacyjnie i z ogromnym entuzjazmem przyjęto ich koncerty na prestiżowych festiwalach (od Jazz nad Odrą, Jazz Wolności, Letni Festiwal Jazzowy w Krakowie czy Azoty Jazz Contest po występ na głównej scenie Hip Hop Kemp – jednego z największych hip-hopowych festiwali na świecie). Eskaubei & Tomek Nowak Quartet to także laureaci plebiscytu JazzRadia i pisma JazzPress w kategoriach „polski jazzowy zespół roku” i „polska jazzowa płyta roku”. Michał Urbaniak, zachwycony projektem kilkukrotnie koncertował z Eskaubei & Tomek Nowak Quartet oraz jest mentorem i wielkim entuzjastą zespołu.
Eskaubei i Tomek Nowak Quartet to przedsięwzięcie rzeszowskiego muzyka Bartłomieja Skubisza i świetnego trębacza Tomka Nowaka. Frontmanem zespołu jest charyzmatyczny raper –wokalista Bartłomiej Skubisz „Eskaubei”– artysta z 20-letnim stażem, pionier łączenia rapu z elementami jazzu. Współtwórca formacji Sophia Grand Club oraz członek projektu Vitold Rek the Spark. Współpracuje również z Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Jakubkiem i formacją Orange Trane oraz takimi artystami, jak Dean Brown, Bernard Maseli, Dj Eprom a nawet z Rzeszów Klezmer Band (podczas festiwalu Warszawa Singera).Trębacz Tomek Nowak to ceniony muzyk stud