Scenariusz projektu zrealizowanego w 1967 roku w niemieckim studio w Baden-Baden przygotował sam Krzysztof Komeda dobierając 24 wiersze i grupując je w 13 niezależnych kompozycji. Były pośród nich m.in. wiersze Wisławy Szymborskiej ( „Drobne ogłoszenia”, „Przyjaciołom”), Czesława Miłosza ( „Ziemia”, „Campo di Fiori, „Piosenka o końcu świata”), Zbigniewa Herberta ( „Kołatka”), Tadeusza Różewicza („Zostawcie nas”), Kazimierza Przerwy-Tetmajera („Szukam cię”), Adama Ważyka ( „Cyrk”) i Stanisława Grochowiaka ( „Don Kiszot”). Powstała wtedy muzyka pełna pięknych melodii, doskonale zintegrowana z tekstem odczytywanym przez aktora Helmuta Lohnera i zagrana przez kwintet, ówczesnych, jazzowych gwiazd. Krzysztof Komeda uznawał ten zbiór za swoje „najważniejsze i najpiękniejsze muzyczne dzieło”. Kilka motywów kompozytor rozwinął w nagraniach radiowych realizowanych w Polsce (już bez udziału aktora czytającego wiersze). Album przygotowany w serii Polish Jazz Masters prezentuje trzynaście kompozycji do wierszy polskich poetów oraz dodatkowo trzy – pozostające w podobnym nastroju – instrumentalne kompozycje Komedy („Don Kichot”,”Po katastrofie” oraz „Czarownica”).