Festiwalowa Era Jazzu zaprezentowała kilka projektów dedykowanych poznańskiemu kompozytorowi a motywem przewodnim wiosennego festiwalu była muzyka Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. W pięćdziesiątą rocznicę śmierci wybitnego artysty, galowym koncertem „Czas Komedy złożono hołd wybitnemu muzykowi : poznańscy muzycy młodego pokolenia – spadkobiercy tradycji „czasu Komedy” – przygotowali specjalny repertuar, w który wtopiła się narracja opowieści. Nagranie jest zapisem koncertu „Czas Komedy, który odbył się 13 kwietnia 2019 roku w CK Zamek w Poznaniu w ramach Era Jazzu – Aquanet Jazz Festival. Wykorzystano fragmenty monografii „Czas Komedy” Dionizego Piątkowskiego ( Oficyna Wydawnicza G&P); muzycznie projekt przygotował zespół w składzie : Piotr Scholz – gitara, Kacper Smoliński – harmonijka, Kuba Marciniak – saksofon, Damian Kostka – kontrabas, Adam Zagórski – perkusja oraz lektor Paweł Sztompke.

Jak wytłumaczyć fenomen „czasu Komedy ”, owego specyficznego i dzisiaj już bardzo rozpoznawalnego hasła, które na wiele dekad wyznaczyło to, co najbardziej wartościowe  w polskim jazzie ? Studenci z poznańskich uczelni zawładnęli nowoczesną synkopą i nadali artystycznym poszukiwaniom powiew  nieskrepowanej, osobistej oraz niezwykle impresyjnej muzyki. To był triumf jazzu w Poznaniu i czas od którego poczęto odmierzać wszystkie inne sukcesy naszych muzyków. Czas Krzysztofa Komedy,  Jerzego Miliana,  Jerzego Grzewińskiego, Jana Wróblewskiego okazał się tak znaczący, iż odtąd wszelkie działania jazzowe w mieście nad Wartą, miały odniesienie do jazzowych lat pięćdziesiątych. Z początkiem 1956 roku powstał Sekstet Komedy, który kilka miesięcy później stał się sensacją artystyczną i wyznaczył stylistyczną drogę  dla rodzimego modern jazzu.

W skład legendarnego już dzisiaj Sekstetu weszli: saksofonista altowy Stanisław Pludra, saksofonista barytonowy Jan Wróblewski, wibrafonista Jerzy Milian, basista Józef Stolarz, perkusista Jan Zylber oraz lider i pianista Krzysztof Trzciński. Grupa muzyków związana z ruchem jazzowym Poznania lat pięćdziesiątych zaczęła  odgrywać znaczącą rolę nie tylko na lokalnym rynku muzycznym. Wielu wielkopolskich muzyków, a zwłaszcza tych, dla których jazz stał się ważną, twórczą przygodą, na wiele lat związało się z tym nurtem. Dokumentem tego czasu są zatem nie tylko sukcesy, jakie poznańscy muzycy odnosili na estradach całego świata i wielka kariera Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego, ale przede wszystkim muzyka, która stała się strażnikiem tego fenomenalnego zjawiska określanego zgrabnie „czasem Komedy ”.

Dionizy Piątkowski