Niezwykle interesujący, okolicznościowy tryptyk zbudował Ryszard Wojciul. Powracając do idei interpretacji pieśni wielkanocnych przedstawia album „Zorza prześliczna wynika: Pieśni Wielkanocne” z autorskimi  interpretacjami starych, w większości średniowiecznych, polskich pieśni wielkanocnych. Jest to sesja unikalna, bowiem nigdy dotąd nie prezentowano takiego ujęcia artystycznego. Moim celem jest przedstawienie tradycyjnych polskich pieśni Wielkanocnych w formie ze wszech miar współczesnej, a jednocześnie wyraźnie osadzonej w historii – wyjaśnia genezę sesji Ryszard Wojciul. Chcę pokazać tkwiący w nich wielki potencjał artystyczny, w pełni odpowiadający oczekiwaniom estetycznym i duchowym człowieka XXI wieku. Warstwa muzyczna moich interpretacji łączyć będzie estetykę muzyki klasycznej i tradycyjnej z elementami jazzu, popu czy rocka. W warstwie tekstowej pozostaniemy wierni oryginałom – śmiało wykorzystując brzmienie języka polskiego z epoki średniowiecza”.

 Podobnej koncepcji artystycznej Ryszard Wojciul podporządkował swoje dwie wcześniejsze płyty: „O duszo wszelka: Pieśni wielkopostne”  z 2007 roku  ( z udziałem m.in. Katarzyny Groniec, Iwony Loranc, Mariusza Lubomskiego,  Wojciecha Pulcyna i kwartetu Il Canto Minore) oraz „Gwiazdko świeć nam mocniej. Kantata bożonarodzeniowa”  wydana w 2008, w nagraniu której  udział wzięli  m.in. Katarzyna Groniec, Iwona Loranc, Marcin Lubomski, Grażyna Łobaszewska, Mieczysław Święcicki, Urszula, Krzysztof Trebunia oraz Il Canto Minore.  Teraz Ryszard Wojciul United Orchestra tworzą m.in. Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz, Iwona Loranc, Maria Pomianowska, Trio Marcina Olaka, Joachim Mencel, Marcin Olak i inni. Artyści stworzyli nowe odniesienie interpretacyjne oraz brzmieniowe wpinając w tradycyjne pieśni wielkopostne i wielkanocne elementy inspiracji czerpane wprost z muzyki jazzowej, rockowej, klasycznej i world music.

Dla takiej koncepcji Ryszard Wojciul –  kreatywny saksofonista i kompozytor – stworzył autorską United Orchestra i do realizacji nagrania zaprosił artystów wywodzących się z bardzo różnych muzycznych światów : Ryszard Wojciul – muzyka, produkcja, klarnet basowy, saksofon sopranowy, fortepian, syntezator, elektroniczny instrument dęty (EWI);Jacek Hałas – śpiew; Grażyna Auguścik – śpiew; Iwona Loranc – śpiew; Maria Pomianowska – śpiew, suka biłgorajska, fidel płocka; Dorota Miśkiewicz – śpiew; Bartosz Szymoniak – śpiew; Joachim Mencel – lira korbowa; Marcin Olak – gitary; Maciej Szczyciński – kontrabas, gitara basowa; Krzysztof Szmańda – perkusja; Wojciech Lubertowicz – bębny obręczowe, duduk oraz Kwartet wokalny Il Canto (Wanda Laddy – sopran, Marta Lawrence – alt, Sławomir Łobaczewski – tenor, Leszek Kubiak – bas). Jest także w tej koncepcji odniesienie do Intuition Orchestra, flagowego projektu Ryszarda Wojciula – artysty niepokornego i niezwykle kreatywnego, który tym razem inspirując się tradycyjnymi  melodiami przygotował zupełnie nowe kompozycje, nawiązujące zarówno do folkowo-etnicznych pierwowzorów, jak i czerpiących z estetyki współczesnego jazzu, soulu i fusion a nawet muzyki dawnej. Dla takiego pojmowanie nowoczesnej sztuki zrealizował znakomity album  „Zorza prześliczna wynika. Pieśni wielkanocne”  plasując go doskonale w tryptyku swoich ważnych, autorskich nagrań.

Dionizy Piątkowski